کاربست تحلیل پوششی داده ها به منظور رتبه بندی شرکت های بازاریابی شبکه ای
محورهای موضوعی : بازاریابی و توسعه شبکه کسب و کار
حمزه کریمی
1
,
سحر شعبانی چافجیری
2
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران
2 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: کارایی, مدل تحلیل پوششی داده ها, مدل CCR, مدل اندرسون و پیترسون (AP), بازاریابی شبکه ای.,
چکیده مقاله :
این روزها بحث بازاریابی شبکهای (چند سطحی) فراوان شده است و نوجوانان و جوانان زیادی پای به این عرصه میگذارند. با وارد شدن این افراد به عرصه بازاریابی شبکهای به نوعی خانوادهی آنان نیز با این موضوع درگیر و خود آنان نیز بهنحوی وارد این کار میشوند. قدمت بازاریابی شبکه ای در ایران حدود 10 سال است و اگر نگاهی به آمار فروش مستقیم در دنیا داشته باشیم میبینیم که کشورمان سهم ناچیزی از آمار کل فروش مستقیم دنیا را به خود اختصاص داده است و این خود گویای نوپا بودن این شیوه در کشورمان می باشد و با توجه به جمعیت جوان کشور و نیاز مبرم به اشتغالزایی، بازاریابی شبکهای به عنوان یک پدیده مفید مطرح است. هدف از این تحقیق، شناسایی شاخصها و رتبهبندی شرکتهای بازاریابی شبکهای براساس تحلیل پوششی دادهها بوده است. پس از بررسیها و مطالعات اولیه و نظرسنجی از خبرگان، کارشناسان و شاغلین این حوزه، 30 زیرمعیار کلیدی شناسایی و در 7 شاخص اصلی تعداد بازاریابان، هزینههای جاری، تنوع اقلام کالایی، درآمد، اخطار، هشدار و شکایات دریافتی، میزان فروش کالا، میزان کالاهای پس گرفته شده تقسیم شدند. سپس سلسله مراتب این شاخصها طرح و درجه اهمیت هریک از آنها طبق اصول فرایند تحلیل سلسله مراتبی تعیین گردید. در این پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها در فضای بهینهسازی استوار به بررسی و مقایسه کارایی نسبی 36 شرکت فعال در بازاریابی شبکهای پرداخته شده و بر این اساس شرکتهای کارا و ناکارا مشخص و رتبه بندی شدند. همچنین از دو مدل پایه DEA، از مدل (CCR) و سپس با استفاده از روش اندرسون و پیترسون برای رتبهبندی استفاده گردید. نتایج نشان داد در میان شاخصهای مورد بررسی، میزان کالاهای بازپس گرفته شده ی شرکت، بالاترین درجه اهمیت و تعداد بازاریابان کمترین میزان اهمیت را دارا بودند.
These days there is a lot of talk about network marketing (multi-level) and many teenagers and young people are entering this field. When these people enter the field of network marketing, their families are also involved with this issue and they themselves are also involved in this work in a way. The history of network marketing in Iran is about 10 years, and if we look at the statistics of direct sales in the world, we see that our country accounts for a small share of the total direct sales statistics of the world, and this shows that this method is new in our country. And considering the country's young population and the urgent need for employment, network marketing is considered as a useful phenomenon. The purpose of this research was to identify indicators and rank network marketing companies and data envelopment analysis. After preliminary studies and surveys of experts, papers and workers in this field, 30 key sub-criteria were identified and in 7 main indicators, the number of marketers, current costs, variety of items, income, warnings, warnings and complaints received, amount. The sales of goods were divided by the amount of withdrawn goods. Then, the order of these indicators was determined and the degree of each of them was determined by the principles of the hierarchical analysis process. In this research, the relative efficiency of 36 companies active in network marketing is examined and compared using the data envelopment analysis technique in the stable optimization space, and based on this, effective and ineffective companies were identified and ranked. Also, two basic DEA models were used, from the (CCR) model and then using the Anderson and Peterson method for ranking.
