نحوه اعمال نظارت بر عملکردهای قوه مجریه در ایران
محورهای موضوعی : حقوق عمومیمحمد پاک گوهر 1 , مریم سرمست 2
1 - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
2 - رئیس اداره حقوقی حفاظت محیط زیست استان کرمان
کلید واژه: نظارت, بازرسی, دستگاههای اجرائی, سلامت اداری,
چکیده مقاله :
در این پژوهش، اهمیت اصل نظارت و مصادیق آن در دستگاههای اجرائی با هدف بهبود سیستم اداری مورد بررسی قرار گرفته است. نظارت بر دولت پس از نهضت قانون گرائی آغاز شد و زاییده اندیشه های آزادی طلبانه چند قرن اخیر بود. مقدمه نظارت، توجه به اصل حاکمیت قانون، به عنوان یکی از اصول مهم حقوق عمومی است که به موجب آن تمام قوای حکومتی و فعالیتهای دولتی باید طبق قانون عمل کنند تا نهادهای کارگزار موجب تضییع حقوق افراد نشوند. در این مقاله به شیوه نظری و با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی، به بررسی مصادیق مختلف اصل نظارت از جمله نظارت بر نحوه استخدام، عملکرد، آموزش و ارتقاء نیروهای انسانی که می تواند بر عملکرد دستگاههای اجرائی، تاثیر گذار باشد؛ می پردازیم. سوال اصلی، ضرورت وجود نظارت و مصداق های نظارتی در دستگاههای اجرائی است. رهاورد اصلی کار نیز مبتنی بر این است که اصل نظارت در سازمان ها، نقش بازدارندگی قوی در برابر تخلفات اداری دارد و نظارت همراه با ضمانت اجراء مهمترین شیوه برای اجرای اهداف سیستم اداری می باشد اما این به معنای غفلت از سایر روشها نیست و اجرای یک سیستم مختلط برای نظارت با توجه به شرایط هر جامعه، محل تامل است.
In this research, the importance of the principle of supervision and its examples in the executive bodies have been investigated with the aim of improving the administrative system. Government supervision started after the legalism movement and was born of libertarian ideas of the last few centuries. The introduction of supervision is to pay attention to the principle of the rule of law, as one of the important principles of public law, according to which all government forces and government activities must act according to the law so that agency institutions do not violate the rights of individuals. In this article, in a theoretical way and using analytical and descriptive methods, to examine various examples of the principle of supervision, including the supervision of the recruitment, performance, training and promotion of human forces, which can affect the performance of executive bodies; we pay The main question is the necessity of monitoring and monitoring examples in executive bodies. The main conclusion of the work is based on the fact that the principle of supervision in organizations has a strong deterrent role against administrative violations and supervision along with the guarantee of implementation is the most important method for implementing the goals of the administrative system, but this does not mean neglecting other methods and implementing a The mixed system for monitoring is a place for reflection according to the conditions of each society.
منابع و مآخذ:
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
قانون دیوان عدالت اداری
قانون مدیریت خدمات کشوری
قانون بازرسی کل کشور
اخوان کاظمی، بهرام، نظارت در نظام اسلامی، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1395
امامی، محمد، استوارسنگری، کورش، حقوق اداری، جلد اول، نشر میزان، چاپ اول 1386
امیر ارجمند، اردشیر، جزوه حقوق اداری، دانشگاه شهید بهشتی، 1385
بهادری جهرمی، علی، ابوالحسنی، محسن، آشنائی با مفاهیم حقوق عمومی، ناشر پژوهشکده شورای نگهبان، 1397
طباطبائی موتمنی، منوچهر، حقوق اداری، انتشارات سمت، چاپ پانزدهم،1387
طباطبائی موتمنی، منوچهر، حقوق اداری تطبیقی، انتشارات سمت ،1385
عمید زنجانی، عباسعلی، نظارت بر اعمال حکومت و عدالت اداری، انتشارات دانشگاه تهران، 1397
گرجی ازندریانی، مبانی حقوق عمومی، انتشارات جنگل،چاپ هفتم،1400.
گرجی ازندریانی، علی اکبر، رضائی، مرتضی، طرح تطبیقی الگوی استخدام عمومی در حقوق اداری ایران، مطالعات حقوق عمومی ، بهار 1400، دوره پنجاه و یکم - شماره 1 رتبه الف (وزارت علوم/ISC (22 صفحه - از 17 تا 38
مدنی، سید جلال الدین، اصول مبانی و کلیات حقوق اداری، نشر پایدار، 1386
موسی زاده، رضا، حقوق اداری (2-1)، نشر میزان، 1396
هاشمی، سیدمحمد، حاکمیت و نهادهای سیاسی، نشر میزان، 1387