مقایسه میزان تابآوری، راهبردهای مقابلهای و حل مسئله بین دانشآموزان دبیرستان روستایی و شهری شهرستان بویراحمد
محورهای موضوعی : روانشناسی مثبت نگر اسلامیسیده طوبی آریایی 1 , آریا آبیار 2 , سید افضل آریائی 3
1 - کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. آموزگار رسمی آموزش و پرورش
2 - دانشگاه ازاد یاسوج-یاسوج -ایران
3 - کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، آموزگار رسمی آموزش و پرورش
کلید واژه: تابآوری, راهبردهای مقابلهای, حل مسئله.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه میزان تابآوری، راهبردهای مقابلهای و حل مسئله بین دانشآموزان دبیرستان روستایی و شهری شهرستان بویراحمد بود. جامعه آماری در این پژوهش دانشآموزان دبیرستان مدارس روستایی و شهری شهرستان بویراحمد بود که تعداد 200 نفر (100 نفر دانش آموز مدارس روستایی و 100 نفر از دانشآموزان مدارس شهری) که بهعنوان نمونه و به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای بود و محقق به مقایسه متغیرهای پژوهش در دو گروه پرداخته است. و ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون (2003)، پرسشنامه سبکهای مقابلهای اندلر و پارکر (1990) و پرسشنامه حل مسئله هپنر (1982) بودند. تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS-25 انجام گرفت. روش تجزیه و تحلیل دادهها روش تحلیل واریانس بود. نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشآموزان دبیرستانهای روستایی و شهری شهر بویراحمد از نظر تاب اوری، راهبردهای مقابلهای و حل مسئله تفاوت معناداری وجود دارد. و همچنین نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانشآموزان دبیرستانهای روستایی و شهری شهر بویراحمد از نظر تابآوری تفاوت معناداری وجود دارد، بین دانشآموزان دبیرستانهای روستایی و شهری شهر بویراحمد از نظر راهبردهای مقابلهای تفاوت معناداری وجود دارد و بین دانشآموزان دبیرستانهای روستایی و شهری شهر بویراحمد از نظر حل مسئله تفاوت معناداری وجود دارد.
The present study aimed to compare the levels of resilience, coping strategies, and problem-solving skills between rural and urban high school students in Boyerahmad city. The statistical population in this study consisted of high school students from rural and urban schools in Boyerahmad County, from which a sample of 200 individuals (100 students from rural schools and 100 students from urban schools) was selected using a multi-stage cluster sampling method. The research method was causal-comparative, and the researcher compared the research variables between the two groups. The instruments used in this study were the Connor-Davidson Resilience Scale (2003), the Endler and Parker Coping Styles Questionnaire (1990), and the Hepner Problem-Solving Inventory (1982). The results were analyzed using SPSS-25 software. The method of data analysis was analysis of variance. The results of the study showed that there is a significant difference between rural and urban high school students in Boyerahmad city in terms of resilience, coping strategies, and problem-solving. Also, the results of one-way analysis of variance showed that there is a significant difference between rural and urban high school students in Boyerahmad city in terms of resilience, there is a significant difference between rural and urban high school students in Boyerahmad city in terms of coping strategies, and there is a significant difference between rural and urban high school students in Boyerahmad city in terms of problem-solving.
