تأثیر آموزش مبتنی بر شناخت بر مؤلفههای تفکر انتقادی فراگیران زبان انگلیسی با استفاده از طبقهبندی بلوم
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
شهرزاد پیرزاد مشاک
1
,
ندا قراگوزلو
2
,
ندا هدایت
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مترجمی زبان انگلیسی، دانشكده ادبیات و علوم انسانی، واحد ورامین پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامي، ورامین، ايران
2 - گروه مترجمی زبان انگلیسی، دانشكده ادبیات و علوم انسانی، واحد ورامین پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامي، ورامین، ايران
3 - گروه مترجمی زبان انگلیسی، دانشكده ادبیات و علوم انسانی، واحد ورامین پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامي، ورامین، ايران
کلید واژه: تفکر انتقادی, فراگیران زبان انگلیسی, مؤلفههای تفکر انتقادی, آموزش مبتنی بر شناخت.,
چکیده مقاله :
هدف: در دنیای کنونی که با تغییرات فزایندۀ فناوری در بخش آموزش مواجه است، استفاده از فناوری برای بهبود تفکر انتقادی در میان فراگیران زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی به یک فرایند حیاتی تبدیل شده است. این مقاله به بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر شناختی که از طریق تعاملات همزمان در محیط برخط تحقق مییابد، بر مهارت تفکر انتقادی فراگیران زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی ایرانی میپردازد.
روش: با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون ساختاری کمی، مجموعه دادههایی غنی از مهارت تحلیل، ارزیابی و استنباط که سه مؤلفۀ کلیدی تفکر انتقادی هستند، جمعآوری کردیم. نمونۀ شامل 84 زبانآموز سطح متوسط بود که از میان 110 دانشجوی ثبتنامشده در درس عمومی زبان انگلیسی سهواحدی در دانشکدۀ فنی و حرفهای سمای شهرستان دزفول انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جمعآوری دادهها از طریق اجرای آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا انجام شد که نتایج آن با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه و چندمتغیره تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش مبتنی بر شناخت، بهویژه با استفاده از طبقهبندی بلوم در پلتفرم ادوبیکانکت، بهطور معناداری مهارتهای تفکر انتقادی فراگیران را، بهویژه درزمینۀ استنباط، تحلیل و ارزیابی، بهبود میبخشد.
نتیجهگیری: این نتایج بر قابلیت استفاده از فناوری در آموزش زبان فراگیران با هدف تقویت مهارتهای تحلیلی و ارزیابی ضروریشان تأکید میکند؛ مهارتهایی که میتواند آنها را برای موفقیت در قرن بیستویکم آماده سازد.
Purpose: In the current world with the expansion of technology in the education sector, integration of technology for the improvement of critical thinking (CT) among EFL learners becomes a vital process. The recent paper aims to establish the impact of cognitive-based learning that is realized through synchronous interactions in the online modality on the critical thinking disposition of Iranian EFL learners.
Methods: The present research method was based on a pretest and posttest design. Using structural quantitative pre- and post-tests design, the researchers collected a rich data set including analysis, evaluation, and inference as the three key components of CT. The study sample comprised 84 intermediate learners selected from 110 college students based on their QOPT performance, enrolled in a three-credit general English course at Sama Technical and Vocational College of Dezfoul, divided into experimental and control groups.
Findings: Data collection involved administering the California Critical Thinking Skills Test (CCTST), with results analyzed using ANCOVA and MANCOVA. The study findings indicate that the cognitive-based learning, particularly using Bloom’s Taxonomy-based tasks on the Adobe Connect platform, significantly enhanced learners’ critical thinking skills and components, notably in inference, analysis, and evaluation.
Conclusion: The current study results underscore the potential of integrating technology into EFL education to strengthen essential analytical and evaluative skills, thereby preparing learners for success in the 21st century.
حسین خانی خلیل، قاسمی مسعود، حجازی مسعود. (1400). تدوین بسته آموزشی مبتنی بر مولفههای شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت و تاثیر آن بر تابآوری دانشآموزان. تازههای علوم شناختی، ۲۳ (۲) : 47-۵۸.
پودینه مقدم مهدیه، جهانتیغ حقیقی مریم، شهدادی حسین، سراوانی سلیمان، شجاعی شاد فهیمه. (1394). تأثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر تفکرانتقادی دانشجویان پرستاری زابل ۱۳۹۲-۱۳۹۳، آموزش پرستاری، ۴ (۲) :۹-۱۷.
یارمحمدی واصل، مسیب، ذوقی پایدار، محمد رضا و محمدی، عباس. (1396). تأثیر آموزش شیوه کاوشگری بر فرآیندهای شناختی تفکر انتقادی؛ تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال قیاسی و استقرایی، راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8): 79-92.
Akatsuka, Y. (2020). Promoting Critical Thinking Skills in an Online EFL Environment. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 24(2), 95–113.
Almaiah, M. A., Al-Khasawneh, A., & Althunibat, A. (2020). Exploring the critical challenges and factors influencing the E-learning system usage during COVID-19 Pandemic. Education and Information Technologies, 1(2), 25-36.
Birjandi, P., Bagheri, MB., & Maftoon, P. (2018). The place of critical thinking in Iranian education. Journal of Foreign language Research, 7(2), 158-169.
Birjandi, P. & Bagherkazemi, M. (2010). The Relationship between Iranian EFL Teachers’ Critical Thinking Ability and their Professional Success. English Language Teaching. 10:5539.
Chen, F., & Abdullah, R. (2024). Scientific mapping of research on English as a foreign language (EFL) reading instruction: A thirty-year perspective. Heliyon, 10(3), 25217.
Dewey, J. (1993). How to think: Restatement of the relation of reflective thinking. DC Heath.
Ekalia, Y. J., Selamat, E. H., Jemadi, F., Jelimun, M. O., & Setiawan, A. A. (2022). Implementing Bloom’s revised taxonomy in analyzing the reading comprehension questions. English Education, Journal of English Teaching and Research, 7(1), 59–66.
Ennis, R. H. (2018). Critical thinking across the curriculum: A vision. Topoi, 37(1), 165-184.
Field, A. (2024). Discovering Statistics Using IBM SPSS, Statistics for Statistics (8th ed.). SAGE Publications.
Fuad, M. N., Zubaidah, S., Mahanal, S., & Suarsini, E. (2015). The profile of students' learning outcomes, critical, and creative thinking skills and learning strategy on junior high school teachers in District of Kediri. Biology National Conference Proceeding, Mathematics and Science Faculty, Department of Biology, Universitas Negeri Malang.
Huyen, T. T. N., & Ngoc, N. B. (2024). Exploring critical thinking skills used among English majors in reading comprehension. European Journal of English Language Teaching, 9(2), 25017136.
Moosavi, L. (2020). Can East Asian students think? Orientalism, critical thinking, and the decolonial project. Education Sciences, 10(10), 286.
Pitt V., Powis D., Levett-Jones T., and Hunter S., The influence of critical thinking skills on performance and progression in a pre-registration nursing program, Nurse Education Today. 35, 125–131.
Seyyed-Abdolhamid, Mirhosseini., Mohsen, Shirazizadeh., Houra, Pakizehdel. (2020). 3. Bridging Language Education and “New Literacy Studies”: Reinvigorating Courses of General English at an Iranian University. Journal of Language Identity and Education, 24: 432.
Tuma, F., & Nassar, A. K. (2021). Applying Bloom’s taxonomy in clinical surgery: Practical examples. Annals of Medicine and Surgery, 2(3), 52-65.
Todorova, M. (2024). Cognitive processes in reading comprehension: A theoretical framework for foreign language acquisition. International Journal of Advanced Natural Sciences and Engineering Researches, 8(3),162-170.
Tseng, W. T., Dörnyei, Z., & Schmitt, N. (2006). A new approach to assessing strategic learning: The case of self-regulation in vocabulary acquisition. Applied Linguistics, 27(1), 78-102.
Yan, Z. (2021). English as a foreign language teachers’ critical thinking ability and L2 students’ classroom engagement. Frontiers of Psychology, 12, 773138.
Yang, X. (2023). A historical review of collaborative learning and cooperative learning. TechTrends, 67, 718–728.
Yulian, R. (2021). The flipped classroom: Improving critical thinking for critical reading of EFL learners in higher education. Deleted Journal, 8(2), 508–522.
Zare, M., Barjesteh, H., & Biria, R. (2021). Enhancing EFL learners' reading comprehension skill through critical thinking-oriented dynamic assessment. Teaching English Language, 15(1), 189-214.