مدل های درآمدزایی سازمان های رسانه ای؛ مطالعه تطبیقی رسانههای داخلی و خارجی
محورهای موضوعی : بازاریابی و توسعه شبکه کسب و کار
میثم انصاری
1
,
ندا سلیمانی
2
,
عطاءالله ابطحی
3
,
امید ارغیش
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه ای، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - Omid Arghish Department Of Industrial Engineering, Gachsaran Branch, Islamic Azad University, Gachsaran, Iran
کلید واژه: مدیریت رسانه , سازمان رسانه ای , مدل درآمدی , مطالعه تطبیقی , اقتصاد رسانه,
چکیده مقاله :
تحول در فناوری اطلاعات و ارتباطات و شکلگیری رسانههای کاربر محور دیجیتال سبب شده است که رسانههای سنتی رقابت فزآیندهای را در دو دهه اخیر تجربه کنند. کاهش قدرت درآمدزایی برای رسانههای سنتی یک چالش جهانی است و در ایران نیز دوام و بقای اقتصادی یکی از اساسیترین چالشهای حال حاضر سازمانهای رسانهای است. در چنین شرایطی بسیاری از رسانهها نیاز به ایجاد مدلهای درآمدی رقابتپذیر را به منظور بقا در عصر اطلاعات احساس کردهاند. در این تحقیق با در نظر گرفتن اهمیت مدلهای درآمدی برای اقتصاد رسانه در عصر کنونی به بررسی و مقایسه مدلهای درآمدی صنعت رسانه در داخل و خارج از کشور پرداخته شد. طرح تحقیق این مطالعه شامل مرور نظاممند مطالعات در داخل و خارج از کشور به منظور ارائه یک دیدگاه جامع در رابطه با مدلهای درآمدی رسانه است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد در داخل کشور مدلهای درآمدی بودجه دولتی، تبلیغات آگهی محور، جذب حامیان مالی، تبلیغات آنلاین و فروش اطلاعات و دادهها مهمترین شیوههای درآمدی بالفعل کنونی هستند، که در این میان نقش بودجههای دولتی و تبلیغات از سایر شیوهها و مدلهای درآمدی برجستهتر بوده است. نتایج این تحقیق در بخش مدلهای درآمد در خارج از کشور برای صنعت رسانهای تنوع بیشتری داشته و علاوه بر مدلهای درآمدی برشمرده شده در داخل کشور مدلهای درآمدی تهیه اشتراک، کسب درآمد از محتوا، کمیسیون، خرید کالاهای مجازی و گزینههای ارتقاء حساب، پرداخت درون برنامهای، تهیه اشتراک از طریق دیوار پرداخت، مدلهای تراکنش، فروش محتوا یا خدمات سندیکایی و فروش مبتنی بر کمیسیون نیز از روشهای مهم درآمدی رسانهها هستند. شیوههایی همچون مدل درآمدی اشتراک و مدل درآمدی تبلیغاتی و همچنین بودجههای دولتی از جمله سه شیوه درآمدی پربسامد هستند که در ایران بالاخص شیوه درآمدی بودجه دولتی برجستگی بیشتری دارد و در تحقیقات بیشتری نیز به آن اشاره شده است. این در صورتی است که در تحقیقات انجام شده در خارج از کشور و برای رسانههای این کشورها بودجه دولتی کمتر مورد اشاره قرار گرفته است و مدل درآمدی اشتراک یا همان «جواز رسانه» برجستهتر بوده است.
