بررسی تأثیر استراتژی کسب و کار، فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد سازمان در کلاس جهانی؛ مورد مطالعه شرکت گلرنگ
محورهای موضوعی : دانش نو در مدیریت بازاریابیمریم زینی فاقلو 1 , حسن فارسیجانی 2
1 -
2 - گروه مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: عملکرد, بازاریابی, فناوری اطلاعات, کسب و کار, کلاس جهانی,
چکیده مقاله :
هدف: ﭼﺎﻟﺶﻫﺎي ﻣﺤﯿﻄﯽ امروزه از ﻧﻈﺮ اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﺘﻈﺎرات ﻣﺸﺘﺮیها، ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺳﺮﯾﻊ ﻓﻨﺎوري و ﺿﺮورت اﻧﻌﻄﺎفﭘﺬﯾﺮي، سازمانها را ﺑﻪ ﺟﺴﺘﺠﻮي راهکاری ﺑﺮاي ﺗﺪاوم ﺑﻘﺎ و ماندگاری ﺧﻮد وادار ﮐﺮده اﺳﺖ. تولید کلاس جهانی یک سیستم برنامه کاربردی است که بهترین شیوههای سازگار با یکدیگر را ترکیب میکند تا کسب و کارها بتوانند به طور سیستماتیک به فعالیت خود ادامه دهند. حال زماني يك سازمان به مرحله توليد در كلاس جهاني ميرسد كه توانسته باشد قابليتها و ظرفيتهاي توليد خود را براي دستيابي به يك مزيت رقابتي پيوسته و منحصر به فرد رسانده باشد. هدف از انجام این پژوهش مشخص کردن تأثیر استراتژیهای کسب و کار، فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد سازمان در کلاس جهانی در شرکت گلرنگ است.
روششناسی: این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع مطالعات توصیفی - پیمایشی میباشد. نوآوری این پژوهش در وهله اول از لحاظ زمانی و مکانی است و از طرف دیگر در ایران پژوهشی که بصورت یکپارچه تمامی ابعاد (استراتژیهای کسب و کار، فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد شرکت) را مورد بررسی قرار داده باشد وجود ندارد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارکنان شرکت گلرنگ به تعداد ۵۵۰ نفر تشکیل میدهند و تعداد اعضای نمونه از طریق فرمول کوکران ۲۲۷ نفر بهدست آمد. ابزار در این پژوهش پرسشنامه میباشد که روایی آن تأیید شد و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد همچنین، پایایی ترکیبی نیز مورد تأیید واقع شد. پس از جمعآوری پرسشنامههای پژوهش با استفاده از دو نرم افزار SPSS و Smart Pls یافتههای پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی ارائه شده است.
یافتهها: نتایج فرضیههای پژوهش نشان داد که هر سه متغیر استراتژی کسب و کار، بازاریابی و فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت گلرنگ تأثیر مثبت و معناداری دارد.
نتیجهگیری: بنابراین، در بخش پایانی این پژوهش پیشنهادهای کاربردی مطرح شده است.
EXTENDED ABSTRACT
Purpose: Today's environmental challenges, from the point of view of increasing customer expectations, rapid technological progress and the need for flexibility, have forced organizations to look for a solution for their continued survival. World-class manufacturing is an application system that combines compatible best practices so that businesses can continue to operate systematically. Now an organization reaches the stage of world-class production when it has been able to reach its production capabilities and capacities to achieve a continuous and unique competitive advantage. The purpose of this research is to determine the effect of business strategies, information technology and marketing on the performance of the world-class organization in Golrang Company.
Methodology: This research has an applied purpose and is a descriptive-survey type of study. The innovation of this research is primarily in terms of time and place, and on the other hand, there is no research in Iran that has examined all dimensions (business strategies, information technology and marketing on company performance) in an integrated manner. The statistical population of this research consists of managers and employees of Golrang company, numbering 550 people, and the number of sample members was 227 people through Cochran's formula. The tool in this research is a questionnaire whose validity was confirmed and its reliability was confirmed through Cronbach's alpha test, and composite reliability was also confirmed. After collecting the research questionnaires using Spss and Smart Pls software, the research findings were presented in two descriptive and inferential sections.
Findings: The results of research hypotheses showed that all three variables of business strategy, marketing and information technology have a positive and significant effect on the performance of Golrang Company.
