بررسی بین المللی سازی نظام آموزش عالی در کشورهای آمریکا،کاناداواسترالیا وارایه الگوی مناسب در ایران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفاطمه بهجتی اردکانی 1 , محمدحسین یارمحمدیان 2
1 - استادیار دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه اردکان
2 - استاد مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
کلید واژه: ین المللی کردن ", "آموزش عالی ", "برنامه درسی ", "الگوی مناسب,
چکیده مقاله :
در عصر جهانی و بینالمللی،مدرسان دانشگاهی کمتر به عنوان تأمین کنندگان اطلاعات و بیشتر به عنوان مفسرانی هستند که مسؤولیتشان ایجاد محیط مناسب علمی برای درک عمیق حوزههای علمی است .در این راستا هدف اصلی ونقطه توجه برنامه ریزان درسی ، اساسا طراحی اهداف وبرنامه های آموزشی مطلوب و کار آمد بوده ا ست.
دراین مقاله از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی استفاده شده است تا رویکردهای بین المللی سازی برنامه های در سی آموزش عالی در کشور های مختلف را مورد بررسی ومطالعه قرار دهد.ودر نهایت الگوی مناسب برای کشور ایران را پیشنهاد می دهد.. نمونه پژوهش شامل دانشگاهها ونظامهای آموزش عالی در کشورهایی که به بین المللی کردن آموزش عالی پرداختند، از قبیل آمریکا،کانادا واسترالیا می باشد.
روش نمونه گیری پژوهش به صورت نمونه گیری هدفمند از بین کشورهایی که در زمینه بین المللی ساختن برنامه های درسی آموزش عالی فعالیت کرده اند، انجام گرفت.
یافته های تحقیق شامل استراتژیها ،برنامه ها وفعالیتهای مناسب برای بین المللی کردن برنامه های درسی وروشهای تدریس ویادگیری آموزش عالی در هر کشور می باشد. مقایسه استراتژیهای سه کشور آمریکا ، کانادا و استرالیا نشان داد که مهمترین استراتژی این کشورها بینالمللی کردن برنامة درسی و یادگیری و الحاق محتوای بینالمللی به برنامههای درسی موجود است و تغییر مکان فیزیکی استاد و دانشجو در قالب برنامههای مبادله کمتر مورد توجه است. امروزه ارجحیت بر بینالمللی سازی برنامههای درسی بومی، ملی و محلی داخل هر کشور میباشد.
In the global age, professors provide less information and do as interpreters which their responsibility is creating proper scientific environment to understand scientific agendas respectively. In this order, the main goal of curriculum planers and programmers is designing proper educational programs.
In this paper, the qualitative content analysis method with comparative approach has been used to study internationalizing approaches of high education curriculum in different countries and finally a proper model is recommended for Iran. Research sample includes universities and high education centers of countries such as USA, Canada and Australia which those have internationalized high education centers.
Research sampling method was conducted as targeted sampling among countries which those have internationalized high education centers.
Research findings include strategies, programs and activities for internationalizing curriculum and teaching and learning methods of high education in each country. Comparing strategies of USA, Canada and Australia indicated that the most important strategy of these countries was the internationalizing curriculum and learning methods and adding international content to existing curriculum and also changing physical place of professor and student without continuous interaction. Today's, priority is focused on internationalizing local and national curriculum in each country.
References
_||_