نقش تعدیلگر سطح توسعه اقتصادی در رابطه نوآوری و صادرات: شواهدی از کشورهای با درآمد متوسط به بالا
محورهای موضوعی : توسعه اقتصادی، نوآوری، نغییرات تکنولوژیکی و رشد اقتصادی
1 - استاد اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران، (نویسنده مسئول)، k.shahbazi@urmia.ac.ir
کلید واژه: توسعه اقتصادی, نوآوری, صادرات, تجارت بینالملل, گشتاورهای تعمیم یافته پانلی ,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مقاله بررسی فرضیه یادگیری از صادرات و نقش تعدیلگری سطح توسعه اقتصادی در رابطه نوآوری و صادرات است. بدینمنظور، تأثیر صادرات و سطح توسعه اقتصادی بر شاخص جهانی نوآوری در کشورهای با درآمد متوسط به بالا با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته پانلی در دوره زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ بررسی شد. یافتهها نشان داد که صادرات تأثیر مثبت و معناداری بر شاخص جهانی نوآوری دارد که مؤید فرضیه یادگیری از صادرات است. تولید ناخالص داخلی سرانه نیز به¬عنوان شاخص توسعه اقتصادی، تأثیر مثبت و معناداری بر شاخص جهانی نوآوری دارد. با این حال، سطح توسعه اقتصادی نقش تعدیلکنندهای در رابطه بین صادرات و نوآوری ایفا میکند. به این¬معنا که تأثیر صادرات بر نوآوری در کشورهای توسعهیافتهتر کمتر از کشورهای با سطح توسعه پایینتر است که ناشی از بازدهی نزولی صادرات برای نوآوری، تفاوتهای ساختاری و بلوغ تکنولوژیکی این کشورهاست. علاوه¬بر این، نهادههای نوآوری (بجز شاخص نهادی) شامل سرمایه انسانی، پژوهش و زیرساخت، تأثیر مثبت و معناداری بر شاخص جهانی نوآوری دارند. سرمایهگذاری در داراییهای مشهود نیز تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری دارد، درحالی که افزایش نرخ ارز تأثیر منفی و معناداری بر آن دارد. براساس نتایج، پیشنهاد میشود سیاستگذاران با تسهیل دسترسی بنگاهها به بازارهای بینالمللی، تنوعبخشی به صادرات، توسعه زیرساختهای مرتبط با صادرات، سرمایهگذاری در سرمایه انسانی و تحقیق و توسعه و همچنین با جلوگیری از نوسانات نرخ ارز، به بهبود شاخص جهانی نوآوری و افزایش رقابتپذیری کشورهای با درآمد متوسط به بالا کمک کنند.
This study investigates the impact of exports and economic development on the Global Innovation Index (GII) in upper-middle-income countries from 2011 to 2021 using the panel Generalized Method of Moments (GMM). The primary objective is to assess the learning-by-exporting hypothesis and the moderating role of economic development in the export-innovation relationship. The results indicate that exports positively and significantly influence the GII, supporting the learning-by-exporting hypothesis. GDP per capita, representing economic development, has a significant positive effect. However, economic development moderates the export-innovation link, suggesting that in more developed countries, the impact of exports on innovation is weaker, possibly due to diminishing returns, structural differences, and technological maturity. Additionally, innovation inputs—except for the institutional index—positively and significantly affect the GII. Based on these findings, policymakers can enhance innovation and competitiveness in upper-middle-income countries by facilitating firms' access to international markets, diversifying exports, improving export-related infrastructure, investing in human capital and R&D, and stabilizing exchange rates.
حسنزاده، خدیجه، شهبازی، کیومرث، موحدی، محمد و گوسانس، اولیویر(1402). بررسی رابطهی بین استمرار و تنوع جغرافیایی صادرات با تنوع نوآوری، مطالعهی موردی: بنگاههای کوچک و متوسط استان آذربایجان غربی. فصلنامه علمی پژوهشهای اقتصاد صنعتی، (23)7، 58-37. doi: 10.30473/jier.2023.68367.1398.
دینی ترکمانی، علی، حاجی حسینی، حجت اله، میرعمادی، طاهره، و رمضان پورنرگسی، قاسم (1398). حکمرانی، نظام نوآوری ملی و ظرفیت جذب، هم پایی و نوآوری فناورانه (مدل سازی نظری). مدلسازی اقتصادی، 13(3 (پیاپی 47) )، 33-1.
رحیم نیا، فریبرز، خوراکیان، علیرضا و قادری، فرشاد (1397). بررسی تأثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسبوکارهای صادراتی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، (3)1، 22-1.doi: 10.22034/jiba.2019.7587
شاکری، عباس و فتحی، یحیی (1396). بررسی اثرات مذاکرات تجاری بر رشد اقتصادی کشورهای ملحق شده به سازمان جهانی تجارت: رویکرد پانل دیتای پویا. پژوهشنامه بازرگانی، (83)21، 182-135.
شاه آبادی, ابوالفضل و ثمری, هانیه . (1395). تاثیر نوآوری بر صادرات صنایع مبتنی بر فناوری برتر کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعه یافته، فصلنامه تحقیقات اقتصادی. (3)51، 633-611.doi: 10.22059/jte.2016.58943
شهبازی، کیومرث، موحدی، محمد، و برومند، یونس (1397). رابطه متقابل نوآوری و صادرات در بنگاه های کوچک و متوسط: کاربرد تحلیل تناظر چندگانه و مدل معادلات ساختاری تعمیم یافته. پژوهشنامه بازرگانی، 22(88 )، 77-113. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.17350794.1397.22.88.3.6
فتاحی، مریم، عصاری، عباس، صادقی، حسین، اصغرپور، حسین (1394). تحلیل تجربی رابطه بین آلودگی هوا و هزینه های عمومی سلامت: رویکرد داده های تابلویی پویا. مدلسازی اقتصادی، (31)9، 60-43.
مولایی، اکبر، یزدانی، ناصر و کاظمی، فاطمه (1401). تاثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی نوآوری فناورانه تحولگرا و گسترده. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، (49)13، 163-145. doi: 10.22034/smsj.2022.120612
Aghion, P., Bergeaud, A., Lequien, M., & Melitz, M. J. (2018). The Impact of Exports on Innovation: Theory and Evidence. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3171084
Audretsch, D. B., & Belitski, M. (2022). The knowledge spillover of innovation. Industrial and Corporate Change, 31(6), 1329–1357. https://doi.org/10.1093/icc/dtac035
Aw, B. Y., Roberts, M. J., & Xu, D. Y. (2011). Exporting and productivity growth: Evidence from manufacturing firms. NBER Working Paper.
Blalock, G., & Gertler, P. J. (2004). Learning from exporting revisited in a less developed setting. Journal of Development Economics, 75(2), 397–416. https://doi.org/10.1016/J.JDEVECO.2004.06.004
Burt, R. S. (2004). Structural holes: The social structure of competition. Harvard University Press.
Calder, A. (2002). Financing the future: Infrastructure needs and capital flows in East Asia. Asian Development Bank Institute.
Cao, X., Li, P., Fan, L., Jiang, Y., & Huang, X. (2022). The U-Shaped Effect and Its Reversal Mechanism of Export and Innovation—Evidence From Chinese Industrial Enterprises. Frontiers in Ecology and Evolution, 10. https://doi.org/10.3389/fevo.2022.869971
Cohen, W. M., & Levinthal, D. A. (1990). Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation. Administrative Science Quarterly, 35(1). https://doi.org/10.2307/2393553
Dimitratos, P., Liouka, I., & Young, S. (2009). Regional location of multinational corporation subsidiaries and economic development contribution: Evidence from the UK. Journal of World Business, 44(2). https://doi.org/10.1016/j.jwb.2008.05.007
Dini torkamani, A., Haji Hosieni, H A., Miremadi, T., & Ramazanpoor Nargesi, G. (2019). Governance, national innovation system and the capacity for attraction, coherence and technological Innovation (Theoretical modeling). Economic Modeling, 13(3 (47)). 1-33. SID. https://sid.ir/paper/397452/en [In Persian]
Eslava, M., Haltiwanger, J., & Roberts, M. J. (2009). Learning by exporting: Firm-level evidence from Colombia. Journal of the European Economic Association, 7(5), 1084-1116.
Fattahi, Maryam, Assari, Abbas, Sadeghi, Hossein, Asgharpour, Hossein (2015). Empirical analysis of the relationship between air pollution and public health costs: a dynamic panel data approach, Economic Modeling, 9(31), 43-60. [In Persian]
Griliches, Z. (1979). Issues in assessing the contribution of R&D to productivity growth. The Bell Journal of Economics, 10(1), 92–116.
GÜR, B. (2020). The Effect of Foreign Trade on Innovation: The Case of Brics-T Countries. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(27). https://doi.org/10.31589/joshas.333
Hasanzadeh, K. , Shahbazi, K. , Movahedi, M. and Gaussens, O. (2023). Investigating the Relationship between the Continuity and Geographic Diversity of Exports with the Diversity of Innovation, Case study: Small and medium enterprises in west Azarbaijan province. Journal of Industrial Economics researches, 7(23), 37-58. doi: 10.30473/jier.2023.68367.1398 [In Persian]
Juergensen, J. J., Love, J. H., Surdu, I., & Narula, R. (2024). Learning-by-exporting: The strategic role of organizational innovation. International Business Review, 33(6), 102339. https://doi.org/10.1016/J.IBUSREV.2024.102339
Kowalski, P. and M. Büge (2013), “Assessing the Trade-Related Sources of Productivity Growth in Emerging Economies”, OECD Trade Policy Papers, No. 158, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/5k437p82nxq1-en
Lucas, R. E. (1988). On the mechanics of economic development. Journal of Monetary Economics, 22(1), 3–42.
Molaei, A. , Yazdani, N. and Kazemi, F. (2022). The Impact of organizational innovation on export performance with the mediating role of radical and extensive technological innovation. Journal of Strategic Management Studies, 13(49), 145-163. doi: 10.22034/smsj.2022.120612 [In Persian]
Powell, W. W., Koput, K. W., & Smith-Doerr, L. (1996). Interorganizational collaboration and knowledge transfer: A review of current perspectives. Strategic management journal, 17(S2), 5-21.
Rahimnia, F. , Khorakian, A. and Ghaderi, F. (2019). Investigating the effects of innovation strategies on export business performance with the moderating role of competition intensity. Journal of International Business Administration, 1(3), 1-22. doi: 10.22034/jiba.2019.7587 [In Persian]
Reggiani, C., & Shevtsova, Y. (2018). Trade and productivity in a transition economy: the role of industry and export destination. Journal of Industry, Competition and Trade, 18(3), 395–428. https://doi.org/10.1007/s10842-018-0271-x
Shahabadi, A., Samari, H. (2016). The effect of innovation on exports of high technology-based industries in selected developing and developed countries. Journal of Economic Research (Tahghighat- E- Eghtesadi), 51(3), 633-611. doi: 10.22059/jte.2016.58943 [In Persian]
Shahbazi, K. , Movahedi, M. and Brumand, Y. (2018). Reciprocal relationship between innovation and exports in SME’s: Application of multiple correspondence analysis and generalized structural equation model. Iranian Journal of Trade Studies, 22(88), 77-113. [In Persian]
Shakeri, A. and FATHI, Y. (2017). WTO accessing negotiations and economic growth: dynamic panel data (Panel GMM) approach. Iranian Journal of Trade Studies, 21(83), 135-182.[In Persian]
Siba, E., & Gebreeyesus, M. (2017). Learning to export and learning from exporting: The case of Ethiopian manufacturing. Journal of African Economies, 26(1), 1–23. https://doi.org/10.1093/jae/ejw022
Vendrell-Herrero, F., Darko, C. K., Gomes, E., & Lehman, D. W. (2022). Home-market economic development as a moderator of the self-selection and learning-by-exporting effects. Journal of International Business Studies, 53(7). https://doi.org/10.1057/s41267-021-00481-8
Vendrell-Herrero, F., Gomes, E., Darko, C. K., & Lehman, D. W. (2025). When do firms learn? Learning before versus after exporting. Small Business Economics, 64(1), 203–219. https://doi.org/10.1007/s11187-024-00898-z
Vernon, Raymond. 1966. “International Investment and International Trade in the Product Cycle.” Quarterly Journal of Economics 80 (2): 190–207. doi:10.2307/1880689.
Wu, R. (2024). Moderating Effect of Innovation Strategy on Learning-by-Exporting: A Cross-Country Study. Atlantic Economic Journal, 52(2), 131–144. https://doi.org/10.1007/s11293-024-09806-y
Wu, R., & Chiou, J. R. (2021). Retesting the Learning-by-Exporting Theory: An Investigation of Chinese Manufacturers’ Productivity Under Globalization. Atlantic Economic Journal, 49(1). https://doi.org/10.1007/s11293-021-09696-4
Yang, C.-H. (2018). Exports and innovation: the role of heterogeneity in exports. Empirical Economics, 55(3), 1065–1087. https://doi.org/10.1007/s00181-017-1312-8
Zhang, J., & Malikov, E. (2023). Detecting Learning by Exporting and from Exporters. Journal of Productivity Analysis, 60(1), 1–19. https://doi.org/10.1007/s11123-023-00667-2.
Original Article
The moderating role of economic development level on the innovation-export nexus: evidence from upper middle-income countries
Kiumars Shahbazi1
https://sanad.iau.ir/Journal/eco/Article/1200468 | |
Abstract This study examines the impact of exports and economic development level on the global innovation index in upper middle-income countries during the period 2011-2021 using panel Generalized Method of Moments. The main objective of this research is to examine the learning by exports hypothesis and the moderating role of economic development level on the innovation-export relationship. The findings show that exports have a positive and significant impact on the global innovation index (GII), which supports the learning from exports hypothesis. GDP per capita, as an indicator of economic development, also has a positive and significant impact on the global innovation index. However, the level of economic development plays a moderating role in the relationship between exports and innovation. This means that the impact of exports on innovation in more developed countries is less than in countries with a lower level of development, which could be due to the declining returns of exports to innovation, structural differences, and technological maturity of countries. In addition, innovation inputs (except institutional index) have a positive and significant effect on the GII. Based on the research findings, policymakers can help improve the GII and increase the competitiveness of upper-middle-income countries by facilitating firms’ access to international markets, diversifying exports, developing export-related infrastructure, investing in human capital and research and development, and also by preventing exchange rate fluctuations. | Received: 21/11/2024
Accepted: 25/02/2025
Keywords: Economic Development, Innovation, Exports, International Trade, Panel GMM
JEL Classification: F13, F14, F41, O30, O47
|
1. Introduction
The "learning by exporting" hypothesis presumes that firms may enhance their production and efficiency via engaging in export operations. This hypothesis posits that nations may get foreign knowledge resources absent in local markets by promoting corporate exports and leveraging this information to generate superior innovations. Despite several research investigating the relationship between innovation and exports at both firm and country levels, the influence of mediating role of country's degree of development on this connection in upper-middle-income nations remains unexamined. The main research questions are: Firstly, does export influence innovation in upper-middle-income nations? Secondly, may the degree of economic development serve as a moderating factor in the link between innovation and exports? Comprehending the mediating function of nations' level of development is crucial for formulating efficient strategies that foster export expansion and technological advancement.
2. Research method and data
This study employs the Panel Generalized Method of Moments (Panel GMM) to investigate the moderating effect of economic development levels on export learning in upper-middle-income countries from 2011 to 2021. The general form of the dynamic model used in this study is as follows:
(
,
,
,
,
,
,
)
Where, "GII" is the Global Innovation Index. The variables EX represent exports of goods and services as a percentage of GDP, GDPPC represents GDP per capita at constant 2017 prices, which is considered as a proxy for the level of economic development according to Vendrell-Herrero et al. (2025), EX*GDPPC is the interaction effect of economic development and exports. HCR represents the Human Capital and Research Index. INFRA includes information and communication technologies, public infrastructure and environmental sustainability. INS represents the institutional index. HCR, INFRA, and INS variables are among the innovation input variables and play an important role in creating innovation output. GFCF and ER also represent gross fixed capital formation and official exchange rate, respectively, and are entered into the model as control variables. All variables have been entered into the model in logarithmic form.
3. Analysis and discussion
The logarithmic coefficient of exports is 2.2239, indicating that a one percent variation in the export-to-GDP ratio will result in a 2.2239 percent rise in the GII. The findings confirm the learning-by-exports hypothesis in upper-middle-income nations, suggesting that exports significantly enhance the GII by fostering learning, intensifying competitiveness, and compelling firms to innovate. The logarithmic coefficient of GDP per capita, serving as a measure of economic development, is 0.7992, signifying that a one percent rise in GDP per capita in upper-middle-income nations will elevate the GII by 0.7992. More developed countries tend to exhibit greater creativity and higher levels of innovation. This beneficial impact may stem from more resources, a more educated workforce, improved infrastructure, and a more conducive business environment. The coefficient for the interaction variable between economic development and exports is -0.5389, which is significant at the 10% level. This finding indicates that the impact of exports on innovation is contingent upon the degree of development. The negative coefficient for this variable signifies that the positive relationship between exports and innovation diminishes in nations with a greater degree of development. This result may be interpreted in several ways, including diminishing returns to scale, structural disparities, and technical maturity.
4. Conclusion
The results showed that exports have a positive and significant effect on the Global Innovation Index. This finding confirms the hypothesis of learning by exporting in upper-middle-income countries. Also, the results indicate that GDP per capita, as a proxy for the level of development of countries, in addition to having a positive and significant effect on the Global Innovation Index, also plays a mediating role in the relationship between exports and innovation. In other words, the effect of exports on innovation varies depending on the level of economic development, and as countries' development level increases, the positive relationship between exports and innovation decreases and the learning effect from exports weakens.
Funding
This article was financially supported by Urmia University.
Declaration of Competing Interest
The author has no conflicts of interest to declare that are relevant to the content of this article.
Acknowledgments
We thank anonymous reviewers for their useful comments greatly contributing to improve our work.
[1] * Professor, Faculty of Economics and Management, Urmia University, Urmia, Iran, (Corresponding Author), k.shahbazi@urmia.ac.ir
How to Cite: Shahbazi, K. (2025). The moderating role of economic development level on the innovation-export nexus: evidence from upper middle-income countries. Economic Modeling, 18(67): 137-158.
پژوهشی
نقش تعدیلگر سطح توسعه اقتصادی در رابطه نوآوری و صادرات:
شواهدی از کشورهای با درآمد متوسط به بالا
کیومرث شهبازی1
https://sanad.iau.ir/Journal/eco/Article/1200468 | |
تاریخ دریافت: 01/09/1403 تاریخ پذیرش: 07/12/1403
واژگان کلیدی: توسعه اقتصادی، نوآوری، صادرات، تجارت بینالملل، گشتاورهای تعمیم یافته پانلی طبقهبندی JEL: F14, O30, O47
| چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی فرضیه یادگیری از صادرات و نقش تعدیلگری سطح توسعه اقتصادی در رابطه نوآوری و صادرات است. بدینمنظور، تأثیر صادرات و سطح توسعه اقتصادی بر شاخص جهانی نوآوری در کشورهای با درآمد متوسط به بالا با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته پانلی در دوره زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ بررسی شد. یافتهها نشان داد که صادرات تأثیر مثبت و معناداری بر شاخص جهانی نوآوری دارد که مؤید فرضیه یادگیری از صادرات است. تولید ناخالص داخلی سرانه نیز به عنوان شاخص توسعه اقتصادی، تأثیر مثبت و معناداری بر شاخص جهانی نوآوری دارد. با این حال، سطح توسعه اقتصادی نقش تعدیلکنندهای در رابطه بین صادرات و نوآوری ایفا میکند. به این معنا که تأثیر صادرات بر نوآوری در کشورهای توسعهیافتهتر کمتر از کشورهای با سطح توسعه پایینتر است که میتواند ناشی از بازدهی نزولی صادرات برای نوآوری، تفاوتهای ساختاری و بلوغ تکنولوژیکی این کشورها باشد. علاوه بر این، نهادههای نوآوری (به جز شاخص نهادی) شامل سرمایه انسانی، پژوهش و زیرساخت، تأثیر مثبت و معناداری بر شاخص جهانی نوآوری دارند. سرمایهگذاری در داراییهای مشهود نیز تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری دارد، در حالی که افزایش نرخ ارز تأثیر منفی و معناداری بر آن دارد. بر اساس نتایج، پیشنهاد میشود سیاستگذاران با تسهیل دسترسی بنگاهها به بازارهای بینالمللی، تنوعبخشی به صادرات، توسعه زیرساختهای مرتبط با صادرات، سرمایهگذاری در سرمایه انسانی و تحقیق و توسعه، و همچنین با جلوگیری از نوسانات نرخ ارز، به بهبود شاخص جهانی نوآوری و افزایش رقابتپذیری کشورهای با درآمد متوسط به بالا کمک کنند. |
1. مقدمه
در اقتصاد جهانی به هم پیوسته امروزی، صادرات نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی دارد. صادرات علاوه بر سهم مستقیم خود در تراز تجاری، تأثیر عمیقی بر قابلیتهای نوآوری کشورها دارد. این رابطه پیچیده بین صادرات و نوآوری به موضوع مورد توجه سیاستگذاران، مدیران تجاری و محققان تبدیل شده است. برخی از مطالعات تجربی نشان دادهاند که بنگاههای صادرکننده مولدتر از بنگاههای غیرصادراتی بوده و بهبود سیاستها و محیطهای تجاری برای ایجاد شرایط مساعد برای تجارت، به ویژه صادرات، یکی از مهم ترین راهها برای دستیابی کشورها به دانش از خارج است . فرضیه «یادگیری از صادرات» یک مفهوم محوری در تجارت بینالملل و اقتصاد توسعه است و بر بهبود بهرهوری بنگاهها پس از ورود آنها به بازارهای صادراتی تأکید دارد (سیبا و گبریسوس2، 2017). این فرضیه بیان میکند که بنگاهها میتوانند بهرهوری و کارایی خود را با انجام فعالیتهای صادراتی بهبود بخشند. این بهبود ناشی از قرار گرفتن بنگاهها در معرض دانش، فناوریهای جدید و فشارهای رقابتی است که در بازارهای خارجی با آن مواجه میشوند (وندرل-هررو و همکاران3، 2022). طبق فرضیه یادگیری از صادرات، تجربه صادرات بنگاهها را در معرض روشهای جدید انجام کارها به دلیل تعامل با مشتریان، تامین کنندگان، رقبا و سایر عوامل خارجی قرار میدهد. این مواجهه، به نوبه خود، بنگاههای صادرکننده را قادر میسازد تا از بهرهوری افزایش یافته در طول زمان برخوردار شوند (بللاک و گرترلر4، 2004؛ سیبا و گبریسوس، 2017). لذا با توجه به این فرضیه، کشورها میتوانند با تشویق بنگاهها به صادرات به منابع دانش خارجی که در بازارهای داخلی موجود نیست، دسترسی پیدا کنند و از این اطلاعات برای خلق نوآوریهای بیشتر و با کیفیتتر استفاده کنند.
یکی از جنبههای مهم در بررسی رابطه بین صادرات و نوآوری، نقش تعدیلکننده سطح توسعه کشورها است. به عبارت دیگر، تأثیر صادرات بر نوآوری ممکن است در کشورهای با سطوح توسعه مختلف، متفاوت باشد. درک نقش تعاملی سطح توسعه کشورها بر اثر صادرات بر نوآوری، موضوعی پیچیده و حائز اهمیت است و این رابطه میتواند در کشورهای با درآمد پایینتر در مقایسه با کشورهای با درآمد بالاتر، به شکل متفاوتی عمل کند. به طور کلی، کشورهایی که از ظرفیت جذب بالا، صنایع پیشرفته، منابع مالی کافی، نهادهای قوی و صادرات کالاهای با فناوری بالا برخوردارند و در جایگاه مناسبی در زنجیره ارزش جهانی قرار دارند، احتمالاً بیشتر از سایر کشورها از صادرات برای تقویت نوآوری بهرهمند میشوند (آغیون و همکاران5، 2018؛ کوهن و لوینتال6، 1990).
بررسی مطالعات موجود نشان میدهد که اولاً، مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور در خصوص تاثیر صادرات بر نوآوری مبتنی بر دادههای سطح بنگاه و بخشهای اقتصادی است و این رابطه در سطح کلان کشورها بررسی نشده است. ثانیاً، با وجود این که از لحاظ نظری سطح توسعه میتواند در رابطه بین نوآوری و صادرات موثر باشد، در مطالعات تجربی به نقش تعاملی آن در رابطه بین صادرات و نوآوری توجه کافی نشده است. لذا، با توجه به خلاء تحقیقاتی موجود، در این مطالعه نقش تعدیلگری سطح توسعه کشورها بر یادگیری از صادرات در کشورهای با درآمد متوسط به بالا مورد بررسی قرار میگیرد. هدف اصلی این مطالعه بررسی نقش تعدیلگری سطح توسعه کشورها بر یادگیری از صادرات در کشورهای با درآمد متوسط به بالا با استفاده از روش گشتاورهاي تعميم يافته (GMM) در طول دوره زمانی 2011 تا 2021 میباشد. سوالات اصلی تحقیق عبارتند از این که آیا اولاً، در کشورهای با درآمد متوسط به بالا صادرات بر نوآوری تأثیر دارد؟ ثانیاٌ، آیا سطح توسعه اقتصادی میتواند نقش تعدیل کننده را در رابطه بین نوآوری و صادرات ایفا کند یا نه؟ درک نقش واسطهای سطح توسعه کشورها برای طراحی سیاستهای مؤثر که هم رشد صادرات و هم پیشرفت فناوری را ترویج میکنند، ضروری است.
ساختار ادامه این مقاله بدین شرح است: بعد از مقدمه، در بخش دوم مروري بر ادبيات موضوع و پيشـينه پژوهشخواهیم داشت. در بخش سوم به بيان روش تحقيق و برآورد مدل پرداخته میشود. بخش چهارم نيـز به جمعبندي، نتیجهگیری و توصیههای سیاستی اختصاصیافته است.
2. مروری بر ادبیات
2-1. مبانی نظری
فرضیه یادگیری از طریق صادرات بیان میکند که بنگاهها با صادرات محصولات و خدمات خود به بازارهای خارجی، میتوانند دانش، تجربه و فناوریهای جدیدی را کسب کنند که به بهبود عملکرد آنها در بازارهای داخلی و بین المللی کمک میکند. این فرضیه بر پایه نظریههای مختلفی مانند چرخه عمر محصول، نظریههای یادگیری سازمانی و استوار است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.
نظریه چرخه عمر محصول مراحلی را که یک محصول از معرفی تا حذف از بازار طی میکند، توصیف میکند: معرفی، رشد، بلوغ و افول. صادرات، به ویژه در مرحله بلوغ، میتواند تأثیر قابل توجهی بر نوآوری داشته باشد. با ورود به بازارهای خارجی، بنگاهها با نیازهای متنوع مشتریان، رقابت شدیدتر و دانش و فناوریهای جدید روبرو میشوند که میتواند منجر به ایدههای نوآورانه، بهبود محصولات و فرآیندها، و ایجاد شبکههای بینالمللی شود. این امر به بنگاهها کمک میکند تا رقابتپذیری خود را حفظ کرده و طول عمر محصول خود را افزایش دهند (ورنون7، 1966).
نظریههای یادگیری سازمانی، صادرات را به عنوان یک منبع غنی برای کسب دانش و تجربه در نظر میگیرند که میتواند به نوآوری منجر شود. بنگاهها از طریق صادرات با چالشها و فرصتهای جدیدی در بازارهای خارجی روبرو میشوند که آنها را به یادگیری و تطبیق وادار میکند. نوآوری سازمانی یک مکانیسم ساختاری و اداری برای بنگاهها برای دسترسی، ادغام و ذخیره دانش خارجی (بازار یا فناوری) فراهم می کند. به عنوان مثال، نوآوری سازمانی، مانند پذیرش یک سیستم فناوری اطلاعات جدید، ممکن است سهولت ارتباط اعضای سازمان با ذینفعان خارج از کشور (از جمله عوامل فروش) را هدف قرار داده و بهبود بخشد و در نتیجه دسترسی به دانش بینالمللی را تقویت کند. ادغام و ذخیره سازی بعدی دانش ممکن است از طریق ایجاد بانکهای داده متمرکز در داخل سیستم محقق شود که به این افراد اجازه میدهد دانش خود را با سایر اعضای سازمانی مرتبط به اشتراک بگذارند. سایر تغییرات ساختاری ممکن است موانع بوروکراتیک داخلی را کاهش دهد و بازیگران سازمانی را قادر میسازد تا به طور مؤثر ایدههای جدید را به همتایان یا تصمیمگیرندگان برتر منتقل کنند. در نهایت، نوآوری سازمانی برای تحقق نوآوریهای محصول موثر در میان صادرکنندگان مهم است زیرا به آنها اجازه می دهد تا شیوههای کاری منحصر به فرد و هدفمند را برای ادغام دانش جدید و اتخاذ فناوری ها یا فرآیندهای مرتبط توسعه دهند (یورگنسن8 و همکاران، 2024). بر این اساس، بنگاهها میتوانند از طریق تجربه صادرات، دانش و مهارتهای جدیدی را کسب کنند و با چالشهای جدیدی روبرو شوند و از طریق حل این چالش ها، دانش و تجربه خود را افزایش دهند. همچنین، طبق نظریه یادگیری از طریق مشاهده، بنگاهها میتوانند از طریق مشاهده و تقلید از رقبای خود در بازارهای خارجی، دانش و مهارتهای جدیدی را از آنها یاد بگیرند.
نظریههای شبکههای اجتماعی بر نقش حیاتی ارتباطات و جریانهای دانش در تقویت نوآوری از طریق صادرات تأکید میکنند. با ورود به تجارت بینالمللی، بنگاهها به دانش و دیدگاههای متنوع دسترسی پیدا میکنند و خلاءهای اطلاعاتی ساختاری خود را پر میکنند (برت9، 2004). این مواجهه با بازارهای جدید و چشماندازهای رقابتی میتواند نوآوری را تحریک کند، زیرا شرکتها خود را با تقاضاهای خارجی سازگار میکنند و با رقبای جهانی مقایسه میشوند (آو10 و همکاران، 2011). علاوه بر این، صادرات می تواند همکاری و مشارکت با نهادهای خارجی را تسهیل کند و دسترسی به فناوریها و تخصصهای پیشرفته را فراهم کند (پاول11 و همکاران، 1996). در نهایت، تئوریهای شبکههای اجتماعی نشان میدهند که چگونه بنگاههای صادرکننده از ارتباطات بینالمللی خود برای کسب دانش جدید، افزایش مزیت رقابتی خود و ایجاد نوآوری استفاده میکنند (اسلاوا12 و همکاران، 2009).
فرضیه یادگیری از صادرات بیان میکند که فعالیتهای صادراتی، فرصتهای یادگیری جدیدی را برای بنگاهها فراهم میکنند که در بازار داخل در دسترس نیستند. به این معنا که بنگاههای صادرکننده از طریق تعامل با مشتریان خارجی، تامینکنندگان، رقبا و عوامل علمی، دانش جدیدی به دست میآورند و این دانش میتواند به افزایش سطح بهرهوری و نوآوری در کشور خودی تبدیل شود. این ایده در دهه 1960 به دنبال مشاهدات روابط قوی بین صادرات و رشد اقتصادی در بسیاری از مناطق آسیا مطرح شد و هدف آن ایجاد ارتباط بین صادرات، نوآوری و بهرهوری در سطح بنگاه بود. از نقطه نظر سیاستی نیز فرضیه یادگیری از صادرات بستری را برای آزمایش اثربخشی برنامههای ارتقای صادرات ارائه میدهد. با این حال، یافتههای تجربی مختلط میباشند و بسیاری از مطالعات طیف وسیعی از موارد احتمالی، مانند ناهمگونیهای سطح بنگاه، سطح صنعت و سطح کشور را بررسی کردهاند (وندرل-هررو و همکاران13، 2022،2025). نتایج این مطالعات نشان میدهد که میزان اثر یادگیری از صادرات به توسعه اقتصادی بازار داخلی بنگاه بستگی دارد. منظور از توسعه اقتصادی بازار داخلی نیز الگوی مشاهده شده در سطح و نرخ رشد درآمد سرانه کشورها در طول زمان است. اثرات یادگیری از صادرات در بین بنگاههای دارای بازارهای داخلی کمتر توسعه یافته قویتر خواهد بود. بنگاههای موجود در بازارهای توسعهیافتهتر، در بازار داخلی خود از دسترسی بیشتری به پیشرفتهای فنی برخوردار هستند، در حالی که بنگاههای موجود در بازارهای کمتر توسعهیافته فقط از طریق بازارهای خارجی به این فناوریها دسترسی دارند و چنین بنگاههایی فرصتهای یادگیری کمتری در بازار داخلی دارند (دیمیتراتوس و همکاران14، 2009؛ وندرل-هررو و همکاران، 2025 ).
دو استدلال در خصوص اثر قویتر فعالیت صادراتی بر سطح بهرهوری آتی تحت شرایط توسعه محدود فنآوری وجود دارد. اولاً، سطح بهرهوری در نقطه ورود به بازارهای صادراتی با توجه به توسعه اقتصادی بازار داخلی متفاوت خواهد بود. پیشرفتهای فنآوری که با توسعه اقتصادی همراه است، حتی در غیاب صادرات، سطح بهرهوری بالاتری را برای بنگاهها در بازار داخلی ایجاد میکند، به طوری که بنگاهها در بازارهای کمتر توسعهیافته قبل از صادرات با شکاف دانش مواجه هستند. بنابراین، بنگاههای بازارهای کمتر توسعهیافته با ورود به بازارهای صادراتی به احتمال زیاد با فرآیندهای جدیدی مواجه خواهند شد که با هزینه کم بازدهی بالا به همراه خواهد داشت و این بنگاهها پس از ورود به بازارهای صادراتی از بهرهوری بیشتری برخوردار خواهند شد. ثانیاً، میزان دستاوردهای بالقوه در سطح بهرهوری با توجه به توسعه اقتصادی بازار داخلی متفاوت خواهد بود. یک مرز بهره وری برای همه بنگاهها وجود دارد که فراتر از آن، سود بیشتر ممکن نیست. نزدیکی به این مرز با بازده حاشیهای کوچکتر در مواجهه با دانش جدید همراه است. بنگاهها در بازارهای توسعه یافتهتر تمایل دارند قبل از ورود به بازار صادرات از سطح بهرهوری بالاتری برخوردار شوند و بنابراین هنگام ورود به مرز نزدیکتر میشوند. این بنگاهها از صادرات کمتر یاد میگیرند زیرا دانش فناوری که در بازار مقصد با آن مواجه میشوند قبلاً برای آنها شناخته شده است یا کمتر از دانشی است که قبلاً در اختیار دارند. لذا، پس از ورود بنگاهها به بازارهای صادراتی، میزان سود بالقوه ناشی از افزایش بهرهوری برای بنگاههای کشورهای کمتر توسعهیافته بیشتر خواهد بود. بنابراین، در مجموع، سطح بهرهوری بنگاههای صادرکننده در طول زمان افزایش خواهد یافت. با این حال، اثر یادگیری از صادرات در بین بنگاههای موجود در بازارهای داخلی کمتر توسعهیافته قویتر خواهد بود (وندرل-هررو و همکاران، 2022 ). در نتیجه، نقش تعدیل کننده سطح توسعه بر یادگیری از طریق صادرات نشان میدهد که میزان یادگیری بنگاهها از صادرات و بهبود بهرهوری به طور قابل توجهی به سطح توسعه اقتصادی کشور مبدأ بستگی دارد. یعنی، صادرات میتواند موتور قدرتمندی برای یادگیری باشد، اما اثربخشی آن به شدت به سطح توسعه کشوری که بنگاهها در آن فعالیت میکنند، بستگی دارد.
2-2. پیشینه مطالعات تجربی
علیرغم انجام مطالعات متعدد در زمینه تأثیر نوآوری بر صادرات (مولایی و همکاران، 1401؛ شاهآبادی و ثمری، 1395؛ رحیمنیا و همکاران، 1397)، مطالعات صورت گرفته در زمینه تأثیر صادرات بر نوآوری در داخل کشور محدود بوده است. دینی و همکاران (1398) به مدلسازی رابطه بین حکمرانی، نظام نوآوری ملی و ظرفیتهای فناورانه پرداختهاند. مقاله چارچوبی نظری برای تحلیل این روابط ارائه میدهد و نشان میدهد که چگونه حکمرانی میتواند ظرفیت جذب دانش، بومیسازی فناوری و نوآوری را بهبود بخشد. حکمرانی به عنوان مجموعهای از نهادها و قوانین تعریف میشود و نظام نوآوری ملی شامل بازیگران و روابطی است که نوآوری را تسهیل میکنند. ظرفیتهای فناورانه نیز شامل جذب دانش، تقلید و خلق فناوریهای جدید است. مدل نشان میدهد که حکمرانی خوب با ایجاد محیطی شفاف و قانونمند، به تقویت نظام نوآوری و افزایش ظرفیتهای فناورانه کمک میکند. شهبازی و همکاران (1397) رابطه متقابل بین نوآوری و صادرات را در بنگاههای کوچک و متوسط استان آذربایجان غربی با استفاده از مدل معادلات ساختاری تعمیم یافته بررسی کردهاند. نتایج این تحقیق نشان میدهد اثر صادرات بر نوآوری مثبت و معنیدار است اما در مقابل، اثر نوآوری بر صادرات منفی بوده که بیانگر کوچک بودن سطح نوآوری بنگاههای ایرانی میباشد. حسنزاده و همکاران (1402) تئوری یادگیری از صادرات را در نمونهای متشکل از 104 بنگاه کوچک و متوسط در استان آذربایجان غربی با استفاده از مدل معادلات ساختاری تعمیمیافته بررسی نمودهاند. با توجه به نتایج بهدست آمده، استمرار صادرات و دسترسی به بازارهای متنوعتر صادراتی اثر مثبت و معنادار بر تنوع نوآوری دارد، اما اثر استمرار صادرات بر نوآوری بسیار بیشتر از اثر تنوع جغرافیایی صادرات بر تنوع نوآوری است. در ادامه به بررسی مطالعات انجام شده در این زمینه در خارج از کشور پرداخته میشود.
وندرل-هررو و همکاران15 (2025) به بررسی فرضیه یادگیری از طریق صادرات پرداختهاند. از نظر آنها یادگیری از صادرات به توسعه اقتصادی بازار داخلی بنگاه بستگی دارد. آنها با تکیه بر نظریههای کلاسیک یادگیری سازمانی، به این نتیجه رسیدهاند که بنگاهها در بازارهای داخلی توسعهیافتهتر از فرصتهای بیشتری برای یادگیری قبل از صادرات برخوردار خواهند شد، در حالی که بنگاههای فعال در بازارهای داخلی کمتر توسعهیافته پس از صادرات از فرصتهای بیشتری برای یادگیری برخوردار خواهند شد. این فرضیهها با استفاده از دادههای بانک جهانی مورد آزمون و تایید قرار گرفتهاند.
وو16 (2024) به طور تجربی برای بررسی نظریه یادگیری از صادرات دو استراتژی نوآوری مستقل و سرریز را در نظر گرفته است و با استفاده از یک روش برآورد سه مرحلهای به این نتیجه رسیده است که اثر یادگیری از طریق صادرات به طور مهمی تابع استراتژیهای نوآوری بنگاهها است. طبق نتایج این تحقیق، یادگیری از طریق صادرات در بین بنگاههای دارای نوآوری سرریز تایید شده است، در حالی که صادرات همیشه نمیتواند عملکرد نوآوران مستقل را افزایش دهد. این مطالعه نشان میدهد که اثر یادگیری از طریق صادرات اساساً یک فرآیند سرریز فناوری است و اهمیت نوآوری مستقل و سرریز را که باید به درستی اجرا و تنظیم شود، برجسته میکند.
ژانگ و مالیکوف17 (2023) تکامل بهرهوری بنگاه را بهعنوان یک فرآیند کنترلشده توسط صادرات در نظر گرفتهاند و فرض کردهاند بهرهوری آتی تابعی از رفتار صادراتی خود بنگاه و همتایان همصنعت از لحاظ مکانی نزدیک به هم باشد. آنها با استفاده از دادههای کارخانههای تولیدی کشور شیلی در طول سالهای 2007-1995 اثرات مثبت مستقیم و سرریز صادرات بر بهرهوری بنگاههای داخلی را تایید نمودهاند.
وندرل-هررو و همکاران18 (2022) توسعه اقتصادی بازار داخلی یک بنگاه را بر رابطه متقابل نوآوری و صادرات بررسی کردهاند. آنها با تکیه بر نظریههای مبتنی بر نهاد به این نتیجه رسیدهاند که اثرات خود انتخابی در بین بنگاههای اقتصادهای توسعهیافتهتر تایید میشود. همچنین، براساس نظریههای مبتنی بر دانش، نتیجه این مطالعه حاکی از تایید فرضیه تأثیرات یادگیری از صادرات در بین بنگاههای اقتصادهای کمتر توسعهیافته است. در مجموع، طبق نتایج این تحقیق بهرهوری بنگاه و فعالیت صادراتی یکدیگر را تقویت می کنند.
وو و چیو19 (2021) اثر یادگیری از طریق صادرات را در بنگاههای تولیدی چینی از سال 2005 تا 2007 با استفاده از روش تخمین نیمه پارامتریک بررسی کردهاند. نتایج نشان میدهد که اثر یادگیری از طریق صادرات به قابلیتهای نوآوری بنگاه بستگی دارد. فقط بنگاههایی که به اندازه کافی نوآور هستند میتوانند رشد سریعتری را از طریق صادرات و نوآوری تجربه کنند و برای بنگاههای غیرنوآور، صادرات حتی میتواند منجر به کاهش بهرهوری شود. این مطالعه توضیح میدهد که چرا هم شواهد مثبت و هم شواهد منفی میتوانند به طور همزمان و منطقی تحت نظریه یادگیری از طریق صادرات وجود داشته باشند.
رگیانی و شوتسوا20 (2018) نقش مشترک شدت فناوری صنعت و ویژگیهای بازار صادرات در تحلیل دستاوردهای بهرهوری مرتبط با صادرات را در بنگاههای تولیدی اوکراینی در سالهای 2000-2006 بررسی کردهاند. طبق نتایج این تحقیق، صادرکنندگان جدید در بخشهای فناوری پیشرفته هنگام هدف قرار دادن بازارهای صادراتی پیشرفته، مطابق با یادگیری از صادرات، از امتیاز رشد بهرهوری بلندمدت قوی برخوردار میشوند. در مقابل، بنگاههای صادراتی در بخشهای با فناوری پایین، بدون توجه به مقصد صادراتی، عمدتاً از بهبود بهرهوری کوتاهمدت برخوردار میشوند.
یانگ21 (2018) تأثیر ناهمگونی در صادرات را بر نوآوری بنگاهها در چین بررسی کرده است. نتایج تجربی بهدستآمده از دادههای پانل نشان میدهد که صادرات عموماً تأثیر مثبتی بر ارتقای نوآوریها از نظر تحقیق و توسعه و فروش محصولات جدید دارد. همچنین، نتایج حاکی از این است که بنگاههای دارای تنوع صادراتی بیشتر، تنوع بازار بیشتر و کیفیت صادرات بالاتر تمایل به مشارکت در تحقیق و توسعه بیشتر و فروش محصولات جدید بیشتری دارند.
کوالسکی و بوگه22 (2013) به طور تجربی روابط بین بهره وری نیروی کار و صادرات را در بخش های مختلف اقتصادهای نوظهور بررسی کردهاند. نتایج آنها حاکی از این است که صادرات با سطوح بهره وری بالاتر مرتبط است و در کشورهای با درآمد کم و متوسط، افزایش 10 درصدی صادرات با افزایش تقریباً 0.1 درصدی در بهره وری نیروی کار همراه است. به این ترتیب، نتایج تجربی این مطالعه از فرضیه ارتباط مثبت بین تجارت و بهرهوری در اقتصادهای نوظهور پشتیبانی میکند.
با توجه به مطالعات فوق میتوان گفت که براساس یافتههای اکثر مطالعات صادرات میتواند موتور قدرتمندی برای یادگیری باشد. همچنین، نقش تعدیل کننده سطح توسعه در رابطه بین نوآوری و صادرات حاکی از متفاوت بودن میزان بهرهمندی بنگاهها از صادرات با توجه به سطح توسعه اقتصادی کشور مبداء خود است. بررسی مطالعات موجود نشان میدهد که اولاً، مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور در خصوص تاثیر صادرات بر نوآوری مبتنی بر دادههای سطح بنگاه و بخشهای اقتصادی است و این رابطه در سطح کلان کشورها بررسی نشده است. ثانیاً، با وجود این که از لحاظ نظری سطح توسعه میتواند در رابطه بین نوآوری و صادرات موثر باشد، در مطالعات تجربی به نقش تعاملی آن در رابطه بین صادرات و نوآوری توجه کافی نشده است. لذا، با توجه به خلاء تحقیقاتی موجود، در این مطالعه نقش تعدیلگری سطح توسعه کشورها بر یادگیری از صادرات در کشورهای با درآمد متوسط به بالا مورد بررسی قرار میگیرد. تعمیم رابطه بین نوآوری و صادرات از سطح خرد به سطح کلان (یعنی از بنگاه ها به کشورها)، علیرغم چالش برانگیز بودن و لزوم بررسی دقیق اثرات ترکیب، سرریزها، زمینه اقتصاد کلان، عوامل ساختاری و علیت، برای درک محرک های رشد اقتصادی و طراحی سیاست های مؤثر برای ارتقای رقابت ملی ضروری است. به طور خلاصه، درک عوامل تعیینکننده کلان شاخص نوآوری میتواند ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر آن به سیاستگذاران کمک کند تا سیستمهای نوآوری ملی خود را تقویت کنند و رقابتپذیری کشور خود را در اقتصاد جهانی بهبود بخشند.
3. روش پژوهش
در این مطالعه برای بررسی نقش تعدیلگری سطح توسعه اقتصادی بر یادگیری از صادرات در کشورهای با درآمد متوسط به بالا از روش گشتاورهای تعمیم یافته پانلی (Panel GMM) در طول دوره زمانی 2011 تا 2021 استفاده میشود. از مزیتهای مهم استفاده از دادههای تابلویی میتوان به حل مشکل درونزا بودن متغیرهای توضیحی، کاهش یا رفع همخطی از طریق استفاده از وقفههای متغیر وابسته در مدل وحذف متغیرهای ثابت در طول زمان اشاره کرد. همچنین، زمانی که تعداد مقاطع (N) بیشتر از طول دوره زمانی(T) باشد، یعنی تعداد کشورها بیشتر از تعداد سالهای در نظر گرفته شده میباشد (در این مقاله ) از این روش استفاده میشود. در این مدلها هنگامی که متغیر وابسته به صورت وقفه در طرف راست ظاهر میشود، دیگر برآوردهای OLS سازگار نبوده و باید به روشهای برآورد دو مرحلهای (2SLS) اندرسون و هشیائو23 یا گشتاور عمومی تعمیمیافته (GMM) آرلانو و باند24 (1991) متوسل شد. برآورد (2SLS) ممکن است به دلیل مشکلات ناشی از انتخاب ابزارها، واریانسهای بزرگتری برای ضرایب به دست دهد و از این رو برآوردها به لحاظ آماری معنادار نباشد. بنابراین، روش GMM توسط آرلانو و باند برای حل این مشکل پیشنهاد شده است. با توجه به اینکه در الگوهای پانل پویا، وقفه متغیر وابسته با جمله اخلال همبستگی دارد، از وقفه دوم متغیر وابسته و وقفههای سایر متغیرها به عنوان ابزاری برای وقفه متغیر وابسته مبتنی بر روش GMM استفاده میشود. برای تخمین مدل، لازم است ابتدا متغیرهای ابزاری به کار رفته در مدل مشخص شود (فتاحی و همکاران، 1394). شکل کلی الگوی پویای مورد استفاده در این مطالعه به صورت زیر است:
(1)
که در آن، نشان دهنده شاخص نوآوری جهانی،
بردار متغیرهای توضیحی،
تأثیرات مشاهده نشده ویژه هر کشور و
جزء خطا و اندیس
و
به ترتیب نشان دهنده کشور و زمان هستند. آرلانو و باند معادله تفاضلی زیر را پیشنهاد میکنند:
(2)
یعنی ابتدا در معادله (1) به وسیله عمل تفاضلگیری، تأثیرات ویژه هر کشور حذف شده است و در مرحله دوم از پسماندهای باقیمانده در مرحله اول برای متوازن کردن ماتریس واریانس-کواریانس استفاده میشود. به عبارت دیگر، این روش متغیرهایی تحت عنوان متغیر ابزاری ایجاد میکند تا برآوردهای سازگار و بدون تورش داشته باشیم (بالتاجی، 2005).
سازگاری تخمینزن GMM به معتبر بودن فرض عدم همبستگی سریالی جملات خطا و ابزارها بستگی دارد که میتواند به وسیله دو آزمون تصریح شده توسط آرلانو و باند (1991)، آرلانو و باور25 (1995) و بلوندل و باند26 (1998) آزمون شود. اولی آزمون سارگان از محدودیتهای از پیش تعیین شده است که معتبر بودن ابزارها را آزمون میکند. آماره آزمون سارگان () دارای توزیع (
) با درجات آزادی برابر با تعداد محدودیت-های بیش از حد است. دومی آزمون همبستگی سریالی است که به وسیله آماره
وجود همبستگی سریالی مرتبه دوم در جملات خطای تفاضلی مرتبه اول را آزمون میکند. در این آزمون، تخمینزن GMM زمانی دارای سازگاری است که همبستگی سریالی مرتبه دوم در جملات خطا از معادله تفاضلی مرتبه اول وجود نداشته باشد. عدم رد فرضیه صفر هر دو آزمون شواهدی را دال بر فرض عدم همبستگی سریالی و معتبر بودن ابزارها فراهم میکند.
در این مطالعه با توجه به ادبیات نظری و مطالعات تجربی موجود تأثیر صادرات بر نوآوری به صورت تابع زیر در نظر گرفته میشود:
(3) |
که در آن،
منبع: محاسبات محقق
ضریب همبستگی، میزان همبستگی بین دو متغیر را اندازهگیری میکند که میتواند بین 1- و 1 متفاوت باشد، که در آن 1- نشان دهنده همبستگی منفی کامل، 0 به معنای عدم وجود ارتباط و 1 نشان دهنده همبستگی مثبت کامل است. لازم به ذکر است که این همبستگیها معیارهای سادهای هستند و به طور کامل پویایی بین متغیرها را منعکس نمیکنند و بررسی همبستگی بین این متغیرها با استفاده از روشهای مطمئنتر ضروری است. همبستگی متغیرها و عامل تورم واریانس (VIF) در جدول 2 نشان داده شده است. ضریب همبستگی بین شاخص جهانی نوآوری و شاخص سرمایه انسانی و پژوهش بیشترین مقدار و ضریب همبستگی بین شاخص جهانی نوآوری و شاخص سرمایه انسانی و پژوهش کمترین مقدار است. علاوه بر این، مقادیر VIF برای همه متغیرها کمتر از مقدار آستانه 10 و مقدار استاندارد پذیرفته شده 5 است. با توجه به نتایج، همخطی چندگانه بین متغیرها وجود ندارد.
جدول 2. ماتریس همبستگی و عامل تورم واریانس (VIF)
منبع: محاسبات محقق
2-4. آزمونهای ریشه واحد و همانباشتگی در این مطالعه برای بررسی مانایی متغیرها از آزمون ریشه واحد پانلی ایم، پسران و شین در حالت عرض از مبدأ و روند استفاده شده است. نتایج این آزمون در جدول 3 ارائه شده است. نتایج نشان میدهد که متغیرهای شاخص جهانی نوآوری، شاخص سرمایه انسانی و پژوهش و شاخص نهادی در سطح مانا بوده و بقیه متغیرها با یک با تفاضلگیری مانا میشوند. لذا برای اطمینان از کاذب نبودن رابطه برآوردی، از آزمون هم انباشتگی پانلی کائو استفاده میکنیم. نتایج این آزمون با مقدار آماره 1717/3- و سطح احتمال 0008/0 حاکی از پذیرفته شدن فرضیه هم انباشتگی بوده و نگرانی از رگرسیون کاذب در برآورد مدل وجود ندارد.
جدول 3. نتیجه آزمون ریشه واحد
***، **، * به ترتیب سطوح معنیداری 1%، 5% و 10% را نشان میدهند. منبع: محاسبات محقق
3-4. آزمونهای تشخیصی همانطور که در بخش روششناسی تحقیق اشاره شد، شرط اول استفاده از مدل دادههای تابلویی به روش گشتاورهای تعمیم یافته پانلی (Panel GMM) این است که تعداد مشاهدات در برش مقطعی (تعداد کشورها) بیشتر از طول دوره (T) باشد. با توجه به این که در مطالعه حاضر تعداد کشورها (31) بیشتر از تعداد سالهای مورد نظر (9) است، لذا این شرط تأمین میشود. دو شرط دیگر به دو فرضیه اساسی سازگاری تخمینزنهای Panel GMM برمیگردد. اول اینکه، مجموعه متغیرهای ابزاری بایستی معتبر باشند، یعنی با جملات خطا همبسته نباشند. در این مطالعه وقفههای متغیرهای مستقل به عنوان متغیر ابزاری به کار گرفته شده است که آزمون سارگان مربوط به آن همبسته بودن پسماندها با متغیرهای ابزاری را در سطح اطمینان 99 درصد رد میکنند (جدول 4) و از این رو، متغیرهای ابزاری مورد استفاده معتبر بوده و اعتبار نتایج برای تفسیر تأیید میشود. دوم اینکه، باید عدم وجود خودهمبستگی مرتبه دوم (AR(2)) در پسماندها تأیید شود. با توجه به نتایج ارائه شده در جدول 4، این فرضیه نیز با استفاده از آزمون همبستگی سریالی آرلانو و باند مورد آزمون قرار گرفته و در سطح اطمینان 99 درصد تایید شده است (جدول 4). بنابراین، میتوان گفت مرتبه خودهمبستگی در تفاضل مرتبه اول جملات اخلال از مرتبه یک بوده و لذا مدل برآورد شده با تفاضل وقفهدار مرتبه اول مدل مناسبی بوده و دارای تورش تصریح نیست (شاکری و فتحی، 1396).
جدول 4. نتایج آزمونهای تشخیصی
منبع: محاسبات محقق
4-4. بحث و تفسیر نتایج در ادامه، نتایج برآورد مدل با در نظر گرفتن متغیرهای ابزاری در جدول 5 آورده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهند متغیرهای وقفه اول شاخص جهانی نوآوری، صادرات، تولید ناخالص داخلی سرانه، شاخص سرمایه انسانی و پژوهش، شاخص زیرساختها و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بر شاخص جهانی نوآوری تأثیر مثبت و معنادار داشتهاند و متغیر تعاملی توسعه اقتصادی و صادرات و متغیر نرخ ارز تأثیر منفی و معنادار بر شاخص جهانی نوآوری داشتهاند و علامت ضرایب این متغیرها مطابق انتظار تئوریک است. نتایج حاکی از این است که یک درصد تغییر در وقفه اول شاخص جهانی نوآوری، مقدار جاری آن را 4934/0 درصد افزایش میدهد. تأثیر مثبت وقفه اول شاخص جهانی نوآوری بر روی خود نشان میدهد که نوآوری یک فرآیند پویا است و سطوح گذشته نوآوری تأثیر مثبتی بر سطوح فعلی نوآوری دارد (آدرتش و بلیتسکی28، 2022). این میتواند دلالتهای مهمی برای سیاستگذاران داشته باشد، زیرا نشان میدهد که سیاستهایی که نوآوری را در حال حاضر ترویج میکنند میتوانند اثرات طولانی مدتی بر عملکرد نوآوری یک کشور داشته باشند.
جدول 5. نتایج برآورد مدل
***، **، * به ترتیب سطوح معنیداری 1%، 5% و 10% را نشان میدهند. منبع: محاسبات محقق
ضریب لگاریتم صادرات 2239/2 به دست آمده است که نشان میدهد یک درصد تغییر در نسبت صادرات به تولید ناخالص داخلی به 2239/2 درصد افزایش در شاخص جهانی نوآوری منجر خواهد شد. این نتیجهگیری با یافتههای آغیون و همکاران (2018) و گور29 (2020) سازگار است. این نتایج فرضیه یادگیری از صادرات را در کشورهای با درآمد متوسط به بالا تأیید میکند و نشان میدهد که صادرات میتواند با تقویت یادگیری، افزایش رقابت و سوق دادن بنگاه ها به نوآوری، تأثیر مثبت قابل توجهی بر شاخص جهانی نوآوری داشته باشد. ضریب لگاریتم تولید ناخالص داخلی سرانه به عنوان شاخص توسعه اقتصادی برابر با 7992/0 است و بیان میکند که یک درصد افزایش در تولید ناخالص داخلی سرانه کشورهای با درآمد متوسط به بالا، شاخص جهانی نوآوری را 7992/0 افزایش خواهد داد. به عبارت دیگر، کشورهایی که توسعهیافتهتر هستند، تمایل بیشتری به خلاقیت داشته و سطح نوآوری بالاتری را تجربه میکنند. دلیل این تاثیر مثبت میتواند برخورداری از منابع بیشتر، نیروی کار با تحصیلات عالی، زیرساخت بهتر و محیط تجاری مطلوبتر باشد. ضریب متغیر تعاملی توسعه اقتصادی و صادرات نیز برابر با 5389/0- میباشد که در سطح 10 درصد معنادار نیز است. این یافته نشان میدهد که تأثیر صادرات بر نوآوری با توجه به سطح توسعه متفاوت است. این نتایج با یافتههای دیمیتراتوس و همکاران (2009)، وندرل-هررو و همکاران (2025) و کائو و همکاران (2022) سازگاری دارد. ضریب منفی برای این متغیر نشان میدهد که رابطه مثبت بین صادرات و نوآوری در کشورهای با سطح توسعه بالاتر ضعیفتر است. این نتیجهگیری میتواند تفسیرهای متعددی داشته باشد که از بین آنها میتوان به بازدهی نسبت به مقیاس نزولی، تفاوتهای ساختاری و بلوغ تکنولوژیکی اشاره کرد. در کشورهای توسعهیافتهتر، مزایای صادرات برای نوآوری ممکن است به نقطهای برسد که بازدهی کاهش یابد. این میتواند به دلیل عواملی مانند اشباع بازارهای موجود، افزایش رقابت یا تغییر تمرکز به سمت بازارهای داخلی باشد. همچنین، اقتصادهای توسعهیافتهتر ممکن است ساختارها و اولویتهای متفاوتی نسبت به اقتصادهای با درجه توسعه پایینتر داشته باشند. به عنوان مثال، آنها ممکن است بخشهای خدماتی را در اولویت قرار دهند یا بر صنایع با فناوری پیشرفته که کمتر به طور مستقیم با فعالیتهای صادراتی سنتی مرتبط هستند، تمرکز کنند. در نهایت، کشورهای توسعه یافتهتر ممکن است در حال حاضر دارای سطح بالایی از پیچیدگیهای تکنولوژیکی باشند، که دستیابی به نوآوری بیشتر تنها از طریق صادرات را چالش برانگیزتر میکند. آنها ممکن است نیاز به تمرکز بر عوامل داخلی مانند تحقیق و توسعه یا سرریز دانش داشته باشند. به عبارت دیگر، کشورهای توسعهیافتهتر، در بازار داخلی خود از دسترسی بیشتری به پیشرفتهای فنی برخوردار هستند، در حالی که کشورهای کمتر توسعهیافته فقط از طریق بازارهای خارجی به این فناوریها دسترسی دارند و بنگاههای فعال در این کشورها فرصتهای یادگیری کمتری در بازار داخلی دارند (دیمیتراتوس و همکاران،2009؛ وندرل-هررو و همکاران، 2025؛ کائو و همکاران، 2022). شاخصهای سرمایه انسانی و پژوهش، زیرساختها و نهادی به عنوان نهادههای نوآوری بوده و تأثیر آنها بر نوآوری مطابق انتظار تئوریک مثبت است، ولی تأثیر شاخص نهادی از لحاظ آماری معنادار نیست. تأثیر مثبت سرمایه انسانی، پژوهش و زیرساخت بر بازده نوآوری به این معنی است که بهبود در این زمینه ها منجر به افزایش نوآوری میشود. زیرا، نیروی کار تحصیل کرده و ماهر برای تولید ایدههای جدید، انطباق با فناوریهای جدید و اجرای راه حلهای نوآورانه ضروری است. افرادی که سطح تحصیلات و آموزش های تخصصی بالاتری دارند، بیشتر به تحقیق و توسعه، کارآفرینی و ایجاد محصولات و خدمات جدید کمک می کنند. از طرف دیگر، سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه برای پیشرفت دانش و ایجاد اکتشافات جدید بسیار مهم است. هم تحقیقات پایه و هم تحقیقات کاربردی میتوانند منجر به پیشرفتهایی شوند که به نوآوری دامن میزند. تحقیقات پایه درک ما را از اصول بنیادی گسترش میدهد، در حالی که تحقیقات کاربردی بر حل مشکلات خاص و توسعه فناوریهای جدید متمرکز است. در نهایت، زیرساخت قوی، پایه و اساس نوآوری را فراهم میکند. این شامل زیرساختهای فیزیکی مانند شبکههای حملونقل، سیستمهای ارتباطی و شبکههای انرژی و همچنین زیرساختهای دیجیتالی مانند دسترسی به اینترنت باند پهن است. زیرساخت قابل اعتماد جریان اطلاعات، کالاها و خدمات را تسهیل میکند و همکاری، دسترسی به منابع و ارائه ایدههای خود را برای نوآوران آسانتر میکند (لوکاس30، 1988؛ گریلیچ31، 1979؛ کالدر32، 2002). تأثیر مثبت و غیرمعنادار شاخص نهادی نشان میدهد که کشورهای با شاخص نهادی بهتر (کارآمدی محیط سیاسی، کیفیت نظارتی و حاکمیت قانون و سهولت کسب و کار)، تمایل دارند سطوح بالاتری از بازده نوآوری داشته باشند که این نتیجه با انتظارات نظری مطابقت دارد، اما نشان میدهد که دادههای مورد استفاده شواهد کافی برای اطمینان از اینکه شاخص نهادی واقعاً تأثیر مثبتی بر نوآوری دارند یا نه، ارائه نمیدهد. ضریب لگاریتم تشکیل سرمایه ثابت ناخالص برابر با 1878/0 می باشد که مثبت و معنادار نیز است. این نتیجه نشان میدهد که سرمایهگذاری در داراییهای مشهود مانند ساختمانها و ماشینآلات تأثیر مثبتی بر بازده نوآوری دارد. این سرمایهگذاریها با ترکیب مستقیم فنآوریهای جدید، بهبود غیرمستقیم محیط برای نوآوری از طریق زیرساختهای بهتر و حمایت از تلاشهای تحقیق و توسعه، زیربنای فیزیکی و فنی ضروری برای نوآوری را فراهم میکنند. اساساً، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منابع مورد نیاز برای توسعه، آزمایش و اجرای ایدههای جدید را فراهم میکند و در نهایت منجر به نوآوری میشود. در نهایت، ضریب منفی نرخ ارز نشان میدهد که اگرچه افزایش نرخ ارز ممکن است صادرات را تقویت کند، اما میتواند به دلایلی مانند افزایش هزینه نهادههای وارداتی، دامن زدن به تورم، محدود کردن دسترسی به سرمایه خارجی مورد نیاز برای پروژههای نوآورانه و تشویق بنگاهها به ترجیح دستاوردهای صادراتی کوتاهمدت به تلاشهای نوآورانه بلندمدت، به نوآوری آسیب برساند.
در این مطالعه، فرضیه یادگیری از صادرات و نقش تعدیلگری سطح توسعه اقتصادی بر یادگیری از صادرات در کشورهای با درآمد متوسط به بالا با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته پانلی (Panel GMM) برای دوره زمانی 2011 تا 2021 بررسی شد. نتایج حاصل از بررسی تأثیر عوامل مختلف بر شاخص جهانی نوآوری در کشورهای با درآمد متوسط به بالا نشان داد که صادرات بر شاخص جهانی نوآوری تأثیر مثبت و معناداری دارد. به طوری که، به ازای یک درصد افزایش در نسبت صادرات به تولید ناخالص داخلی، شاخص جهانی نوآوری 2239/2 درصد افزایش مییابد. این یافته با نتایج مطالعات خارجی همخوانی دارد و فرضیه یادگیری از صادرات را در کشورهای با درآمد متوسط به بالا تأیید میکند. همچنین، نتایج نشان داد که تولید ناخالص داخلی سرانه، به عنوان جایگزین سطح توسعه کشورها، علاوه بر تأثیر مثبت و معنادار بر شاخص جهانی نوآوری، در رابطه بین صادرات و نوآوری نقش تعاملی نیز ایفا میکند. به عبارت دیگر، تأثیر صادرات بر نوآوری بسته به سطح توسعه اقتصادی متفاوت است و با افزایش سطح توسعه کشورها، رابطه مثبت بین صادرات و نوآوری کمتر شده و اثر یادگیری از صادرات تضعیف میگردد. این نتیجه میتواند به دلیل بازدهیهای نزولی نسبت به مقیاس، تفاوتهای ساختاری کشورها و بلوغ تکنولوژیکی باشد. به بیان دیگر، کشورهای توسعهیافته از طریق بازارهای داخلی به پیشرفتهای فنی بیشتری دسترسی دارند، در حالی که کشورهای کمتر توسعهیافته عمدتاً از طریق بازارهای خارجی به این فناوریها دسترسی دارند و به این دلیل انگیزه این کشورها برای صادرات و بهرهمندی از دانش موجود در بازارهای خارج بیشتر میشود. نتایج همچنین بیانگر این است که نهادههای نوآوری (به استثنای شاخص نهادی) مطابق انتظار نظری بر شاخص جهانی نوآوری تأثیر مثبت و معناداری دارند و بهبود در این زمینهها به افزایش نوآوری منجر میشود. سرمایهگذاری در داراییهای مشهود مانند ساختمانها و ماشینآلات نیز بر شاخص جهانی نوآوری تأثیر مثبت و معنادار و افزایش نرخ ارز (تضعیف پول ملی) بر شاخص جهانی نوآوری تأثیر منفی و معناداری دارد. در نهایت، براساس نتایج پیشنهاد میشود کشورهای با درآمد متوسط به بالا با اجرای سیاستهایی نظیر تسهیل دسترسی بنگاهها به بازارهای بینالمللی، تنوع بخشیدن به صادرات، توسعه زیرساختهای مرتبط با صادرات، سرمایهگذاری در سرمایه انسانی، حمایت از تحقیق و توسعه و توسعه زیرساختهای آن شاخص نوآوری کشور را بهبود بخشیده و رقابتپذیری خود را در سطح جهانی ارتقا دهند. همچنین، با توجه به اینکه تأثیر صادرات بر نوآوری در کشورهای توسعهیافتهتر کمتر است، لذا، سیاستگذاران باید به دنبال اتخاذ سیاستهای متناسب با سطح توسعه اقتصادی کشور خود باشند. برای مثال، در کشورهای توسعهیافتهتر، تمرکز بر عوامل داخلی مانند تحقیق و توسعه و ایجاد یک اکوسیستم نوآوری قوی میتواند مؤثرتر باشد. تسهیل سرمایهگذاری در داراییهای مشهود و جلوگیری از نوسانات نرخ ارز نیز میتواند به تقویت نوآوری در کشورهای مورد مطالعه کمک قابل توجهی نماید. دسترسی به دادههای آماری در طیف وسیعی از کشورها در دوره زمانی مورد بررسی و تعمیم نتایج به سایر کشورها (به ویژه کشورهای با درآمد پایین) از محدودیتهای این تحقیق بودند که در مطالعات آتی باید به آنها توجه شود.
حامی مالی این مقاله با حمایت مالی دانشگاه ارومیه در طول فرصت مطالعاتی انجام شده است. تعارض منافع تعارض منافع وجود ندارد. سپاسگزاری از نظرات داوران ناشناس مجله که به بهبود کبفبت این مقاله کمک کردند، سپاسگزارم. ORCID Kiumars Shahbazi منابع - حسنزاده، خدیجه، شهبازی، کیومرث، موحدی، محمد و گوسانس، اولیویر(1402). بررسی رابطهی بین استمرار و تنوع جغرافیایی صادرات با تنوع نوآوری، مطالعهی موردی: بنگاههای کوچک و متوسط استان آذربایجان غربی. فصلنامه علمی پژوهشهای اقتصاد صنعتی، (23)7، 58-37. doi: 10.30473/jier.2023.68367.1398. - دینی ترکمانی، علی، حاجی حسینی، حجت اله، میرعمادی، طاهره، و رمضان پورنرگسی، قاسم (1398). حکمرانی، نظام نوآوری ملی و ظرفیت جذب، هم پایی و نوآوری فناورانه (مدل سازی نظری). مدلسازی اقتصادی، 13(3 (پیاپی 47) )، 33-1. - رحیم نیا، فریبرز، خوراکیان، علیرضا و قادری، فرشاد (1397). بررسی تأثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسبوکارهای صادراتی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، (3)1، 22-1.doi: 10.22034/jiba.2019.7587 - شاکری، عباس و فتحی، یحیی (1396). بررسی اثرات مذاکرات تجاری بر رشد اقتصادی کشورهای ملحق شده به سازمان جهانی تجارت: رویکرد پانل دیتای پویا. پژوهشنامه بازرگانی، (83)21، 182-135. - شاه آبادی, ابوالفضل و ثمری, هانیه . (1395). تاثیر نوآوری بر صادرات صنایع مبتنی بر فناوری برتر کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعه یافته، فصلنامه تحقیقات اقتصادی. (3)51، 633-611.doi: 10.22059/jte.2016.58943 - شهبازی، کیومرث، موحدی، محمد، و برومند، یونس (1397). رابطه متقابل نوآوری و صادرات در بنگاه های کوچک و متوسط: کاربرد تحلیل تناظر چندگانه و مدل معادلات ساختاری تعمیم یافته. پژوهشنامه بازرگانی، 22(88 )، 77-113. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.17350794.1397.22.88.3.6 - فتاحی، مریم، عصاری، عباس، صادقی، حسین، اصغرپور، حسین (1394). تحلیل تجربی رابطه بین آلودگی هوا و هزینه های عمومی سلامت: رویکرد داده های تابلویی پویا. مدلسازی اقتصادی، (31)9، 60-43. - مولایی، اکبر، یزدانی، ناصر و کاظمی، فاطمه (1401). تاثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی نوآوری فناورانه تحولگرا و گسترده. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، (49)13، 163-145. doi: 10.22034/smsj.2022.120612 - Aghion, P., Bergeaud, A., Lequien, M., & Melitz, M. J. (2018). The Impact of Exports on Innovation: Theory and Evidence. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3171084 - Audretsch, D. B., & Belitski, M. (2022). The knowledge spillover of innovation. Industrial and Corporate Change, 31(6), 1329–1357. https://doi.org/10.1093/icc/dtac035 - Aw, B. Y., Roberts, M. J., & Xu, D. Y. (2011). Exporting and productivity growth: Evidence from manufacturing firms. NBER Working Paper. - Blalock, G., & Gertler, P. J. (2004). Learning from exporting revisited in a less developed setting. Journal of Development Economics, 75(2), 397–416. https://doi.org/10.1016/J.JDEVECO.2004.06.004 - Burt, R. S. (2004). Structural holes: The social structure of competition. Harvard University Press. - Calder, A. (2002). Financing the future: Infrastructure needs and capital flows in East Asia. Asian Development Bank Institute. - Cao, X., Li, P., Fan, L., Jiang, Y., & Huang, X. (2022). The U-Shaped Effect and Its Reversal Mechanism of Export and Innovation—Evidence From Chinese Industrial Enterprises. Frontiers in Ecology and Evolution, 10. https://doi.org/10.3389/fevo.2022.869971 - Cohen, W. M., & Levinthal, D. A. (1990). Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation. Administrative Science Quarterly, 35(1). https://doi.org/10.2307/2393553 - Dimitratos, P., Liouka, I., & Young, S. (2009). Regional location of multinational corporation subsidiaries and economic development contribution: Evidence from the UK. Journal of World Business, 44(2). https://doi.org/10.1016/j.jwb.2008.05.007 - Dini torkamani, Ali, Haji Hosieni, Hojat Allah, Miremadi, Tahere, & Ramazanpoor Nargesi, Ghasem. (2019). Governance, National Innovation System and the Capacity for Attraction, Coherence and Technological Innovation (Theoretical Modeling). ECONOMIC MODELLING, 13(3 (47) ), 1-33. SID. https://sid.ir/paper/397452/en [In Persian]. - Eslava, M., Haltiwanger, J., & Roberts, M. J. (2009). Learning by exporting: Firm-level evidence from Colombia. Journal of the European Economic Association, 7(5), 1084-1116. - Fattahi, Maryam, Assari, Abbas, Sadeghi, Hossein, Asgharpour, Hossein (2015). Empirical analysis of the relationship between air pollution and public health costs: a dynamic panel data approach, Economic Modeling, (31)9, 43-60 [In Persian]. - Griliches, Z. (1979). Issues in assessing the contribution of R&D to productivity growth. The Bell Journal of Economics, 10(1), 92–116. - GÜR, B. (2020). The Effect of Foreign Trade on Innovation: The Case of Brics-T Countries. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(27). https://doi.org/10.31589/joshas.333 - Hasanzadeh, K. , Shahbazi, K. , Movahedi, M. and Gaussens, O. (2023). Investigating the Relationship between the Continuity and Geographic Diversity of Exports with the Diversity of Innovation, Case Study: Small and Medium Enterprises in West Azarbaijan Province. Journal of Industrial Economics researches, 7(23), 37-58 [In Persian]. doi: 10.30473/jier.2023.68367.1398 - Juergensen, J. J., Love, J. H., Surdu, I., & Narula, R. (2024). Learning-by-exporting: The strategic role of organizational innovation. International Business Review, 33(6), 102339. https://doi.org/10.1016/J.IBUSREV.2024.102339 - Kowalski, P. and M. Büge (2013), “Assessing the Trade-Related Sources of Productivity Growth in Emerging Economies”, OECD Trade Policy Papers, No. 158, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/5k437p82nxq1-en - Lucas, R. E. (1988). On the mechanics of economic development. Journal of Monetary Economics, 22(1), 3–42. - Molaei, A. , Yazdani, N. and Kazemi, F. (2022). The Impact of Organizational Innovation on Export Performance with the Mediating Role of Radical and Extensive Technological Innovation. Journal of Strategic Management Studies, 13(49), 145-163 [In Persian]. doi: 10.22034/smsj.2022.120612 - Powell, W. W., Koput, K. W., & Smith-Doerr, L. (1996). Interorganizational collaboration and knowledge transfer: A review of current perspectives. Strategic management journal, 17(S2), 5-21. - Rahimnia, F. , Khorakian, A. and Ghaderi, F. (2019). Investigating the effects of innovation strategies on export business performance with the moderating role of competition intensity. Journal of International Business Administration, 1(3), 1-22 [In Persian]. doi: 10.22034/jiba.2019.7587 - Reggiani, C., & Shevtsova, Y. (2018). Trade and Productivity in a Transition Economy: the Role of Industry and Export Destination. Journal of Industry, Competition and Trade, 18(3), 395–428. https://doi.org/10.1007/s10842-018-0271-x - Shahabadi, A., Samari, H. (2016). The effect of innovation on exports of high technology-based industries in selected developing and developed countries. Journal of Economic Research (Tahghighat- E- Eghtesadi), 51(3), 633-611 [In Persian]. doi: 10.22059/jte.2016.58943 - Shahbazi, K. , Movahedi, M. and Brumand, Y. (2018). Reciprocal Relationship between Innovation and Exports in SME’s: Application of Multiple Correspondence Analysis and Generalized Structural Equation Model. Iranian Journal of Trade Studies, 22(88), 77-113 [In Persian]. - Shakeri, A. and FATHI, Y. (2017). WTO Accessing Negotiations and Economic Growth: Dynamic Panel Data (Panel GMM) Approach. Iranian Journal of Trade Studies, 21(83), 135-182 [In Persian]. - Siba, E., & Gebreeyesus, M. (2017). Learning to export and learning from exporting: The case of Ethiopian manufacturing. Journal of African Economies, 26(1), 1–23. https://doi.org/10.1093/jae/ejw022 - Vendrell-Herrero, F., Darko, C. K., Gomes, E., & Lehman, D. W. (2022). Home-market economic development as a moderator of the self-selection and learning-by-exporting effects. Journal of International Business Studies, 53(7). https://doi.org/10.1057/s41267-021-00481-8 - Vendrell-Herrero, F., Gomes, E., Darko, C. K., & Lehman, D. W. (2025). When do firms learn? Learning before versus after exporting. Small Business Economics, 64(1), 203–219. https://doi.org/10.1007/s11187-024-00898-z - Vernon, Raymond. 1966. “International Investment and International Trade in the Product Cycle.” Quarterly Journal of Economics 80 (2): 190–207. doi:10.2307/1880689. - Wu, R. (2024). Moderating Effect of Innovation Strategy on Learning-by-Exporting: A Cross-Country Study. Atlantic Economic Journal, 52(2), 131–144. https://doi.org/10.1007/s11293-024-09806-y - Wu, R., & Chiou, J. R. (2021). Retesting the Learning-by-Exporting Theory: An Investigation of Chinese Manufacturers’ Productivity Under Globalization. Atlantic Economic Journal, 49(1). https://doi.org/10.1007/s11293-021-09696-4 - Yang, C.-H. (2018). Exports and innovation: the role of heterogeneity in exports. Empirical Economics, 55(3), 1065–1087. https://doi.org/10.1007/s00181-017-1312-8 - Zhang, J., & Malikov, E. (2023). Detecting Learning by Exporting and from Exporters. Journal of Productivity Analysis, 60(1), 1–19. https://doi.org/10.1007/s11123-023-00667-2.
[1] * استاد اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران، (نویسنده مسئول)، k.shahbazi@urmia.ac.ir [2] Siba & Gebreeyesus [3] Vendrell-Herrero et al. [4] Blalock & Gertler [5] Aghion et al. [6] Cohen & Levinthal [7] Vernon [8] Juergensen [9] Burt [10] Aw [11] Powell [12] Eslava [13] Vendrell-Herrero et al. [14] Dimitratos et al. [15] Vendrell-Herrero et al. [16] Wu [17] Zhang & Malikov [18] Vendrell-Herrero et al. [19] Wu & Chiou [20] Reggiani & Shevtsova [21] Yang [22] Kowalski & Büge [23] Anderson & Hsiao [24] Arrelano & Bond [25] Arellano & Bover [26] Blundell & Bond [27] World Intellectual Property Organization [28] Audretsch & Belitski [29] Gür [30] Lucas [31] Griliches [32] Calder |