پیش بینی افسردگی بر اساس رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری کارکنان
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهسیده فروغ فتحی 1 , جعفر پویامنش 2
1 - کارشناس ارشد مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
2 - نویسنده
کلید واژه: کلید واژه ها : افسردگی, رضایت شغلی, کیفیت زندگی کاری, شرکت ایریکو,
چکیده مقاله :
چکیده افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی در محیطهای کاری است که میتواند تاثیرات منفی بر بهرهوری و سلامت روانی کارکنان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی افسردگی بر اساس رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری کارکنان شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) در ابهر انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) بوده است که تعداد کارکنان آن 160 نفر بوده و 113 نفر بر طبق جدول مورگان به عنوان نمونه در نظر گرفته شد، که از میان کارکنان و به روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شدند و به پرسشنامه های افسردگی آرون بک(BDI) که در سال ۱۹۶۱ساخته شده، رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) که در سال 1967 ساختهشده و کیفیت زندگی کاری والتون (QWL) که در سال 1973 ساخته شده، پاسخ دادند. همچنین از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف به منظور بررسی نرمال بودن توزیع دادهها و تحلیل رگرسیون خطی برای پیشبینی افسردگی بر اساس دو مولفه رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری استفاده شد و داده ها توسط نرمافزارSPSS 27 تحلیل شدند. نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون خطی حاکی از این است که سطح معنی داری رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری هر دو 0.001 و کمتر از خطای آماری (0.05) است یعنی مدل رگرسیونی در نظر گرفته شده معنیدار میباشد و رضایت شغلی کارکنان در سطح معنی داری (0.05) در حدود 40.4 درصد و کیفیت زندگی کاری کارکنان در سطح معنی داری (0.05) در حدود 59.3 درصد قادر به پیشبینی افسردگی کارکنان شرکت ایریکو هستند. این یافتهها میتوانند مبنای راهکارهایی برای بهبود شرایط کاری و کاهش افسردگی در سازمانها قرار گیرند.
Abstract Depression is one of the most common mental disorders in workplaces that can have negative effects on employees' productivity and mental health. The present research was conducted with the aim of predicting depression based on job satisfaction and quality of work life of the employees of Iranian Railway Industries Development Company (IRICO) in Abhar. This research is a correlational type in terms of its basic purpose and method. The statistical population of this research was all the employees of Iranian Railway Industries Development Company (IRICO), whose number of employees was 160, and 113 people were considered as a sample according to Morgan's table, who were selected from among the employees and by regular random sampling, and were tested on the Aaron Beck Depression Questionnaire (BDI) created in 1961, the Minnesota Job Satisfaction Questionnaire (MSQ) created in 1967, and Walton's Quality of Work Life (QWL) created in 1961. Made in 1973, they answered. Also, Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of data distribution and linear regression analysis was used to predict depression based on two components of job satisfaction and quality of work life, and the data were analyzed by SPSS 27 software. The results obtained from the linear regression analysis indicate that the significance level of job satisfaction and the quality of work life are both 0.001 and less than the statistical error (0.05), that is, the considered regression model is significant and the job satisfaction of employees at a significant level (0.05) in about 40.4% and the quality of work life of employees at a significant level (0.05) in about 59.3% are able to predict the depression of employees of Irico company. These findings can be the basis of strategies to improve working conditions and reduce depression in organizations.
