بررسی تاثیر شایستگیهای هوش مصنوعی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی قابلیتهای بازاریابی B2B (مطالعه موردی: شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس)
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوین
بابک جراحی
1
,
اکبر گل محمدپور
2
,
بهروز سیرنگ
3
,
یاسر عباسپور
4
1 - عضو هیات علمی تمام وقت
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد جلفا، ایران
3 - مربی، گروه حسابداری، واحد ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، هادیشهر، ایران
4 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
کلید واژه: شایستگیهای هوش مصنوعی, عملکرد سازمانی, قابلیتهای بازاریابی B2B , شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر شایستگیهای هوش مصنوعی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی قابلیتهای بازاریابی B2B در شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد، و از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع پژوهشهای میدانی است، و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی میباشد. جامعه آماري تحقیق حاضر کلیه مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد ارس میباشند. جامعه آماري تحقیق حاضر کلیه مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد ارس با بیش از 50 نفر پرسنل میباشند که تعداد آنها بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان منطقه آزاد ارس 212 شرکت می باشند که با احتساب 1 مدیر و 1 کارشناس بخش فناوری اطلاعات، تعداد جامعه آماری 424 نفر بدست آمد. برای نمونه گیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده، و تعداد نمونه آماری، با استفاده از جدول مورگان 202 نفر بدست آمد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه پرسشنامه استاندارد میکلایف و همکاران(2021) استفاده شد که دارای روایی و پایایی قابل قبول میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) به وسیلهی نرم افزار Smart PLS3 استفاده شد. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان میدهد شایستگیهای هوش مصنوعی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی قابلیتهای بازاریابی B2B در شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس تاثیر مثبت دارد.
The aim of this study is to investigate the impact of artificial intelligence competencies on organizational performance with the mediating role of B2B marketing capabilities in manufacturing companies located in the Aras Free Trade and Industrial Zone. The present study is an applied research in terms of its purpose, a field research in terms of its data collection method, and a descriptive research in terms of its nature. The statistical population of the present study is all managers and IT experts of manufacturing companies located in the Aras Free Zone. The statistical population of the present study is all managers and IT experts of manufacturing companies located in the Aras Free Zone with more than 50 employees, whose number is 212 companies based on information received from the Aras Free Zone Organization, which includes 1 manager and 1 IT expert, resulting in a statistical population of 424 people. For sampling, a simple random sampling method was used, and the number of statistical samples was 202 people using the Morgan table. In order to collect data, the standard questionnaire of Miklaev et al. (2021) was used, which has acceptable validity and reliability. Structural equation modeling (SEM) with partial least squares (PLS) approach was used to analyze the data using Smart PLS3 software. The results of the research hypothesis test show that artificial intelligence competencies have a positive effect on organizational performance with the mediating role of B2B marketing capabilities in manufacturing companies located in the Aras Free Trade and Industrial Zone.
