شناسایی شایستگیهای کارآفرینانه معلمان مدارس سمپاد
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحمد جهانی 1 , میترا عزتی 2 , جهانگیر یدالهی فارسی 3
1 - گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه کسب وکار- گرایش مدیریت سیستم ها. دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
کلید واژه: معلم, کارآفرین, دانشآموز تیزهوش, شایستگیهای کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: تجربه اغلب کشورها نشان داد که آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین متولی تربیت نسل آینده و سرمایه انسانی، نقشی مهم و پایدار در زمینه کارآفرینی و توسعه جامعه دارا میباشد. پرواضح هست که تربیت چنین دانشآموزانی توسط معلمان توانمندی تحقق مییابد، که خود روحیه و باور کارآفرینی داشته باشند. برای رسیدن به این مهم، شناخت شایستگیهای کارآفرینانه معلمان ضروری است، بنابراین، هدف اصلی در پژوهش حاضر شناسایی شایستگیهای کارآفرینانه معلمان مدارس سمپاد با استفاده از تخصص و تجارب صاحبنظران و اندیشمندان بوده است.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی و با رویکرد کیفی و روش گروه کانونی انجام شده است. برای این منظور از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. مصاحبه شوندگان در این پژوهش مشتمل بر 16 نفر از صاحبنظران علومتربیتی و کارآفرینی و همچنین مسئولان سازمان ملی استعداد درخشان بودند. به منظور تحلیل دادهها، علاوه بر بررسی متون علمی، از نظرات تخصصی مصاحبه شوندگان استفاده شد، بدین معنا که با تحلیل دقیق و سیستماتیک مصاحبهها، مولفههای شایستگیهای کارآفرینی معلمان مدارس سمپاد احصاء گردید.
یافتهها: پس از کدگذاریهای انجام شده، 477 مفهوم، 45 زیرمقوله و 7 مقوله استخراج گردید، که شامل: مقوله شایستگیهای دانشی (8 زیرمقوله)، شایستگیهای مهارتی (8 زیرمقوله)، شایستگیهای نگرشی (7 زیرمقوله)، ویژگیهای شخصیتی (2زیرمقوله)، عوامل موثر بر ایجاد شایستگیهای کارآفرینانه (8 زیرمقوله)، پیامدها (5زیرمقوله)، و موانع و چالشها (7 زیرمقوله) شناسایی گردید.
بحث و نتیجهگیری: نیاز است که معلم علاوه بر کسب و استفاده از دانش روانشناسی و علوم تربیتی بتواند در تدریس و کلاس درس خود دست به نوآوری و خلاقیت بزند. بدینمنظور یکی از مهمترین راهکارهای موثر، آموزش کارآفرینی به معلمان است. پیامدهای این شایستگیها در وهله اول به خود معلم بازمیگردد. پیامدهایی همچون، احساس رضایت، افزایش اثربخشی، افزایش اعتماد به نفس از جمله موارد قابل اشاره است. همینطور میتوانند دانشآموزانی تربیت نمایند که روحیه، انگیزه و باور کارآفرینی را داشته باشند.
Introduction:
The experience of developed countries shows that education, as the largest custodian of the next generation and human capital, has an important and sustainable role in the field of entrepreneurship and development of society and the country. In the meantime, there have always been great people who need teachers who can train innovative, creative and entrepreneurial students in order to develop their abilities and talents as much as possible. It is clear that the training of such students will be in the hands of capable teachers who have their own entrepreneurial spirit and beliefs. To achieve this, we will need to recognize the entrepreneurial competencies of teachers.
Context:
Considering these competencies in Gifted school teachers, we can expect teachers to engage in innovative activities and train students with entrepreneurial thinking.
Goal:
Our goal in the present study was to identify the entrepreneurial competencies of Gifted school teachers.
Method:
This research has been done with a qualitative approach and with focus group method. It was an Applied research and was conducted using semi-structured interview tools. After reviewing the scientific texts and accurate and systematic analysis of the interview texts, answers to the research questions were obtained. interviews in this study were 16 experts in education science, entrepreneurship and officials of the National Talent Organization, in order to identify the components of entrepreneurial competencies of Gifted school teachers using their expert opinions.
Findings:
In the end, 477 concepts, 45 subcategories and 7 categories were extracted. Knowledge competencies, Skill competencies, Attitude competencies, Personality traits, Factors influencing creation, Outcomes, and Obstacles and Challenges were identified.
Results:
A teacher needs to to acquiring and using the knowledge of psychology and educational sciences, the teacher needs to be innovative and creative in teaching and in the classroom. For this purpose, one of the most important treatment solutions is to teach entrepreneurship to teachers. The consequences of these competencies are primarily related to the teacher himself. Consequences such as feeling of satisfaction, increased effectiveness, increased self-confidence are among the things that can be mentioned. They can also train students who have entrepreneurial spirit, motivation and belief.
_||_