بررسی ویژگی های شخصیتی جوانان مومن و انقلابی در کارآمدی نظام اسلامی مبتنی بر خط مشی های بیانیه گام دوم انقلاب
محورهای موضوعی : جامعه شناسی سیاسیسجاد جعفرنژادپیر 1 , ماهرخ لطف الهی حقی 2 , رضا رستم زاده 3
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی ،ارومیه،ایران
2 - مدیرت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی،ارومیه،ایران
3 - Department of Management, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
کلید واژه: مقام معظم رهبری , بیانیه گام دوم انقلاب , جوانان , ویژگی های شخصیتی,
چکیده مقاله :
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان برنامه ای راهبردی از سوی رهبری درچهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدوین و ارائه گردیدکه بایستی آن را به عنوان یک سند چشم انداز دقیق،مبتنی بررسالت و آرمان اصلی انقلاب اسلامی و نقشه راهی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی دانست در این مسیرنقش و ویژگی های جوانان با اهمیت جلوه می کند. هدف اصلی پژوهش، بررسی ویژگی های شخصیتی جوان مومن انقلابی در راه رسیدن به آرمانهای انقلاب وکارآمدی نظام اسلامی بر اساس محتوای متن بیانیه می باشد که با مطالعه دقیق بیانیه،میتوان نقش های اصلی و ویژگی های شخصیتی که یک جوان به عنوان محور توسعه و رسیدن به این تمدن را لازم دارد استخراج کرد.روش تحقیق در این مقاله بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی است که در گام نخست متن بیانیه توسط پژوهشگر به صورت دقیق مطالعه وبا روش تحلیل محتوای کیفی ،مؤلفه ها و مقوله های مرتبط با متغیراصلی استخراج و دسته بندی و در گام دوم با استفاده از روش تحلیل مضمون، شبکه مضامین ترسیم و اعتباربخشی آن نیز صورت پذیرفت. با توجه به نتایج بدست آمده، الگوی فوق دارای چهاربعد و ویژگی اصلی شامل: «جوانان؛ورود به دومین مرحلهی خودسازی جامعهپردازی و تمدنسازی،جوانان ؛برکات بزرگ انقلاب اسلامی،جوانان؛ محور تحقق نظام پیشرفتهی اسلامی ،جوانان؛ گام دوم و سرفصلها و توصیههای اساسی» و 40 ویژگی و مولفه فرعی در رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی شناسایی و به عنوان الگوی اصلی برای حرکت، شناخت و آشنایی جوانانی که در این مسیر پای گذاشته اند انتخاب و ارائه گردید.
The statement of the second step of the Islamic revolution was presented as a strategic plan by the leadership on the 40th anniversary of the victory of the Islamic revolution, which should be considered as a detailed vision document, based on the main mission and ideal of the revolution and a road map to reach the new Islamic civilization. And the characteristics of young people become important.The main purpose of the research is to investigate the personality characteristics of a young religious believer on the way to achieve the ideals of the revolution and the efficiency of the Islamic system based on the content of the text of the statement. It is necessary to extract this civilization.The research method is the qualitative content analysis method, in the first step, the researcher carefully studies the text of the statement with the qualitative content analysis method, extracting and categorizing the components and categories related to the main variable, and in the second step, using the theme analysis method, the network of themes. Its drawing and accreditation was also done.According to the obtained results, the above model has four dimensions, including: “entering the second stage of self-improvement, socialization and civilization, the great blessings of the Islamic Revolution, the axis of the realization of the advanced Islamic system, the second step and the main headings and recommendations” and 40 features and sub-components in reaching It was identified with the goals of the Islamic Revolution and was chosen and presented as the main model for the movement, recognition and introduction of young people who have set foot on this path.
ابراهیمی کیاپی،هادی، بوذری نژاد، یحیی (1400). نقش آیت الله خامنه ای در احیای تمدن اسلامی باتکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب، فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی. ۱۷ (۵۶) صص۱۱۲-۹۱
اقبال حدیث،رجبی فرجاد حاجیه. (1399). الگوی حکمرانی خوب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی. فصلنامه علمی پژوهش های انقلاب اسلامی 9(4).111-136.
آقا بخشی، علی، فرهنگ علوم سیاسی، تهران: انتشارات چاپار، 1379، ص 446.
بدری, علی. (1399). جوانگرایی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تکیه بر مبانی قرآنی و روائی. فصلنامه علمی پژوهش های انقلاب اسلامی. 9(4).336-360.
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله خامنه ای، قابل دسترسی در www.khamenei.ir
پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی ، 1398، چارچوب اولیه آیین نامه جذب و ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام
جعفر ترک زاده ، مسلم امیری طیبی ، قدرت الله محمدی. (1396). تدوین الگوی مدیریت جهادی مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری دهخدا, علی اکبر. (1319). لغت نامه. تهران: بانک ملی.
راجی، سید محمد حسین، خاتمی، سید محمد رضا، (1398)، گام تمدن ساز، قم ، دفتر نشر معارف .
رشیدی, امیرحسین, نصرت پناه, محمدصادق،مرادی, محمدحسین. (1398). تحلیل گفتمان انتقادی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با بهرهگیری از روش نورمن فرکلاف. مطالعات راهبردی بسیج.22(83).39-65.
شکوهی, غلامرضا. (1378). تعلیم و تربیت و مراحل آن. مشهد: آستان قدس رضوی.
کوچتکف. (۱۳۷۱). روانشناسی و تربیت جنسی کودکان و نوجوانان. تهران: بنیاد.
گودرزی غلامرضا،حسنی مقدم صادق، 1399، طراحی و تبیین الگوی نهاد تمدنساز، مبتنی بر تحلیل محتوای بیانیه گام دوم انقلاب ، نشریه علمی مدیریت اسلامی 1399، تهران
لیپست, سیمور م. زبیب رضا (1374). مشروعیت و کارآمدی. فرهنگ و توسعه ش 18
محمدولی ، مجید وهمکاران ، 1398، بازسازی معماری سازمان ناجا بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، فصلنامه ی مطالعات راهبردی ناجا، س چهارم ، ش 14، 98
مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، تهران: 1397
مقدسی لیچاهی، امیرحسین و شعبانی، حامد و خاتمی، بهزاد و ایزدی راد، رضا،1398،ارائه الگوی مولفه های مدیریت جهادی ولایی در ارتش با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (در راستای تقویت اهداف امنیت ملی پایدار)،همایش «گام دوم انقلاب پیشرانها، چالشها و الزامات تحقق در نیروی هوایی ارتش»،تهران.
مقیمی، سیدمحمد (1397).بیانیه گام دوم انقلاب رهنامه پیشرفت ایرانی اسلامی، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی.س26 ش 3 ، 97.
ملکوتیان, مصطفی،کتابی, امیرعلی. (1399). بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و راهکارها و راهبردهای عملیاتی شدن آن. فصلنامه علمی پژوهش های انقلاب اسلامی.9(4).7-27.
نجفی سیار, رحمان،نیکونهاد, ایوب. (1399). شاخصهای حکمرانی مطلوبِ «دولت تراز انقلاب اسلامی» مطابق با بیانیه گام دوم. مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی. 10(41).200-173.
نصرت پناه ، محمدصادق وهمکاران ، 1398، تحلیل گفتمان انتقادی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با بهره گیری از روش نورمن فرکلاف، فصلنامه مطالعات راهبردی بسيج، س بیست ودوم ، ش 83: 98