بررسی درآمدزایی باشگاههای لیگ برتر فوتبال بانوان در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزشمحمد مهدی پور 1 , حبیب محمدپور یقینی 2 , محمدرحیم نجف زاده 3 , حمید جنانی 4
1 - دانشجو دکترا ، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی ، واحد تبریز، دانشگاه ازاد اسلامی ،تبریز، ایران
3 - دانشیار ، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 - دانشیار ، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: ورزش, درآمدزایی باشگاههای لیگ برتر بانوان, پیشرانهای کلیدی درآمدزایی,
چکیده مقاله :
نزدیک به دو دهه است که ورزش ایران به سمت حرفهای شدن پیشرفته، ولی با توجه به بررسیها بهنظر میرسد تا حرفهای شدن فاصلهی زیادی دارد. این پژوهش دارای ماهیت کیفی، توصیفی و اکتشافی میباشد. پژوهش حاضر از حیث کلیت، با توجه به فرآیند سناریونویسی، کیفی است. در این پژوهش از رویکرد سناریونویسی پیتر شوارتز بهره برده است. جامعهی مورد مطالعه؛ متخصصین مانند اساتید حوزهی بازاریابی ورزشی، مدیرعاملهای باشگاههای لیگ برتر بانوان و سازمان لیگ میباشند که معیار اشباع نظری در این روش به تعداد مصاحبهها پایان داد. همچنین نحوهی گزینش نمونهگیری از نوع سیستماتیک با رویکرد شبکهای صورت گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها در این تحقیق ابتدا برای شناسایی وضعیت اثرات متقابل متغیرهای درآمدزایی باشگاههای لیگ برتر فوتبال در افق 10 ساله، از رویکرد تحلیل ساختاری و نرمافزار میکمک استفاده شد. تجزیهوتحلیل یافتهها نشان داد از مجموع 24 موضوع اثرگذاری مؤثر بر سیستم تنها 4 مؤلفه پیشران کلیدی آیندهی درآمدزایی باشگاههای لیگ برتر بانوان میباشد. علت کم بودن درآمدزایی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال بانوان: اجازه ندادن صداوسیما به باشگاههای لیگ برتر فوتبال بانوان و سازمان لیگ برای فروش مسابقات به شبکههای رسانهای خارجی، دولتی و انحصاری بودن صداوسیما و نبود شبکههای رسانهی خصوصی میباشد.
It has been almost two decades since Iran's sports have progressed towards becoming professional, but according to the reviews, it seems that it is far from becoming professional. This research has a qualitative, descriptive and exploratory nature. The current research is qualitative in terms of generality, according to the scenario writing process. In this research, Peter Schwartz's scenario writing approach has been used. The studied community; There are experts such as sports marketing professors, CEOs of women's premier league clubs and the league organization, and the theoretical saturation criterion in this method ended the number of interviews. Also, the selection method of systematic sampling was done with a network approach. In order to analyze the data in this research, firstly, to identify the status of mutual effects of revenue generating variables of Premier League football clubs in a 10-year horizon, the approach of structural analysis and Micmac software was used. The analysis of the findings showed that only 4 components of the total 24 issues of effective influence on the system are the key drivers of the future revenue generation of the Women's Premier League clubs. The reason for the low revenue generation in the women's premier football league clubs is: not allowing Sedavasima to the clubs of the women's premier football league and the league organization to sell matches to foreign media networks, the state and monopoly of Sedavasima and the absence of private media networks.
بنکدارچیان، ن؛ نظری، ر. و باستانیفر، ا. (1399). ارائهی مدل اهرمسازی برند باشگاههای حرفهای فوتبال ایران با رویکرد نظریهی داده بنیاد. مجلهی مدیریت بازاریابی، 46(4)، 1-19.
چشمانداز فوتبال. (1401). نشريهی رسمي سازمان ليگ فوتبال ايران. ش 31، تابستان.
سلطانی، م. و کارگر، غ. ع. (1398). تدوین الگوی ارتباطی منابع سازمانی و درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال بانوان در ایران. نشریهی مدیریت ورزشی، 11(4)، 42-54.
سیفپناهی ش، ج. و حمیدی، م. (1396). بررسی و تحلیل شیوههای درآمدزایی باشگاههای فوتبال ایران و جهان. پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 9(3)، 21-31.
شفیعی سروستانی، ا. (1401). تربیت پهلوانی. نشر موعود عصر، چاپ پنجم، ص 225.
قاسمی برزین، ز. (1400). تاریخچهی فوتبال. انتشارات: خانهی تاریخ و تصویر ابریشمی، چاپ هشتم، ص 48.
مرادی، م. (1399). شیوههای درآمدزایی باشگاههای حرفهای ورزش ایران (با تاکید بر ورزش فوتبال). معاونت پژوهشهای اجتماعی- فرهنگی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ، تهران، اسفندماه 1399.
واحدیزاده، م؛ آقایی، ن. و الهی، ع. ر. (1399). راهکارهای توسعهی منابع مالی و درآمدزایی فدراسیونهای ورزشی ایران: یافتههای یک مطالعهی کیفی. پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش, 12(4)، 153-168.
Atsız, O., & Cifci, I. (2022). Exploring the motives for entrepreneurship in the meal-sharing economy. Current Issues in Tourism. 25 (6), 864-873.
Berado, A. (2022). Advances in Thymidine Kinase 2 Deficiency: Clinical Aspects, Translational Progress, and Emerging Therapies. National Library of Medicine, Vol. 11(3): 1-15.
Dixon, K. (2022). Football fandom and disneyization in late-modern life. Leisure Studies, 33(1), 1–21.
Erselo, S. (2022). On-the-fly parameter estimation based on item response theory in item-based adaptive learning systems. Psychology and our Plant, Vol. 10(1): 25-42.
Ginesta, X., & San Eugenio, J. (2022). Football fans as place ambassadors: Analyzing the interactions between Girona FC and its fan clubs after its purchase by city football group (CFG). Soccer & Society (First Online). 1–16.
Jiménez, J. (2022). El RCD Mallorca jaguar end Coria Del Sur end vernal. COPE, https://www.cope.es/emisoras/illes balears/baleares/mallorca/deportes-mallorca/noticias/rcd-mallorca-jugara-corea-del-sur-verano-20220314_1967529
Lamont, M., Hang, N., & Sally, G. (2021). “Gambling on sport sponsorship: A conceptual framework for research and regularity review”. Sport management review, pp: 246- 257.
Matos, C. (2022). “Broadcasting Football Rights in Brazil: The Case of Globe and “Club of 13” in the Antitrust Perspective”, Est. Econ., São Paulo, vol. 42, n.2: pp 337-362.
Palco, (2021). El RCD Mallorca sale Del concurs de acreedores mass de ulna decade despise. Palco23, https://www.palco23.com/clubes/el-rcd-mallorca-sale-del-concurso-de-acreedores-mas-de-una-decada-despues
Poli, R. (2020). “Understanding globalization through football: The new international division of labor, migratory channels and transnational trade circuits”. International Review for the Sociology of Sport, PP: 491–506.
Turner, P. (2022). “Regulation of professional sport in a changing broadcasting environment: Australian club and sport broadcaster perspectives”. Sport Management Review 15: pp 43-59.
Vaynguard, A & Diner, P. (2022). Prospective study of sport monetization in Estonia. Journal of sports management, 5(1): 1-14.