پیش¬بینی تقلب تحصیلی آنلاین در دوران آموزش مجازی بر اساس هوش موفق و باورهای ضمنی هوش در دانش¬آموزان
محورهای موضوعی : برنامه درسیراحله شکوهی 1 , فهیمه مشایخ 2 , معصومه حسن زاده خمسی 3
1 - هیئت علمی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
3 - کارشناس آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایران،
کلید واژه: تقلب تحصیلی, هوش موفق , باورهای ضمنی هوش,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، بررسی پیشبینی تقلب تحصیلی آنلاین در دوران آموزش مجازی براساس هوش موفق و باورهای ضمنی هوش در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه 200 نفر از این افراد بر اساس فرمول پلنت از تاپاکینگ و همکاران (2007) و به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به مقیاس کوتاه تقلب تحصیلی آنلاین (OACS-BF) ویسی و همکاران (1399)، پرسشنامه هوش موفق (SIQ) گریگورنکو و استرنبرگ (2002) و مقیاس نظریه تلویحی هوش (ITIS) عبدالفتاح و یاتس (2006) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین هوش موفق و باورهای ضمنی هوش با تقلب تحصیلی آنلاین رابطه معناداری وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز آشکار کرد که 1/71 درصد واریانس تقلب تحصیلی آنلاین به وسیله هوش موفق و باورهای ضمنی هوش تبیین میشود. يافتههاي اين پژوهش نشان ميدهد كه هوش موفق و باورهای ضمنی هوش سهم معنادار در پیشبینی تقلب تحصیلی آنلاین دانشآموزان دارند.
The purpose of this study was to prediction online academic cheating during e-learning based on successful intelligence and implicit beliefs of intelligence in students'. The descriptive- correlation method was used. The statistical population consists of all female students high schools Tehran city in year academic 2021-2022. In this study, according to convenience sampling method, 200 female students by formula Plant of Tabachnick and et al (2007) were selected as samples and they were asked to fill in the online academic cheating scale (OACS) Veisi and et al (2020), successful intelligence questionnaire (SIQ) of Grigorenko and Sternberg (2002) and implicit theory of intelligence scale (ITIS) of Abd-El-Fattah and Yates (2006). The data were analyzed by tests of Pearson correlation and multivariate regression. Findings showed that there was significant correlation between successful intelligence and implicit beliefs of intelligence with online academic cheating (P<0/01). Regression analyses also revealed that %71/1 of variance of online academic cheating was explained by successful intelligence and implicit beliefs of intelligence. This study confirmed the significant contribution of successful intelligence and implicit beliefs of intelligence on online academic cheating in students.
احمدی، زیبا؛ و شهبازی، مسعود. (1400). بررسی رابطهی باورهای هوشی و ارتباط پدر- فرزند با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 11 (1)، 38-21.
افراشته، سیما؛ علیمحمدی، یوسف؛ و سپندی، مجتبی. (1399). نقش جداسازی، قرنطینه و فاصلهگذاری اجتماعی در مهار اپیدمی کووید-۱۹. مجله طب نظامی، 22 (2)، 211-210.
بابایی، علی؛ مکتبی، غلامحسین؛ بهروزی، ناصر؛ و آتش افروز، عسکر. (1396). تأثیر آموزش هوش موفق بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی معلم در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان. مجله روش¬ها و مدل¬های روانشناختی، 8 (30)، 176-159.
بنی مهد، بهمن؛ و پشمی تبار، نگار. (1393). رابطة تقلب تحصيلي و فرصت طلبي در ميان دانشجويان. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 9 (2)، 8-1.
بهرامی، مهناز؛ حسن زاده، مجید؛ زندی، زهره؛ ارمی، الهه؛ و میری، خیزران. (1394). نگرش دانشجویان درباره تقلب امتحانی و راهکارهای مقابله با آن. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8 (2)، 104-99.
حبی نورالدین وند، محمدحسین؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ و پاشا شریفی، حسن. (1392). بررسی شاخص¬های روانسنجی مقیاس نظریه ضمنی هوش در جامعه دانشجویی. فصلنامه اندازه¬گیری تربیتی، 14 (4)، 64-43.
خاکی فیروز، طیبه؛ و گنجی، لیلا. (1400). بررسی قدرت تمیزی کمک طلبی تحصیلی، مشارکت فعّال در مدرسه و هوش موفق در تفکیک دانش آموزان با و بدون رفتارهای خودناتوان ساز تحصیلی. پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، 6 (54)، 42-29.
خامسان، احمد؛ و امیری، محمداصغر. (1390). بررسی تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر. مجله اخلاق در علوم و فناوری، 6 (1)، 61-53.
دولتی، حسین؛ نریمانی، محمد؛ صبحی قراملکی، ناصر؛ و صادقی هشتجین، گودرز. (1398). بررسی اثربخشی هوش شخصی و هوش موفق بر اعتماد به نفس دانش¬آموزان تیز هوش. فصلنامه روانشناسی مدرسه، 8 (1)، 88-73.
ذبیحی حصاری، نرگس خاتون؛ و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1393). رابطه باورهای هوشی و اهداف پیشرفت با خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه پیامنور. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 1 (4)، 17-9.
رستگار، احمد؛ حجازي، الهه؛ غلامعلي لواساني، مسعود؛ و قربان جهرمي، رضا. (1388). بررسي رابطه باورهاي هوشي و پيشرفت تحصيلي با توجه به نقش واسطه¬اي اهداف پيشرفت و ابعاد درگيري تحصيلي. پژوهش¬هاي روانشناختي، 12 (1)، 25-11.
شهیاد، شیما؛ و محمدی، محمدتقی. (1399). آثار روانشناختی گسترش بیماری کووید-۱۹ بر وضیعت سلامت روان افراد جامعه: مطالعه مروری. مجله طب نظامی، 22 (2)، 192-184.
عابدی، صمد؛ سعیدی¬پور، بهمن؛ فرج اللهی، مهران؛ و صیف، محمدحسین. (1394). مدلیابی روابط بین باورهای هوشی، معرفتشناختی و انگیزشی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه پیامنور. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، 2 (8)، 68-43.
قربانی، رقیه؛ و خرمائی، فرهاد. (1395). تبیین خردمندی بر اساس هوش موفق و خودکارآمدی مقابله. فصلنامه روانشناسی تحولی، 13 (49)، 55-43.
قنبری طلب، محمد؛ و طهماسبی کهیانی، فاطمه. (1399). پیشبینی بیصداقتی تحصیلی براساس هویت تحصیلی و باورهای هوشی. فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9 (1)، 78-59.
محبی نورالدین وند، محمدحسین؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ و پاشا شریفی، حسن. (1392). بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاس نظریه ضمنی هوش در جامعه دانشجویی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 4 (14)، 64-43.
نگهبان سلامی، محمود؛ فرزاد، ولی اله؛ و صرامی، غلامرضا. (1392). بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق، فصلنامه اندازه¬گیری تربیتی، 15 (5)، 15-1.
ویسی، سعید؛ ایمانی، صدف؛ بهروز، بهزاد؛ و ایمانی، سارینا. (1399). ارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس کوتاه ترس از ابتلا به بیماری کرونا ویروس (کووید-۱۹). مجله پیشرفت¬های نوین در علوم رفتاری، 5 (42)، 10-1.
ویسی، سعید؛ ایمانی، صدف؛ سلوک، سمانه؛ معارف¬وند، اکرم؛ دهقان نیری، مرضیه؛ و ترابیان، سارا. (1399). ساخت و بررسی ویژگی¬های روانسنجی مقیاس کوتاه تقلب تحصیلی آنلاین: تحلیل عاملی اکتشافی. مجله پیشرفت¬های نوین در علوم رفتاری، 5 (52)، 13-1.
یاوری، هانیه؛ و لطفی عظیمی، افسانه. (1400). پیشبینی بیصداقتی تحصیلی بر اساس مجذوبیت تحصیلی، اهداف پیشرفت و باورهای ضمنی هوش در دوران شیوع کرونا ویروس. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی، 15 (52)، 10-1.
یزدانی، نورگلدی؛ گنجی، حمزه؛ پاشاشریفی، حسن؛ و ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1397). مدل ساختاری روابط بین ویژگیهای شخصیتی، باورهای هوشی و آگاهی فراشناختی با اضطراب امتحان با میانجیگری خودکارامدی تحصیلی در دانش آموزان پسر. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی، 12 (1)، 214-195.
Abd-El-Fattah, S. M., & Yates, G. C. R. (2006). Implicit Theory of Intelligence Scale: Testing for factorial invariance and mean structure. In Australian Association for Research in Education Conference, Adelaide, South Australia (pp. 1-14).
Braasch, J. L., Bråten, I., Strømsø, H. I., & Anmarkrud, Ø. (2014). Incremental theories of intelligence predict multiple document comprehension. Learning and Individual Differences, 31, 11-20.
Clark, K. N., & Malecki, C. K. (2019). Academic Grit Scale: Psychometric properties and associations with achievement and life satisfaction. Journal of school psychology, 72, 49-66.
Driggin, E., Madhavan, M. V., Bikdeli, B., Chuich, T., Laracy, J., Biondi-Zoccai, G., & Brodie, D. (2020). Cardiovascular considerations for patients, health care workers, and health systems during the COVID-19 pandemic. Journal of the American College of Cardiology, 75 (18), 2352-2371.
Dupeyrat, C., & Mariné, C. (2005). Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults. Contemporary educational psychology, 30 (1), 43-59.
Eaton, S. E. (2020). Academic Integrity During COVID-19: Reflections From the University of Calgary. Journal of the Commonwealth Council for Educational Administration & Management, 48 (1), 2-11.
Fang, L., Karakiulakis, G., & Roth, M. (2020). Are patients with hypertension and diabetes mellitus at increased risk for COVID-19 infection?. The Lancet. Respiratory Medicine, 8 (4), e21.
Grigorenko, E. L., & Sternberg, R. J. (2002). Analytical, creative, and practical intelligence as predictors of self-reported adaptive functioning: A case study in Russia. Intelligence, 29 (1), 57-73.
Jiang, K., Liu, J., Liu, C., Guo, X., Zhou, H., Lv, B., ... & Luo, L. (2019). The Discrepancy of Parents’ Theories of Intelligence and Parental Involvement. Frontiers in psychology, 10, (2), 123-135.
Liu, S., Yang, L., Zhang, C., Xiang, Y. T., Liu, Z., Hu, S., & Zhang, B. (2020). Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry, 7 (4), e17-e18.
Ornell, F., Schuch, J. B., Sordi, A. O., & Kessler, F. H. P. (2020). “Pandemic fear” and COVID-19: mental health burden and strategies. Brazilian Journal of Psychiatry, 42 (3), 232-235.
Ranney, M. L., Griffeth, V., & Jha, A. K. (2020). Critical supply shortages—the need for ventilators and personal protective equipment during the Covid-19 pandemic. New England Journal of Medicine, 382 (18), e41.
Rosenberg, M. (1989). Determinants of self-esteem-a citation classic commentary on society and the adolescent self-image by Rosenberg, M. Current Contents/Social & Behavioral Sciences, (11), 16-16.
Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5). Boston, MA: Pearson.
Witherspoon, M., Maldonado, N., & Lacey, C. H. (2010). Academic Dishonesty of Undergraduates: Methods of Cheating. Online Submission. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association May 2010, Denver, Colorado.
World Health Organization. (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19): situation report, 72.