طراحی یادگیری یکپارچه: چالشها و فرصتهای جابجایی میان یادگیری رسمی و غیررسمی
محورهای موضوعی : پژوهش های کیفی
فاطمه گودرزی
1
,
علیرضا صادقی
2
,
مصطفی قادری
3
,
حسن ملکی
4
,
غلامرضا یادگارزاده
5
1 - دانشجوی دکتری گروه مطالعات برنامه درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران . ایران
2 - دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران .
3 - دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران ،ایران .
4 - استاد تمام گروه مطالعات برنامه درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران .
5 - دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران ،ایران .
کلید واژه: یادگیری سیار, فناوریهای شخصی, فضاهای فیزیکی, فضاهای مفهومی, فضاهای اجتماعی, یادگیری رسمی و غیررسمی, طراحی یادگیری مبتنی بر فناوری.,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی چالشهای طراحی یادگیری سیار میپردازد و بر پیچیدگیهای مرتبط با زمینه و وابستگی آن به عوامل مختلف تأکید دارد. در این پژوهش، یادگیری بهعنوان یک فرایند چندبعدی تحلیل میشود که در آن فضاهای فیزیکی، مفهومی، اجتماعی و فناوری در همتنیده و به شکلی پویا با یکدیگر تعامل دارند. یادگیری سیار بهعنوان یک تجربه اجتماعی پیچیده معرفی میشود که از طریق دستگاههای هوشمند و بیسیم، ارتباطات میان یادگیرندگان در زمینههای مختلف را تسهیل میکند. این مطالعه چهار چالش کلیدی را شناسایی کرده است که یادگیری سیار با آنها مواجه است. نخستین چالش به یادگیری در همزمانی مکانها و گروههای اجتماعی مختلف میپردازد و نحوه تعامل میان آنها را بررسی میکند. دومین چالش به تأثیر فناوریهای شخصی و اینترنت بیسیم بر تغییر انحصار دانش و دگرگونی در دسترسی به منابع اطلاعاتی اشاره دارد. سومین چالش به محو شدن مرزهای بین یادگیری رسمی و غیررسمی مرتبط است و چگونگی تغییر این مرزها در دنیای امروز را مورد بررسی قرار میدهد. در نهایت، این سه چالش به چالش چهارم میانجامد که در آن به لزوم در نظر گرفتن پیچیدگیهای زمینهای در طراحی و توسعه یادگیری سیار پرداخته میشود.برای مقابله با این چالشها، این پژوهش پیشنهاد میدهد که در طراحی یادگیری سیار از رویکردهای ارتباطی و مفاهیم چندوجهی که به درک بهتر و جامعتر ابعاد مختلف جابجایی و تعاملات کمک میکنند، استفاده شود.
This research explores the challenges of designing mobile learning and emphasizes the complexities related to context and its dependence on various factors. In this study, learning is analyzed as a multidimensional process, where physical, conceptual, social, and technological spaces are intertwined and interact dynamically. Mobile learning is introduced as a complex social experience that facilitates communication among learners in various contexts through smart and wireless devices. This study identifies four key challenges faced by mobile learning. The first challenge addresses learning across different locations and social groups and examines how they interact with each other. The second challenge relates to the impact of personal technologies and wireless internet on the monopoly of knowledge and the transformation of access to informational resources. The third challenge concerns the blurring of boundaries between formal and informal learning, exploring how these boundaries are changing in today's world. Finally, these three challenges lead to the fourth challenge, which emphasizes the need to consider contextual complexities in the design and development of mobile learning. To address these challenges, this research suggests that mobile learning design should incorporate communicative approaches and multidimensional concepts that help in better understanding and comprehensively addressing the various aspects of mobility and interactions.
Ally, M., & Prieto-Blázquez, J. (2014). What is the future of mobile learning in education? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 11(1), 142-151.
Ally, M., & Tsinakos, A. (Eds.). (2014). Increasing access through mobile learning. Athabasca, Canada: Commonwealth of Learning and Athabasca University.
Altman, I., & Rogoff, B. (1991). World views in Psychology: Trait, interactional, organismic and transactional perspectives. In D. Stokols & I. Altman (Eds.), Handbook of environmental psychology (Vol. 1, pp. 7-40). Malabar, FL: Krieger.
Bakhtin, M. M. (1935/1981). Discourse in the novel. In M. Holquist (Ed.), The dialogic imagination: Four essays (pp. 259-422). Austin, TX: University of Texas Press.
Berge, Z. L., & Muilenburg, L. Y. (Eds.). (2013). Handbook of mobile learning. New York, NY: Routledge.
Biesta, G. (2007). Towards the knowledge democracy? Knowledge production and the civic role of the university. Studies in Philosophy and Education, 26(5), 467-479.
Castells, M. (2013). Communication power (2nd ed.). Oxford: Oxford University Press.
Chen, C.-C., & Huang, T.-C. (2012). Learning in a u-museum: Developing a context-aware ubiquitous learning environment. Computers & Education, 59(3), 873-883.
Cochrane, T. D. (2014). Critical success factors for transforming pedagogy with mobile Web 2.0. British Journal of Educational Technology, 45(1), 65-82.
Danaher, P., Moriarty, B., & Danaher, G. (2009). Mobile learning communities: Creating new educational futures. New York: Routledge.
Dewey, J. (1916). Democracy and education: An introduction to the philosophy of education. New York: Macmillan.
Dewey, J., & Bentley, A. F. (1949/1960). Knowing and the known. Boston, MA: Beacon.
Engeström, Y. (1987). Learning by expanding: An activity-theoretical approach to developmental research. Helsinki, Finland: Orienta-Konsultit.
Hegel, G. W. F. (1821/1990). The philosophy of right (T. M. Knox, Trans.). In M. J. Adler (Ed.), Great books of the western world: Hegel, Kierkegaard, Nietzsche (2nd ed., Vol. 43, pp. 1-158). London: Encyclopaedia Britannica.
Hwang, G. J., Yang, T. C., Tsai, C. C., & Yang, S. J. H. (2009). A context-aware ubiquitous learning environment for conducting complex science experiments. Computers & Education, 53(2), 402-413.
Jaldemark, J. (2008). Changes within the practice of higher education: Participating in educational communication through distance settings. International Journal of Web Based Communities, 4(2), 173-187.
Jaldemark, J. (2012). Theories of participation in online learning communities: An intersectional understanding. International Journal of Web Based Communities, 8(3), 375-388.
Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., & Hall, C. (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin, TX: The New Media Consortium.
Jones, A. C., Scanlon, E., & Clough, G. (2013). Mobile learning: Two case studies of supporting inquiry learning in informal and semiformal settings. Computers & Education, 61, 21-32.
Kakihara, M., & Sorensen, C. (2002, 7-10 January). Mobility: An extended perspective. Paper presented at the 35th Annual Hawaii International Conference on System Sciences HICSS-35, Big Island, Hawaii.
Keller, C., & Stevenson, K. (2012). Participation in blended learning: Settings and intersections of a master programme in healthcare. International Journal of Web Based Communities, 8(4), 504-520.
Koschmann, T. D. (1996). Paradigm shifts and instructional technology. In T. D. Koschmann (Ed.), CSCL: Theory and practice of an emerging paradigm (pp. 1-23). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Kukulska-Hulme, A. (2012). How should the higher education workforce adapt to advancements in technology for teaching and learning? The Internet and Higher Education, 15(4), 247-254.
Kukulska-Hulme, A., Sharples, M., Milrad, M., Arnedillo-Sánchez, I., & Vavoula, G. (2011). The genesis and development of mobile learning in Europe. In D. Parsons (Ed.), Combining elearning and m-learning: New applications of blended educational resources (pp. 151-177). Hershey, PA: Information Science Reference.
Laurillard, D. (2009). Foreword. In G. Vavoula, N. Pachler, & A. Kukulska-Hulme (Eds.), Researching mobile learning: Frameworks, tools and research designs (pp. ix-xi). Bern, Switzerland: Peter Lang.
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Marx, K. (1867/1990). Capital. In M. J. Adler (Ed.), Great books of the western world: Marx (2nd ed., Vol. 50, pp. 1-411). London: Encyclopaedia Britannica.
Mills, L. A., Knezek, G., & Khaddage, F. (2014). Information seeking, information sharing, and going mobile: Three bridges to informal learning. Computers in Human Behavior, 32, 324-334.
Milrad, M., Wong, L.-H., Sharples, M., Hwang, G.-J., Looi, C.-K., & Ogata, H. (2013). Seamless learning: An international perspective on next-generation technology-enhanced learning. In Z. L. Berge & L. Y. Muilenburg (Eds.), Handbook of mobile learning (pp. 95-108). New York: Routledge.
Pachler, N. (2009). Research methods in mobile and informal learning: Some issues. In G. Vavoula, N. Pachler, & A. Kukulska-Hulme (Eds.), Researching mobile learning: Frameworks, tools and research designs (pp. 1-15). Bern, Switzerland: Peter Lang.
Pachler, N., Bachmair, B., Cook, J., & Kress, G. (Eds.). (2010). Mobile learning: Structures, agency, practices. London: Springer.
Sharples, M. (2000). The design of personal mobile technologies for lifelong learning. Computers & Education, 34(3-4), 177-193.
Sharples, M., Arnedillo-Sánchez, I., Milrad, M., & Vavoula, G. (2009). Mobile learning: Small devices, big issues. In N. Balacheff, S. Ludvigsen, T. de Jong, A. Lazonder, & S. Barnes (Eds.), Technology-enhanced learning: Principles and products (pp. 233-249). Dordrecht, Netherlands: Springer.
Sharples, M., Taylor, J., & Vavoula, G. (2007). A theory of learning for the mobile age. In R. Andrews & C. Haythornthwaite (Eds.), The SAGE handbook of e-learning research (pp. 221-247). London: Sage.
So, H.-J., & Brush, T. A. (2008). Student perceptions of collaborative learning, social presence and satisfaction in a blended learning environment: Relationships and critical factors. Computers & Education, 51(1), 318-336.
Sundgren, M., & Jaldemark, J. (2016). Breaking the boundaries of space and time: A review of applications of bring-your-own-device in higher education. Paper presented at the 10th International Conference on Networked Learning, Lancaster, UK.
Traxler, J., & Kukulska-Hulme, A. (Eds.). (2016). Mobile learning: The next generation. New York: Routledge.
Trentin, G., & Repetto, M. (Eds.). (2013). Using network and mobile technology to bridge formal and informal learning. Oxford: Chandos.
Vavoula, G., Pachler, N., & Kukulska-Hulme, A. (2009). Researching mobile learning: Frameworks, tools and research designs. Bern, Switzerland: Peter Lang.
Vygotsky, L. S. (1934/1987). Thinking and speech (N. Minick, Trans.). In R. W. Rieber & A. S. Carton (Eds.), The collected works of L.S. Vygotsky (Vol. 1, Problems of general psychology, pp. 39-285). New York: Plenum.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.