ارائه الگوی توسعه پایدار مقصدهای گردشگری مناطق روستایی (مطالعه موردی: شهرستان جرقویه)
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگری
ندا معتمدی
1
,
امیر گندمکار
2
,
حسین سلیمانی
3
,
احمد خادم الحسینی
4
1 - دانشجوی دکتری گروه جغرافیا، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - دانشیار گروه جغرافیا، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 - استادیار گروه جغرافیا، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
4 - دانشیار گروه جغرافیا، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
کلید واژه: الگوی توسعه, توسعه پایدار, مقصد گردشگری, جرقویه,
چکیده مقاله :
توسعه گردشگری روستایی بهعنوان یک راهکار برای حل بسیاری از مشکلات مناطق روستایی شناخته شده و در زمینههای مختلفی مؤثر است. پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی توسعه پایدار در مقصدهای گردشگری روستایی شهرستان جرقویه صورتگرفته است. پرسشنامهای با طیف لیکرت و 3 معیار اقتصادی، اجتماعی و کالبدی – محیطی طراحی و توسط کارشناسان، گردشگران و ساکنین تکمیل شدند. از آزمون t برای ارزیابی شرایط هر روستا، از آزمون فریدمن برای رتبه بندی معیارها و روستاها و از تحلیل واریانس برای مقایسه روستاها استفاده شد. نتایج نشان داد از نظر کارشناسان در بعد اقتصادی، رضایت گردشگران از محصولات محلی؛ در بعد اجتماعی، بهبود روابط اجتماعی و در بعد کالبدی- محیطی، بهبود بهداشت محیط روستا بیشترین اهمیت را داشته است. از نظر گردشگران در بعد اقتصادی، رضایت گردشگران از محصولات محلی؛ در بعد اجتماعی، حفظ الگوهای اجتماعی و فرهنگی و در بعد کالبدی- محیطی، بهبود دسترسی به اطلاعات روستا بیشترین اهمیت را داشته است. از نظر ساکنین در بعد اقتصادی، توسعه بازاریابی محلی؛ در بعد اجتماعی، بهبود دسترسی در روستا و در بعد کالبدی – محیطی، بهبود زیرساخت ها بیشترین اهمیت را داشته است. بطور کلی الگوی بعد اقتصادی، الگوی توسعه بازاریابی؛ الگوی بعد اجتماعی، الگوی همکاری و مشارکتی و الگوی بعد کالبدی – محیطی، الگوی توسعه ای و بهسازی میباشد.
Rural tourism development is recognized as a potential solution to many challenges in rural areas and contributes significantly across economic, social, and environmental dimensions. This study aimed to propose a sustainable development model for rural tourism destinations in Jarghoyeh County. A questionnaire based on a five-point Likert scale and comprising economic, social, and physical–environmental criteria was administered to experts, tourists, and residents. Data analysis employed t-tests to assess village conditions, the Friedman test to rank criteria and villages, and analysis of variance (ANOVA) to compare villages. Results showed that tourists prioritized satisfaction with local products in the economic dimension, social relations in the social dimension, and environmental health in the physical–environmental dimension. Residents emphasized local marketing in the economic dimension, accessibility in the social dimension, and infrastructure development in the environmental dimension. Overall, three models emerged: the marketing development model (economic), the cooperation and partnership model (social), and the development and improvement model (physical–environmental).
