نقش واسطه ای درگیری تحصیلی در رابطه بین جهت گیری هدف تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم شهر اقلید
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشنسیمه صالحی 1 , عباس قلتاش 2 , مرضیه طهماسبی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد،گروه علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
2 - دانشیارگروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
3 - دانشجوی دوره دکترای مدیریت آموزشی، واحد کازروی، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
کلید واژه: فرسودگی تحصیلی, درگیری تحصیلی, جهت گیری هدف تحصیلی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: یکی از عوامل تأثیرگذار بر آموزش که کمتر مورد توجه قرار گرفته است فرسودگی است که از آن با عنوان فرسودگی تحصیلی نام برده می شود و می تواند یکی از عوامل مخل آموزش باشد. اصطلاح فرسودگی را نخستین بار فریدونبرگر این گونه تعریف می کند: "شکست خوردن، فرسوده شدن یا خسته شدن بوسیله صرف انرژی، قدرت یا منابع زیاد. هدف اصلی از این پِژوهش این است که نقش واسطه ای بین اثر فرسودگی تحصیلی که منجر به مشکلات روانی - عاطفی و به خصوص عدم کفایت علمی و عملی در رشته تحصیلی می شود، در رابطه با جهت گیری هدف تحصیلی را بررسی کند. روش شناسی پژوهش: به منظور انتخاب گروه نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چند مرحله ای بدین شکل که از بین مدارس متوسطه دوم شهر اقلید تعداد 2 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد سپس از هر مدرسه دو کلاس انتخاب شدکه مجموعا 120 نفر دانش آموز حجم نمونه را تشکیل دادند. در جمع آوری داده های پژوهش از دو روش کتابخانه ای(اینترنت، کتب، مقالات، پایان نامه ها و گزارشات) و میدانی(ابزار پرسشنامه) استفاده شده است. یافته ها: از نتایج آزمون تحلیل رگرسیون در مرحله دوم جدول6 -(01/0>p 81/99=(117،2F() میتوان استنباط کرد که بین متغیرهای پیشبین (جهت گیری هدف تحصیلی و درگیری تحصیلی) و متغیر ملاک (فرسودگی تحصیلی) رابطه خطی معنیدار وجود دارد و با توجه به سطح معناداری بتا و مجذور ضریب همبستگی چندگانه که برابر با 63/0 است ، متوجه می شویم که حدود شصت و سه درصد واریانس فرسودگی تحصیلی توسط جهت گیری هدف تحصیلی و درگیری تحصیلی قابل پیشبینی است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته ها و رابطه بین جهت گیری هدف با درگیری تحصیلی، متنوع کردن تکالیف جهت مساعدت به دانشجویان و گرایش آنان به هدف تسلط می توان پیشنهاد دیگری در این راستا باشد ویژگی این تکالیف این است که چگونه به دانش آموزان معرفی و ارائه می شوند. اگر معلمان و کادر آموزشی بتوانند به دانش آموزان کمک کنند تا ببینند که چگونه تکالیف به زندگی آنها ربط پیدا می کند و محتوای تکالیف برای یادگیری آن ها چقدر سودمند است، از این پذیرش گرایش به هدف تلسلط در دانشجویان تسهیل خواهد شد و در نتیجه درگیری تحصیلی در آنها بالا می رود.
Introduction: One of the factors affecting education that is less considered is burnout, which is called academic burnout and can be one of the disruptive factors of education. The main purpose of this study is to investigate the mediating role between the effect of academic burnout that leads to psycho-emotional problems and especially scientific and practical inadequacy in the field of study, in relation to the orientation of the educational goal. research methodology: In order to select the sample group, using multi-stage cluster random sampling method in such a way that 2 schools were randomly selected from the second secondary schools of Eghlid city, then two classes were selected from each school with a total of 120 students. Students formed the sample size. In collecting research data, two methods of library (Internet, books, articles, dissertations and reports) and field (questionnaire tools) have been used. Findings: From the results of regression analysis test in the second stage of Table 6 - (p <0.01 = 99.81 (F (117.2)), it can be inferred that there is a relationship between predictor variables (academic goal orientation and academic engagement) and criterion variable (academic burnout). There is a significant line and considering the significance level of beta and the square of the multiple correlation coefficient which is equal to 0.63, we find that about sixty-three percent of the variance of academic burnout can be predicted by the goal orientation and academic engagement. Conclusion: Considering the findings and the relationship between goal orientation and academic engagement, diversifying assignments to help students and their tendency to mastery goal can be another suggestion in this regard. The feature of these assignments is how to introduce and present them to students. To be. If teachers and faculty can help students see how homework relates to their lives and how useful the content of homework is for them to learn, this acceptance of students' tendency toward mastery will be facilitated, resulting in conflict. Education goes up in them.
_||_