پژوهشمحوری چندلایه:ارائه مدل پارادایمی مدرسه پژوهشمحور
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
الهام چاوشی
1
(گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران)
بدری شاه طالبی
2
(گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران)
رضا ابراهیم زاده دستجردی
3
(استادیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران)
کلید واژه: نظام آموزشی, نظریه زمینهای, مدرسه پژوهشمحور, نهاد مدرسه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائهی مدل پارادایمی مدرسه پژوهشمحور به روش کیفیِ از نوع نظریه زمینهای انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش همه متخصصان و کارشناسان مدیریت آموزشی و برنامهریزی درسی در استان اصفهان تشکیل بود. بر مبنای روش نمونهگیری هدفمند (گلولهبرفی) و نمونهگیری نظری (به منظور رسیدن به اشباع نظری) و با تکنیک مصاحبهی نیمهساختیافته با ۲۴ نفر از کارشناسان و متخصصان مدیریت آموزشی و برنامهریزی درسی در استان اصفهان مصاحبه انجام شد. یافتههای پژوهش بیانگر این بود که ناکارآمدی ساختار آموزشمحور، نگرش توسعهگرایانه، الزام به پژوهشمحوری در سند تحول بنیادین، الزام به پژوهشمحوری در قانون برنامه پنجساله ششم توسعه و توسعه تفکر آیندهنگرانه به عنوان عوامل علی مطرح هستند که بر پژوهشمحوری تأثیر گذاشته و به نوعی ضرورت آن را توجیه میکنند. تغییر سیاستهای یادگیری، بسترسازی چندوجهی و حمایتگری نهادی نیز زمینهها و بسترهایی هستند که تحقق پژوهشمحوری را تسهیل میکنند. همچنین، برخی عوامل کلان (اجتماعی – فرهنگی، تنازع نهادهای قدرت) و عوامل خرد (سرمایه روانشناختی اجتماعی، گفتمان نمایشی آموزش) بر راهبردهای تحقق پژوهشمحوری که شامل احیاء رسالت مدرسه و بازآرایی عناصر آموزشی تاثیر میگذارند. در صورت تحقق پژوهشمحوری، میتوان شاهد پیامدهای مثبتی در دو سطح فردی (توسعه عملگرایی فردی، پویایی ذهنی) و اجتماعی – سازمانی (توسعه داناییمحوری اجتماعی، بهسازی سازمانی) بود.
The present study aimed to present a paradigmatic model of a research-based school using the qualitative method of grounded theory. The population comprised of all the experts and specialists in educational management and curriculum development in Isfahan province, from whom 24 experts and specialists in educational management and curriculum development were selected by purposive (snowball) sampling and a semi-structured interview was conducted to interview with these experts. Findings of the study showed that the deficiency of the course-based structure, the developmental attitude, the requirement for research orientation in the document of fundamental change, the requirement for research orientation in the law of the sixth five-year plan of development and the development of prospective thinking are the causal factors that directly influence research orientation and somehow justify its necessity. The change in learning policies, multimodal grounding, and institutional support are also the contexts that facilitate the realization of research orientation; furthermore, a number of macro factors (socio-cultural, conflict among the institutions of power) and micro factors (psychosocial capital, the demonstrative discourse of education) mediate these influences. To realize research orientation in schools, a number of strategies are needed among which we might refer to the revival of the school’s mission and the rearrangement of educational elements. If the research orientation is realized, positive effects can be observed both on the individual (development of individual pragmatism, mental dynamics), and socio-organizational (social knowledge-based development, organizational improvement) levels.
_||_