تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحمدسعید احمدی 1 , حمیدرضا حاتمی 2 , حسن احدی 3 , حسن اسدزاده 4
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - عضو هیآت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - عضو هیآت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
4 - عضو هیآت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, مهارتهای ارتباطی, باورهای خودکارآمدی,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زنجان انجام گردید. روش پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل میباشد. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از پرسشنامه باورهای خودکارآمدی، معدل پایان ترم اول و دوم دانش آموزان و برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی یونیسف (2004). جامعه آماری را 4935 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی90-1389 شامل میشود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 60 نفر از آنها که در پرسشنامه باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی نمره پایینتر از متوسط گرفته بودند، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند و مهارتهای ارتباطی شامل مهارتهای آشنایی با ارتباط، پلها و موانع ارتباطی، انتخاب دقیق کلمات، خوب گوش دادن، قاطعیت در رفتار، بیان نظر خود و نه گفتن، بر اساس بسته آموزشی یونیسف به مدت ده جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش به روش پرسش و پاسخ و ایفای نقش آموزش داده شد. به منظور تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماریspss14، از آزمونهای آماری تحلیل کواریانس چند متغیری و تک متغری (ANCOVA MANCOVA ,) استفاده گردید. نتایج حاصله از تحلیل کواریانس حاکی از موثر بودن آموزش مهارتهای ارتباطی در بهبود باورهای خودکارآمدی (7/33F= و001/0P<) و پیشرفت تحصیلی (25F= و 001/0P<) دانش آموزان میباشد.
The present research aimed at studying the effect of communication skills training on self-efficacy beliefs and academic achievement of female students of high-schools in grade one in Zanjan city. A use was made of a self-efficacy questionnaire, students’ average-point scores and the UNISEF program for training communication skills in this pre- post-test experimental study. A sample of 60 students with average point scores smaller than intermediate was selected using stage sampling strategy from among a population of 4935 students. They were randomly assigned to one experimental and one control group. The experimental group received a treatment based on the UNICEF Training kit over a ten-session course in terms of questions and answers and role-plays. To analyze the data, SPSS was used to run ANCOVA and MANOVA analyses. The results suggested that the training of communication skills was effective in improving the self-efficacy (F=33.7, p<0/001) and academic achievement (F=25, p<0/001) of the students.