بازخوانی بینامتنی ساختار فرمی شهرسازی اشکانی با تأکید بر ابعاد شناختشناسی
محورهای موضوعی : باستانشناسی تاریخی
ثنا قربانی
1
,
لیدا بلیلان اصل
2
,
المیرا نوبخت
3
1 - گروه معماری و هنر، دانشکده معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - دانشیار، گروه هنر و معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 - دانشجوی دکتری، گروه هنر و معماری، دانشکده معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: ساختار فرمهای شهر, دوره اشکانی, بینامتنیت معماری, تکوین فضایی, شهرسازی اشکانی, پیش متن و پسا متن,
چکیده مقاله :
در تاریخ شهرسازی ایران، دوره اشکانی نقطهای تکوینی و الگویی فضایی مستقل است که میان نظام تشریفاتی–شاهی هخامنشی و ساختار آیینی–تمرکزگرای ساسانی قرار میگیرد. هدف اصلی این پژوهش، شناخت عمیق فرمهای شهری ایران در دوره اشکانی از طریق تحلیل ابعاد شناخت با رویکرد بینامتنی و بررسی نمود این ابعاد در فرم شهری است. در راستای شناخت جامع شهرسازی این دوره، در ابتدا به واکاوی گفتمان فضایی دورههای هخامنشی و سلوکی بهعنوان پیشمتن دوره اشکانی پرداخته شده است. سپس، ابعاد شناخت دوره اشکانی بهعنوان متن شهرسازی تحلیل و در نهایت فرم شهرسازی دوره ساسانی بهعنوان پسامتن بررسی شده است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و بر پایه روش تحلیل بینامتنی است و با اتکا بر ابعاد شناخت حاصل از دادههای باستانشناسی و پلانهای شهری، به بازخوانی چگونگی شکلگیری نظام شهری این دوره میپردازد. یافتهها نشان میدهد که شهرهای اشکانی، برخلاف الگوی کاخمحور پیشین، بر اساس چندکانونی بودن، عملکردگرایی و ترکیب کاربریها سازمان یافتهاند. نقش جاده ابریشم بهعنوان شریان اصلی تمدنی، در پیوند فضایی این شهرها با شبکه بینالمللی، نقشی کلیدی ایفا کرده است. در مجموع، شهرسازی اشکانی الگویی بومی و پویا و نقطه زایش اندیشه فضایی تلفیقی و زمینهمند محسوب میشود؛ الگویی که نه تقلیدی صرف از پیشینیان است و نه گسستی کامل، بلکه تداومی خلاق در منظومه شهر ایرانی به شمار میآید. دوره اشکانی در تطور شهرسازی ایرانی، نقشی کلیدی در گذار از ساختارهای سلطنتمحور و مرکزگرای هخامنشی به الگوهای فضایی بومی، چندمرکزی و عملکردگرا ایفا کرده است. با اتکا به رویکرد بینامتنیت، ساختار فضایی این دوره نهتنها بهمثابه حلقه واسط میان پیشمتن هخامنشی–سلوکی و پسامتن ساسانی عمل کرده، بلکه بازآفرینی خلاقی از فرم، معنا و کارکرد را در کالبد شهر رقم زده است. نمودهای فرمی چون چیدمان مدور، سازمان ارگانیک و لایهبندی عملکردی، گواهی بر شکلگیری گفتمانی نو در شهرسازی ایران پیش از اسلام هستند.
In the history of Iranian urban development, the Parthian period represents a formative stage and an independent spatial paradigm that stands between the ceremonial–royal system of the Achaemenids and the ritual–centralized structure of the Sasanians. The main objective of this study is to attain a deep understanding of the urban forms of Iran during the Parthian era through an analysis of cognitive dimensions using an intertextual approach, and to examine the manifestation of these dimensions in urban form. To achieve a comprehensive understanding of Parthian urbanism, the spatial discourse of the Achaemenid and Seleucid periods—as the pre-texts of the Parthian era—has first been examined. Subsequently, the cognitive dimensions of the Parthian period are analyzed as the main text of urban formation, followed by an exploration of Sasanian urbanism as the post-text. This qualitative study, based on the intertextual analysis method, reinterprets the formation of Parthian urban systems by drawing on cognitive dimensions derived from archaeological data and urban plans. The findings indicate that, unlike the palace-centered model of previous eras, Parthian cities were organized according to principles of polycentrism, functionalism, and mixed land use. The Silk Road, as a vital civilizational artery, played a key role in linking these cities to broader international networks. Overall, Parthian urbanism can be characterized as an indigenous and dynamic model—a birthplace of integrative and context-oriented spatial thought. It represents neither a mere imitation of predecessors nor a complete rupture, but rather a creative continuity within the Iranian urban tradition. In the evolution of Iranian urbanism, the Parthian period played a crucial role in the transition from the monarchic and centralized structures of the Achaemenids to more localized, polycentric, and functional spatial patterns. Through an intertextual perspective, the spatial structure of this period functioned not only as an intermediary link between the Achaemenid–Seleucid pre-text and the Sasanian post-text, but also as a creative reimagining of form, meaning, and function within the urban fabric. Formal expressions such as circular layouts, organic organization, and functional layering testify to the emergence of a new spatial discourse in pre-Islamic Iranian urbanism.
سپهوند. ا.۱۴۰۳.عوامل عدم تداوم دولت پارت بر بینالنهرین و سوریه در زمان ارد اول.مجله تاریخ روایی.ص ۱۶۵-۱۹۱#
افخمی، ب؛ خسروی، ز؛ گلابی، خ. (۱۳۹۷). تحلیل ابعاد اجتماعی راه ابریشم در دوره اشکانی بر اساس شواهد باستانشناختی و تاریخی. جستارهای تاریخی، ۹(۲)، ۸۵–۱۰۸.#
بهرامیان، س. (۱۳۹۹). هترا، پایگاه نظامی و فرهنگی اشکانیان در میانرودان. جُندی نامشاپور، ۶(۲۳)، ۹۱–۱۰۶#
تکابنی،ح.(۱۳۹۹). بازشناسي عوامل سياسي، اجتماعي، فرهنگي، و اقتصادي مؤثر بر نظام دیوانسالاری تاريخي ايران در دورة باستان.جامعهپژوهی فرهنگی.شماره ۲#
جلیلیان،ش؛نادری،ف؛تقیپور بیرگانی،ز.(۱۴۰۱).ساتراپنشین ماد در عصر اشکانی(از خیزش اشکانیان تا پایان پادشاهی فرهاد چهارم)؛ جستارهای تاریخی،شماره ۲#
خراسانی، ن.، ؛ ساریخانی، م. (۱۴۰۰). بررسی تطبیقی هنر اشکانی و ساسانی؛ با استناد به معماری و شهرسازی. نشریه جستارهای باستانشناسی#
دیانوکوف. (۱۴۰۱). تاریخ ایران باستان (ترجمه روحی ارباب). تهران: علمی و فرهنگی.#
رشتی، ب؛ جمالی، م ؛ جدیدی، ن؛ بوشاسب گرشه، ف. (۱۴۰۱). بررسی و مقایسه شهرسازی اشکانی و ساسانی با رویکردی به مؤلفههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی. مطالعات هنر اسلامی، ۱۹(۴۷)، ۱۲۵–۱۴۶#
سفر، ف؛ مصطفي، م، ۱۴۰۰، «هترا شهر خورشيد»، ترجمه مهدي برزگر، ايشتار#
شریفی .ی. (۱۴۰۰). پدیدآمدن شهر صددروازه و ایالت قومس. فرهنگ قومس، شماره ۶۸#
طایفه قهرمانی، ن. (۱۴۰۰). پژوهشی تاریخی و باستانشناسی در روستای استاد باهدف بازشناسی و مکانیابی استوئنه باستانی و شهر آساک پارتیان. تاریخ، ۱۷(۶۶)، ۵۲–۶۸.#
فرزین، س؛ ظهوریان، م؛ کوهستانی، ح؛ آذرخرداد، ف. (۱۴۰۰). تأملی نو بر ساختار حاکمیتی اشکانیان: ملوکالطوایفی یا حکومت مرکزی؟ جستارهای باستانشناسی ایران پیش از اسلام، شماره ۲.#
کامرانیفر، ا؛ مصطفوی، ر؛ طاهرینسب، ح. (۱۳۹۷). اعتقادات دینی پادشاهان اشکانی باتکیهبر منابع موجود (کتیبهها و سکهها). رهیافت تاریخی، شماره ۲۴#
گرشاسبی، ا. (۱۳۹۹). «جایگاه و نقش ملات گچ در معماری دوره اشکانی از منظر فنی و تحولات سبکشناختی»#
نوراللهی، ع. (۱۳۹۴). گذری بر معماری و شهرسازی ایران در دوره اشکانی. دانش مرمت و میراثفرهنگی، ۳(۵)، ۱۵–۳۲.#
وکیلی، ش. (۱۳۹۳). تاریخ سیاسی شاهنشاهی اشکانی. تهران: شورآفرین.#
فتوحی.م.۱۳۹۱.نظریه بینامتنیت: از ساختارگرایی تا پسامدرنیسم.تهران. نشر علمی#
پیروز.م .پ.۱۳۹۶.بررسی مفهومی بینامتنیت در هنر و معماری.فصلنامه پژوهش در هنر معماری اسلامی.#
نصر، سید حسین. (۱۳۸۹). معرفت و امر قدسی. ترجمه انشاءالله رحمتی. تهران: نشر حکمت.#
نصر، سید حسین. (۱۳۹۲). تمدن اسلامی و بازتاب آن در هنر و معماری. ترجمه احمدرضاجواهری. تهران: انتشارات سروش#
فتوحی، محمود. (۱۳۹۱). نظریه بینامتنیت. تهران: علمی.#
پیروز، مهناز. (۱۳۹۶). «بررسی مفهومی بینامتنیت در هنر و معماری». فصلنامه پژوهش در هنر و معماری اسلامی، ۲(۶): ۴۷–۵۸.#
سجادی، حسین. (۱۳۹۵). جغرافیای فرهنگی در معماری. تهران: مرکز پژوهشهای معماری اسلامی.#
رضازاده، محمد. (۱۴۰۰). تاریخ تطبیقی شهرسازی جهان. تهران: سمت#
استادیار، م.، نامجو، ف.، و یوسفی، ع. (۱۴۰۱). شناخت معماری در تطبیق روششناسی تفسیر و مراتب وجود. نشریه معمار شهر، ۱(۳)، ۱–۱۴#
احمدی، ی. (۱۴۰۰). نقش شناختشناسی در تحلیل معماری ایرانیاسلامی با تأکید بر ساختار فرم و معنا. مطالعات معماری ایران، ۱۰(۳۸)، ۴۵–#۶۰
نظری، د. (۱۳۹۸). دین ایران در دوران اشکانیان. پارسه، ۳۱، ۱۱۵–۱۳۶.پ#
فخاری،م.(۱۳۹۴).بررسی نقش برنامهریزی معماری در بناهای تاریخی با رویکرد توسعه صنعت گردشگری،نمونه موردی: مجموعه تاریخی تخت سلیمان تکاب،همایش معماری و شهرسازی بومی ایران.#
بهروزی،م.(۱۳۹۷).سیاست شهرسازی سلوکیان در سرزمینهای مفتوحه،پژوهشهای باستانشناسی ایران.#
Alizadeh, R., & Ghasemi, S. (2021). Religious Plurality and Spatial Planning in the Parthian Urban Fabric. Quarterly of Religious Architecture, 11(1), 33–51.#
Bagheri, A., & Monshizadeh, S. (2022). Tracing the Circular City: Continuities of Form from Parthian to Sasanian Urbanism. Urban Morphology of the East, 4(1), 121–144.#
Bohrer, F. N. (2020). Cultural Continuity and Urban Transition in Ancient Iran. Journal of Historical Architecture, 9(3), 45–68.#
Boyce, M. (1979). Zoroastrians: Their Religious Beliefs and Practices. Routledge.#
Cho, Y. H. (2023). The Spatial Politics of the Silk Roads in Iranian Plateau. Eurasian Urban Networks Review, 6(2), 77–92.
Curtis, Vesta Sarkhosh. (2007). “The Parthian Empire and its Architecture.”#
Daneshvar, M., & Arjomand, M. (2020). Spatial Politics of Gender in Parthian Cities: Archaeological and Textual Evidence. Iranian Archaeological Review, 5(2), 87–102.#
Farrokh, K. (2007). The rise of Ctesiphon and the Silk Route. In Shadows in the Desert: Ancient Persia at War. Osprey Publishing#
Fowlkes-Childs, B., & Seymour, M. (2019). The World between Empires: Art and Identity in the Ancient Middle East. The#
Gregoratti, L. (2016). Parthian Empire and Local Governance. Ancient West & East#
Hansen, V. (2012). The Silk Road: A New History. Oxford University Press.#
Hauser, S. (2013). “Hatra: Imperial Parthian Architecture and Religious Syncretism.” Iranica Antiqua, 48(1), 27–50.#
Hauser, S. (2022). Imperial Spaces and Parthian Urbanism: Transitions to Sasanian City Form. Iranica Antiqua, 58(1), 33–64.#
Huff, D. (1990). “Ctesiphon.” In Encyclopaedia Iranica, Vol. VI.#
Huff, D. (2008). Parthian and Sasanian Architecture. Encyclopaedia Iranica Online.#
#Keshavarz Rahbar, G. (2024). Urban Development and Architectural Manifestations of the Parthian Period of Iran (III BC–III AD centuries)
Lefebvre, H. (1991). The Production of Space. Trans. Donald Nicholson-Smith, Blackwell.#
Nabel, J. (2025). The Arsacids of Rome: Misunderstanding in Roman-Parthian Relations. Pourdavoud Center, UCLA.#
Norberg-Schulz, C. (1980). Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture. Rizzoli.#
Overtoom, N. (2023). Reign of Arrows: The Rise of the Parthian Empire in the Hellenistic Middle East. OUP#
Papadopoulos, A. (2021). From Pluralism to Centralization: Urban Strategies in Parthian and Sasanian Cities. Ancient Iranian Studies, 12(2), 101–127.#
Pourshariati, P. (2008). Decline and Fall of the Sasanian Empire. I.B. Tauris.#
Rezakhani, Khodadad. (2017). ReOrienting the Sasanians: East Iran in Late Antiquity. Edinburgh: Edinburgh University Press#
Rivolta, G. (2021). Caravanserais and Urban Mobility on the Parthian Silk Road. Journal of Ancient Iranian Architecture, 6(2), 89–106.#
Sarianidi, V. (2002). Margiana and Merv: Two Centres of the Eastern Parthian World. Ancient East Series#
Schlude, J. M., & Rubin, B. B. (Eds.). (2017). Arsacids, Romans, and Local Elites: Cross-Cultural Interactions of the Parthian Empire. Oxbow Books.#
Stevens, M. (2022). Cultural Synthesis in Parthian Urbanism: Reframing Hellenistic Influence. Journal of Ancient Urban Studies, 14(3), 101–122.#
Stronach, D. (1990). The City in the Parthian Period. In Cities of the Ancient Near East.#
Wiesehöfer, J. (2001). Ancient Persia: From 550 BC to 650 AD. London: I.B. Tauris.#
Wilkinson, C. K. (2014). Nisa and Ctesiphon: Twin Capitals of the Parthian Empire. British Museum Papers.#
Yazdani, H., & Borhani, A. (2023). Silk Road Networks and Functional Morphology of Parthian Cities. Iranian Journal of Historical Geography, 8(2), 59–78.#
www.mysafar.com/mag/iran-tourism/fars/shiraz/persepolis#
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%A7%D9%87_%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C#
https://dalahoo.com/news.cfm?id=2863#
#https://www.bartarinha.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-3/115519-%D9%86%D8%B3%D8%A7-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%D9%85%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86#
https://en.wikipedia.org/wiki/Hatra#
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%DB%8C%D8%B3%D9%81%D9%88%D9%86#
https://kherada.com/TitlePic2.aspx?Id=92#
#https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Feamena.org%2Farticle%2Fhatra-iraq-and-eamena&psig=AOvVaw0BWrWwm526LkeIIq6tUI0G&ust=1752835451738000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CBkQ3YkBahcKEwiYvNqV28OOAxUAAAAAHQAAAAAQJw
