بررسی نقش بازدید بر دانشجویان معماری، ازنظر اساتید معماری (دروس تئوری-تاریخ، کارگاهی و تئوری فنی)
محورهای موضوعی : آموزش در معماری
1 - دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2 - گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
کلید واژه: بازدید, محیط آموزش, معماری, ,
چکیده مقاله :
تغییر از شیوه سنتی استاد-شاگردی به تحصیل در دانشگاهها بهصورت آکادمیک لزوم خارج شدن از محیط آتلیه و فضای کلاس را سبب شده است که در این امر بازدید و حضور در فضای واقعی نیز همچون کلاس درس برای آموزش در نظر گرفته میشود تا با استفاده از بازدید و تجربه مستقیم، درک بصری بسیاری از مفاهیم آسانتر و بهدرستی برای دانشجویان ایجاد شود؛ اما با توجه به اینکه رشته معماری جز دروسی با شاخههای متفاوت میباشد لزوم تشخیص عوامل تأثیرگذار برای بازدید بهتر با توجه به هر درس از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین در این مقاله سعی شده است تا با بررسی نقش بازدید برای دروس در سهشاخه تئوری-تاریخی، کارگاهی و تئوری فنی ازنظر اساتید بهصورت پرسشنامه میزان اهمیت نقش بازدید علمی برای درک بهتر دانشجویان موردبررسی قرار گیرد. این مقاله که مطالعهای تحلیلی و توصیفی میباشد. دادههای تحقیق تحت عنوان پرسشنامه به تعداد 25 نفر در اختیار اساتید قرار گرفت و با استفاده از نرمافزار SPSS و تحلیل دادهها، اساس پژوهش قرار گرفت؛ که نتایج حاکی از اهمیت بازدید ازنظر اساتید برای دروس کارگاهی بیش از بقیه دروس میباشد. همچنین بازدید در دروس کارگاهی اهمیت کنترل کلاس بیشتری را لازم داشته و برای اساتید و دانشجویان نیز جذابیت بیشتری را دارا میباشد و درنهایت سبب تعامل دانشجویان و علاقه آنها میگردد. میزان خستگی ناشی از بازدید بهعنوان مؤلفهای منفی در دروس تئوری-فنی از بقیه دروس بیشتر میباشد لذا اساتید باید هنگام بازدید در این شاخه به این امر توجه داشته باشند تا بازدید مؤثرتر و مفیدتر واقع شود.
The change from the traditional method of teacher-student to studying in universities academically has caused the need to leave the studio and classroom space, in which visiting and attending in real space is considered as a classroom for teaching to Using direct visits and experience, a visual understanding of many concepts can be created more easily and correctly for students. However, considering that the field of architecture is one of the courses with different branches, the need to identify the influential factors for a better visit according to each course is very important. Therefore, in this article, we have tried to examine the role of visiting for courses in three branches of theory-history and workshop and technical theory from the point of view of professors in the form of a questionnaire to examine the importance of the role of visiting for better understanding of students. It is an analytical and descriptive study. The research data were provided to 25 professors under the title of questionnaire and the research was used as the basis of SPSS software and data analysis. The results indicate the importance of visiting professors for workshop courses more than other courses. Also, attending workshop courses requires more class control and is more attractive for professors and students, and ultimately causes students to interact and be interested. The amount of fatigue caused by visiting as a negative component in theory-technical courses is more than other courses, so professors should pay attention to this when visiting in this branch to make the visit more effective and useful
پروا، م. (1400): درس شیوههای آموزش و طراحی در معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، 22 اردیبهشت
حجت، ع. (1382): آموزش معماری و بیارزشی ارزشها، هنرهای زیبا، شماره 14.
حجت، ع. (1393): سنت و بدعت در آموزش معماری، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
ردائی، م. (1394): اهمیت بازدیدهای علمی در آموزش زمینشناسی، کارگاه آموزشی و سی و چهارمین گردهمایی و دومین کنگره بینالمللی تخصصی علوم زمین ایران-تهران.
رضایی، ح. بمانی، ن. (1395): نقش محیط یادگیری در ارتقای آموزش و معرفی ابزارهای اندازهگیری محیط یادگیری، توسعهي آموزش جندیشاپور فصلنامهي مرکز مطالعات و توسعهي آموزش علوم پزشکی، سال هفتم، شماره 1.
صادقی، ع، لگزیان، م، (1396): نقش و اهمیت بازدیدهای میدانی در آموزش جغرافیا و علوم زمین، نشریه مجله پویش در آموزش علوم انسانی، شماره 8.
عسگری، ع. خاقانیزاده، م. (1388): آموزش به شیوه چندرسانهای، مجله راهبردهای آموزش، دوره 2، شماره 4.
میردامادی، م. (1382): آموزش باز در ایران، پیک نور، سال اول، شماره.1.
نمازیان، ع. قارونی، ف. (1392): حلقه گمشده روانشناسی محیط در آموزش معماری، نشریه علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، شماره 5.
یاسینی، (1382): بازاندیشی در متدهای آموزشی هنر (2): از ایدههای تکمحور تا تفکر جمعی (راهکارهای عملی تا بحران آموزشی)، مجله تندیس، شماره 18.
George, B. H. (2018). Using virtual tours to facilitate sustainable site visits of historic sites. European Journal of Sustainable Development, 7(4), 411-411.
Jöns, H. (2008). Academic travel from Cambridge University and the formation of centres of knowledge, 1885–1954. Journal of Historical Geography, 34(2), 338-362.
Soliman, A. M. (2017). Appropriate teaching and learning strategies for the architectural design process in pedagogic design studios. Frontiers of architectural research, 6(2), 204-217.
Yusoff, W. F. M., Ja'afar, N. H., & Mohammad, N. (2019). Perception of Architecture Students on Factors Influencing the Selection of Locations for Academic Trip and Site Visit. Journal of Technical Education and Training, 11(3).