اعتبارسنجی الگوی تحمل ابهام از سوی مدیران در مدارس ابتدائي
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحمد محمود هادی صالح التمیمی 1 , محمد نقی ایمانی 2 , مريم هاشم حمد هاشم البدری 3 , اصغر شریفی 4 , محمدعلی نادی 5
1 - دانشجوي دكتري مديريت آموزشي، گروه علوم تربيتي، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استاديار گروه علوم تربيتي، واسط، عراق.
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
5 - استاد گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران،
کلید واژه: اعتبارسنجی, نقش نظارتی, مدیران مدارس, تعلیم و تربیت.,
چکیده مقاله :
هدف: تحقیقات نشان میدهد که افراد با تحمل عدم اطمینان بالاتر، برای کنترل استرس و اضطراب مجهزتر هستند که منجر به بهبود نتایج سلامت روان میشود. بنابراین این پژوهش با هدف اعتبارسنجی الگوی تحمل ابهام از سوی مدیران در مدارس ابتدائي نجف اشرف عراق انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، کمی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس ابتدائی نجف اشرف عراق بود. حجم نمونه شامل 220 نفر از مدیران مدارس بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که برای اعتبار آن از روش صوری و پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 93/0 شد. جهت تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری به کمک نرمافزار پی ال اس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد عوامل فردی با ضریب مسیر (Beta= 0/595) تقریباً به میزان 60/0 بر تحمل ابهام مدارس ابتدایی شهر نجف اشرف اثرگذار است و این اثرگذاری به صورت مستقیم و مثبت است. همچنین، عوامل سازمانی نیز با ضریب مسیر (Beta= -0/333) تقریباً به میزان 33/0 اثر معکوس بر تحمل ابهام مدارس دارد، بدین معنا که هرچه عوامل سازمانی در سطح بالاتری از کارایی قرار بگیرد تحمل ابهام کاهش مییابد و بالعکس. همچنین معیار GOF نیکویی برازش مدل 35/0 شد که متوسط و قابل قبول است.
نتیجهگیری: الگوی تحمل ابهام از سوی مدیران در مدارس ابتدائي دارای برازش مناسب است و میتوان در برنامه ریزیهای آموزشی از آن استفاده کرد.
Purpose: Research shows that people with a higher tolerance for uncertainty are better equipped to manage stress and anxiety, leading to improved mental health outcomes. In educational contexts, promoting tolerance of ambiguity is essential to foster engagement and flexibility with students. Therefore, this research was conducted with the aim of validating the model of ambiguity tolerance by principals in the elementary schools of Najaf Ashraf, Iraq.
Methods: The statistical population included all principals of elementary schools in Najaf Ashraf, Iraq. The sample size included 220 school principals who were randomly selected. The research tool was a researcher-made questionnaire, for its validity, the formal and reliability method of Cronbach's alpha test was used, and its value was 0.93. To analyze the data, the method of structural equations was used with the help of PLS software.
Findengs: The results showed that individual factors with a path coefficient (Beta = 0.595) have an effect of approximately 0.60 on tolerance of uncertainty in primary schools of Najaf Ashraf city, and this effect is direct and positive. Also, the organizational factors also have an inverse effect on the ambiguity tolerance of schools with a path coefficient (Beta=-0.333) of approximately 0.33, which means that the higher the organizational factors are at a higher level of efficiency, the ambiguity tolerance decreases and vice versa. Also, the GOF criterion of goodness of fit of the model was 0.35, which is moderate and acceptable.
Conclusion: The model of ambiguity tolerance by principals in primary schools is appropriate and can be used in educational planning.
ابتسام، ابوضحی.(1390). مدیریت مدرسه محور، ترجمه غلامرضا گرایی نژاد، علی اللهیار ترکمان، رخساره کاظم و طاهره عدل بند. چاپ اول، تهران: انتشارات مدرسه.
احمدي كافي ، عليرضا. (1378). مديريت در مدارس، تبريز: انتشارات احرار.
احمدی، عباداله و دوست محمدلو، حکیمه.(1388). بررسی رابطه مهارت های فنی، انسانی و ادراکی مدیران با میزان اثربخشی دبیرستان های ناحیه یک شهر شیراز، پایان نامه فوق لیسانس، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرو دشت.
احمدی، علیرضا.(1378)، مدیریت در مدارس، تبریز: انتشارات احرار.
اسدی زنده جان، زهرا ، خوشنویسان، زهرا. (۱۴۰۲). بررسی رابطه تحمل ابهام و اجتناب تجربه ای با سرسختی روانی در دانشجویان، ششمین کنفرانس بین المللی مطالعات میان رشتهای روانشناسی، مشاوره، آموزش و علوم تربیتی، تهران.
اسدي گرجي، محمدحسين، طبري، مجتبي، باقرزاده محمدرضا، قلي پورکنعاني، يوسف. (1399). هماهنگی استراتژی مدیریت منابع انسانی و ساختار سازمانی: مطالعه موردی شرکت توزیع نیروی برق مازندران ، پژوهشنامه مدیریت اجرایی،12(23): 81-98.
اعرابی، محمد. (1376). طراحی ساختار سازمانی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
افشاری، مصطفی، هنری، حبیب و غفوری، فرزاد.(1389). بررسی مهارتهای سه گانه مدیریتی مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاههای سرار کشور، مدیریت ورزشی، 5(4): 125-105.
امینیان، اسدالله. (1381). بررسی میزان برخورداری مدیران مدارس متوسطه شهر کامیاران از مهارتهای ادراکی، انسانی و فنی و رابطه آن با اثربخشی آنها از دیدگاه دبیران در سال تحصیلی 81-80، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
انتصاری، ناهید. (1379). بررسی نیازهای آموزشی در سه مهارت های فنی، انسانی و ادراکی و ارائه الگوی مناسب برای آموزش ضمن خدمت به مدیران مدارس راهنمایی دخترانه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران.
غلامی، آویشه، کاکاوند، علیرضا. (1389). رابطه بین قدرت تحمل ابهام و خلاقیت، اندیشههای نوین تربیتی، 6(4): 153-168.
ابوالقاسمی، عباس، عباسی، مسلم، نریمانی، محمد، قمری گیوی، حسین. (1388). بررسی نقش برخی از متغیرهای شخصیتی به عنوان پیش بینهای موفقیت و شکست مدیران در کارآفرینی، دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 16(2): 129-152.
رحیمی، معصومه، واعظ فر، سیدسعید، و جایروند، حمداله. (1394). رابطه ساده و چندگانه قدرت تحمل ابهام و جو عاطفی خانواده با خلاقیت شناختی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(2): 147-164.
رضائيان، علي.(1376). اصول مديريت، چاپ هشتم، تهران: انتشارات سمت.
رنجبري، شهين.(1376)، بررسي نگرش مديران و رؤساي ادارات آموزش و پرورش استان هرمزگان در مورد عوامل مؤثر در بالا بردن كارائي ادارات مربوطه، پايان نامه كارشناسي ارشد دانشگاه اصفهان.
روغنی، مهناز ، بهرام زاده، حسینعلی و منفردی راز، براتعلی.(1388). بررسی رابطه بین میزان مهارتهای مدیریتی مدیران و اثربخشی آنان در سازمان ها و ادارات کل دولتی شهرستان بجنورد، پژوهشنامه تربیتی، 20(3): 183-159.
نریمانی، محمد، فلاحی، وحید، اسماعیلی فارسانی، نسیم، رستم اوغلی، زهرا. (1398). مقایسه استحکام روانی و تحمل ابهام در مادران فرزندان با ناتوانی یادگیری خاص و عادی، ناتوانیهای یادگیری، 9(2): 153-170.
Acoba, E. F. (2024). Social support and mental health: the mediating role of perceived stress. Frontiers in Psychology, 15, 1330720.
Adair, J. E. (1973). Action-centred leadership (Vol. 238). New York: McGraw-Hill.
Alhadabi, A., Al-Harthy, I., Aldhafri, S., & Alkharusi, H. (2023). Want-to, have-to, amotivation, grit, self-control, and tolerance ambiguity among university students: latent profile analysis. BMC psychology, 11(1), 260.
Heeringa, J., Mutti, A., Furukawa, M. F., Lechner, A., Maurer, K. A., & Rich, E. (2020). Horizontal and vertical integration of health care providers: a framework for understanding various provider organizational structures. International journal of integrated care, 20(1).
Heresy , P. K and Blanchard. H .(1988). Management of Organization Behaviour Utilizing Human Resources , Prentice , Hall International Edition.
Hernandez, M. P. (2024). Managing School Resources and Financial Competencies of Secondary School Administrators in the Delivery of Basic Education Services. International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research, 5(8), 3155-3165.
Sosrowidigdo, S. (2022). Analysis of BUKU III bank soundness during the covid-19 pandemic using RGEC method. Enrichment: Journal of Management, 12(5), 3882-3891.
Spinelli, C., Ibrahim, M., & Khoury, B. (2023). Cultivating ambiguity tolerance through mindfulness: An induction randomized controlled trial. Current Psychology, 42(15), 12929-12947.
Šramová, B. (2013). School culture as part of marketing-orientated approach. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 2316-2322.
Srinivasan, S., Rachoin, J. S., Gentile, M., Hunter, K., & Cerceo, E. (2024). Empathy and cultural competence remains stable for medical students: do the humanities have an effect?. BMC Medical Education, 24, 1301.
Thien, L. M., & Razak, N. A. (2012). A proposed framework of school organization from open system and multilevel organization theories. World Applied Sciences Journal, 20(6), 889-899.
Uhr, C., Tehler, H., & Wester, M. (2018). An empirical study on approaches to ambiguity in emergency and disaster response decision-making. Journal of emergency management (Weston, Mass.), 16(6), 355-363.