طراحی مدل جامع الگوی تربیتی مدارس با بهرهگیری از رویکرد تحلیل دادهبنیاد
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیستاره ستوده 1 , محبوبه سلیمان پور عمران 2 , بهرنگ اسماعیلی شاد 3 , معصومه باقر پور 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.
کلید واژه: طراحی, الگوی تربیتی, مدارس, آموزش و پرورش, تحلیل دادهبنیاد.,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر، نهاد مدرسه بهعنوان رکن اصلی تربیت نسل آینده، نقشی تعیینکننده در شکلگیری جامعه اسلامی ایفا میکند. در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، مدرسه مأموریتی فراتر از انتقال دانش دارد و بستری برای تربیت انسان مؤمن، خلاق و مسئول در راستای ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی است. با توجه به تحولات شتابان اجتماعی، فرهنگی و فناورانه، بازنگری در الگوهای تعلیم و تربیت ضرورتی انکارناپذیر است تا نظام آموزشی بتواند در پرتو مبانی اعتقادی و ارزشهای الهی، زمینهساز پرورش انسان تراز انقلاب اسلامی باشد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جامع از الگوی تربیتی مدارس، تلاش دارد با تأکید بر جامعیت و توجه به تمامی ابعاد تربیتی، الگویی کارآمد برای نظام آموزش و پرورش کشور ارائه کند.
این پژوهش با رویکرد کیفی و بر پایه روش تحلیل دادهبنیاد و رهیافت ظاهرشونده، در چارچوب پارادایم تفسیرگرایی و با رویکرد استقرایی انجام شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته عمیق با ۱۹ نفر از صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش گردآوری و تحلیل شد تا اقناع نظری حاصل گردد.
یافتههای تحقیق منجر به تدوین مدلی جامع و چندوجهی از الگوی تربیتی مدارس شد که شامل عوامل علّی، بسترهای زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای حاصل از آن است. بهکارگیری این مدل میتواند ضمن یاریرسانی به سیاستگذاران و تصمیم گیران آموزش و پرورش، زمینهساز تحقق تربیتی همهجانبه و متوازن برای دانشآموزان در تمامی عرصههای زندگی باشد.
In the contemporary era, schools play a pivotal role as the primary foundation for nurturing future generations and shaping an Islamic society. In the educational system of the Islamic Republic of Iran, schools are entrusted with a mission that extends beyond the mere transmission of knowledge, serving instead as environments for cultivating faithful, creative, and responsible individuals in line with the values and ideals of the Islamic Revolution. Given the rapid social, cultural, and technological transformations of recent decades, revising educational models has become essential to enable the system to foster the development of the ideal Islamic human being. Accordingly, the present study aimed to propose a comprehensive model of the educational framework in schools by emphasizing inclusiveness and addressing all dimensions of student development. This qualitative study employed a grounded theory approach with an emergent design, based on an interpretive paradigm and inductive reasoning. Data were collected through in-depth semi-structured interviews with 19 educational experts and analyzed until theoretical saturation was achieved. The findings led to the formulation of a multidimensional and comprehensive model of school education encompassing causal conditions, contextual factors, intervening variables, strategies, and resulting outcomes. Applying this model can assist policymakers and educational planners at the macro level in realizing holistic and balanced education for students across all aspects of life.
1. اعرافی، ع. (۱۳۹۸) مبانی تعلیم و تربیت اسلامی قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
2. پودینه, مرضیه , حسینقلی زاده, رضوان و مهرام, بهروز . (1397). مسئولیت پذیری اجتماعی مدرسه؛ مطالعة موردی: دو مدرسة متوسطة دخترانة شهر مشهد. رویکردهای نوین آموزشی, 13(2), 95-102. doi: 10.22108/nea.2019.111790.1253
3. حیدری، محمدنقی؛ سلطانی.(1403) ارائه الگوی جامع سرآمدی مدرسه (مطالعه موردی: مدارس ابتدایی). مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،13(1): 189-204.
4. رضائیان، طوبی و جاهد، حسینعلی و نوریان، محمد و شاه محمدی، نیره، (1402)،طراحی الگوی پویایی مدرسه برای مدارس ابتدایی،https://civilica.com/doc/1907938
5. کاظمی، محمد،(1402)،سند تحول بنیادین رمز مدرسه دوست داشتنی من،https://civilica.com/doc/1748918
6. کیانی، غلامرضا. (۱۳۹۸). "تحلیل محتوای کتب درسی دوره متوسطه از منظر توجه به مولفههای تفکر انتقادی". فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، ۱۶(35)، ۱-۱۸
7. گلی، سجاد، دوستی، محمد، دوستی، زهرا، گلی، مهران، حسینی، سید عباس. (1399). ویژگی انسان در طراز جمهوری اسلامی ایران بر اساس سند تحول بنیادین. مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 3 (32) 83-99.
8. موحدی راد، سلیمان؛ سرمدی، محمدرضا و فرج الهی، مهران . (1401). مقدمه ای برای تدوین الگوی تربیت فضیلت مندانه بر مبنای سند تحول بنیادین. اخلاق وحیانی, 12(2), 127-154. doi: 10.22034/ethics.2023.168344
9. نوروزینژاد، م. و طباطبایی، ع. (۱۳۹۸) تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
10. وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران (1390)، مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران.
11. وزارت آموزشوپرورش. (۱۴۰0). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش.
12. یمینی، غلامرضا ؛ سلیمانی،نادر؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم(1402). طراحی مدل ساختاری تفسیری راهکارهای بهبود مستمر عملکرد مدارس ابتدایی سما، نشریه ترویج علم؛ سال چهاردهم ، شماره 25، 238-262.
1. froni, A., Puspitasari, D., Widiyaningrum, A., Malihah, N., Nofianto, N., & Ratri, S. Y. (2022). Bringing Up Moral Literacy in Primary School Students through the Use of Image Reflection Methods. Edukasia Islamika: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 209-231.
2. Aldaihani, S. G. (2014). School excellence model in public schools in the State of Kuwait: A proposed model. Journal of Education and Practice, 5(34), 126-132.
3. Al-Kinani, A. A. A., Yazdi, M. T., Altamimi, W. N. M. R., & Rizi, K. E. (2025). Analyzing the Main Category and Subcategories of School Effectiveness in Iraq. International Journal of Education and Cognitive Sciences, 6(1), 1-13.
4. Augustiniene, A. Jociene, J. & Minkute-Henrickson, R. (2015). Social responsibility of a Comprehensive school: Theoretical insights of Its Modelling. International Journal on Global Business Management & Research, 3(2), 23-41.
5. Chen, K. (2025, March). Research on the Method of Online Moral Education in the Era of Omnimedia. In World Education Forum (Vol. 2, No. 9).
6. Fel Araghi, A., Azodolmolki, S., & Hosseini Mirsafi, A. A. (2024). Design and Validation of a Curriculum Model Based on Positive Education Approach in Iran's Secondary Education. Iranian journal of educational sociology, 7(1), 179-188.
7. Fullan, M. (2014). The Principal: Three Keys to Maximizing Impact. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
8. Hajisoteriou, C., Karousiou, C., & Angelides, P. (2017). Successful components of school improvement in culturally diverse schools. School Effectiveness and School Improvement, 29(1), 91–112.
9. Hargreaves, A. (2020). Moving: A memoir of education and social mobility. Solution Tree Press.
10. Karami, S., & Enayati, T. (2022). Presenting a Model of the Role of the Education System in Sustainable Development with the Approach of the Iranian Islamic Model of Progress. Journals of Environmental Education and Sustainable Development, 10(3), 55-71.
11. Keane, E., & Thornberg, R. (Eds.). (2024). The Routledge international handbook of constructivist grounded theory in educational research. Taylor & Francis.
12. Lopulalan, D. L., & Rolobessy, M. J. (2024). Ecological Literacy In The Era Of Digitalization. Teumulong: Journal of Community Service, 2(1), 32-42.
13. Lu, Y., & Wang, T. (2023). Quality Evaluation Model of Vocational Education in China: A Qualitative Study Based on Grounded Theory. Education Sciences, 13(8), 819.
14. Mohsenpour, B. (2008). The necessity of formulating a curriculum theory for the educational system of the Islamic Republic of Iran.
15. Nugraha, M. A. P., Violin, V., Anantadjaya, S. P., Nurlia, N., & Lahiya, A. (2023). Improving Financial Literacy Through Teaching Materials On Managing Finance For Millennials. Jurnal Ekonomi, 12(01), 1028-1032.
16. Osborne, J., & Allchin, D. (2024). Science literacy in the twenty-first century: informed trust and the competent outsider. International Journal of Science Education, 1-22.
17. Palupi, M., Utaminingsih, R., & Murniningsih, M. (2025). Enhancing motivation and learning achievement in IPAS through the environmental science, technology, and society approach in Elementary School. Bulletin of Educational Management and Innovation, 3(1), 62-75.
18. Pomey, M. P., Schaad, B., Lasserre‐Moutet, A., Böhme, P., & Jackson, M. (2024). Towards a New Integrated Model for Taking Into Account the Experiential Knowledge of People With Chronic Diseases, Integrating Mediation, Therapeutic Education and Partnership: The Expanded Chronic Care Patient–Professional Partnership Model. Health Expectations, 27(5), e70054.
19. Qin, L., Ho, W. K. Y., Xu, B., & Khoo, S. (2025). Developing a model of quality physical education in the Chinese context: a grounded theory investigation of secondary school physical education teachers’ perceptions. Frontiers in Public Health, 13, 1569222.
20. Sammons, P. (2011). Successful School Leadership: Linking with Learning and Achievement.
21. Shih, Y. H. (2020). Teaching Principles for Aesthetic Education: Cultivating Taiwanese Children's Aesthetic Literacy. International Journal of Education and Practice, 8(3), 568-576.
22. Stough, L. M., & Lee, S. (2021). Grounded theory approaches used in educational research journals. International Journal of Qualitative Methods, 20, 16094069211052203.
23. Wang, X., & Guo, L. (2023). Qualitative Analysis of the Construction of the Leadership Model of Principals in Small-Scale Rural Schools in China-Exploration Based on Grounded Theory. International Journal of Sociologies and Anthropologies Science Reviews, 3(6), 171-178.
24. Wilson Heenan, I., De Paor, D., Lafferty, N., & Mannix McNamara, P. (2023). The impact of transformational school leadership on school staff and school culture in primary schools—A systematic review of international literature. Societies, 13(6), 133.
25. Zamanyan, I., Yousef Zadeh Chaussure, M., & Khakbaz, A. (2024). A Curriculum Model for Realization of the Fourth-Generation Iranian-Islamic University Mission. Journal of higher education curriculum studies, 14(28), 297-324.
