بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استان تهران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشزینب مؤذن 1 , حمید موحد محمدی 2 , احمد رضوانفر 3 , مهدیه السادات میرترابی 4
1 - کارشناسی ارشد رشته آموزش کشاورزی،دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی
2 - دانشیار دانشگاه تهران
3 - دانشیار دانشگاه تهران
4 - کارشناسی ارشد رشته ترویج کشاورزی،دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
کلید واژه: عملکرد شغلی, آموزشگران, هنرستانهای کشاورزی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استان تهران انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. افراد تحت پژوهش آن شامل آموزشگران (تخصصی، عمومی) هنرستانهای کشاورزی استان تهران بود (91=N) که با استفاده از نمونهگیری تصادفی با انتساب متناسب و آمارهی کوکران 49 نفر از آنان به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند و پرسشنامهها متناسب با تعداد آموزشگران هنرستانهای کشاورزی توزیع شد. ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن براساس نظر پنج نفر از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و تربیت مدرس تأیید و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به تفکیک مؤلفههای تحقیق 94/0 - 82/0 محاسبه گردید. نتایج حاکی از آن است که عملکرد شغلی 75 درصد از آموزشگران متوسط و بالا بود. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که بین مهارت حرفهای، رضایت شغلی و ویژگیهای حرفهای آموزشگران با میزان عملکرد شغلی آنان رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد (p<0.01) در حالی که بین سن و عملکرد شغلی آموزشگران رابطهی منفی و معنیداری دیده شده است (p<0.05). یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون مبین آن است که متغیرهای میزان ویژگیهای حرفهای، رضایت شغلی و مهارت حرفهای آموزشگران تبیین کنندهی 3/81 درصد از تغییرات متغیر وابستهی تحقیق میباشند. بنابراین، بهبود مهارتها و ویژگیهای حرفهای آموزشگران و فراهم نمودن شرایط لازم به منظور افزایش رضایت شغلی آنها از عوامل تأثیرگذار در ارتقای سطح عملکرد شغلی آنها و به تبع آن، بهبود فرآیند یادگیری فراگیران است.
This descriptive-correlational study was undertaken to investigate factors influencing instructors’ job performance in agricultural secondary education centers in Tehran province. The target population included all instructors (professional and general) of agricultural secondary education centers of Tehran province (N=91). Employing stratified sampling method and Cochran’s statistic 49 instructors were sampled and administered a questionnaire developed by the current researchers. The content validity of the questionnaire was evaluated by a panel of five experts of agricultural extension and education from Tehran and Tarbiat Modares Universities and its internal consistency reliability was estimated _ using Cronbach’s alpha_ to be within the range of 0.82 to 0.94 for different research variables. The findings showed that job performance of 75 percent of instructors was intermediate and high. The findings of correlational analysis also revealed that whereas there was a positively significant relationship between instructors’ professional skill, job satisfaction, and job capabilities and their job performance (p<0.01) there was a negatively significant relationship between their age and job performance (p<0.05). The results of multiple regression analysis further indicated that job capabilities, job satisfaction, and professional skill of instructors could explain 81.3% of the variations of the dependent variable. Thus, improving instructors’ professional skill and job capabilities and making provisions for the enhancement of their jobs satisfaction are influential factors in promoting their job performance and accordingly students’ learning process.