پردازش الگوی مدیریت مهارت آموزی در دوره ابتدایی، در نظام تعلیم و تربیت
محورهای موضوعی : منابع انسانیبهاره تقیدخت 1 , مریم صفرنواده 2 , علیرضا عراقیه 3 , ناهید شفیعی 4 , Esfandiar Doshmanziari 5
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دکترای برنامه ریزی درسی دانشیار هیئت علمی آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران.
5 - Department of Management, Electronic Branch,Islamic Azad University,Tehran,Iran
کلید واژه: برنامه درسی, مهارتآموزی, دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر، میزان توجه برنامه درسی دوره ابتدایی به مهارتآموزی را مورد کاوش و بررسی قرار داده است. داده های مورد مطالعه بر اساس پژوهش کمی از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. حجم نمونه را 196 نفر از معلمان دوره ابتدایی مدارس دولتی منطقه 10 تهران و 30 نفر تشکیل دادند. تحلیل دادهها از طریق تحلیل عاملی صورت گرفت. نتایج نشان داد میزان توجه برنامه درسی دوره ابتدایی به مولفههای مهارتآموزی (خودشناسی - جرات مندی - کنترل هیجانات عاطفی و رفتاری - همدلی - رابطه با همسالان – همکاری- مولفه کلام (گفتگو) - شنود موثر - صداقت و راستگویی – امانتداری - حسادت نکردن - تفکر خلاق - تفکر نقاد - فهم مسئله - تصمیمگیری - مدیریت زمان - سختافزار و نرمافزار - شبکه جهانی اینترنت - دوستدار محیط زیست - مصرف بهینه انرژی - مدیریت پسماند - کارآفرینی - مدیریت مالی - تغذیه سالم - پوشش مناسب - آگاهی از بیماریها) مناسب نیست.
The present research has explored and investigated the level of attention of the elementary school curriculum to skill learning. The studied data was collected through a questionnaire based on quantitative research. The sample size consisted of 196 teachers of primary school in the 10th district of Tehran and 30 teachers. Data analysis was done through factor analysis. The results showed the level of attention of the elementary school curriculum to skill learning components (self-awareness - boldness - control of emotional and behavioral emotions - empathy - relationship with peers - cooperation - verbal component (conversation) - effective listening - honesty and truthfulness - trustworthiness - not being jealous - creative thinking - critical thinking - understanding the problem - decision making - time management - hardware and software - global internet network - environment friendly - efficient energy consumption - waste management - entrepreneurship - financial management - healthy nutrition - proper coverage - awareness of diseases) is not suitable .
ادیب منش، مرزبان؛ صدر، آمنه (1400). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی ارتقای مهارتهای زندگی دانشآموزان دوره ابتدایی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 16، 62، 223-256.
اسدی، مظفر (1398). نقش مهارت آموزی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در توسعه اقتصادی کشور، کنفرانس ملی دستاوردهای نوین پژوهشی در حسابداری و مدیریت، رشت.
اسلامیه، فاطمه (1391). جایگاه دانشگاه قرن بیست و یک در تربیت شهروند جهانی. مجموعه مقالات همایش بینالمللی آموزش و جهانی شدن. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
بداقیان، محمود؛ ناطقی، فائزه (1395). مهارتهای شهروندی مغفول در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 13، 49، 12-1.
تقیه، نرجس خاتون؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ زمانی، بی بی عشرت (1398). بررسی کیفیت برنامة درسی مهارتهای زندگی در دورة متوسطة اول از دیدگاه معلمان، ارائة راهکارهای صاحبنظران و معلمان برای کیفیتبخشی به آن. رویکردهای نوین آموزشی، 14، 1، 82-67.
حجازی، اسد؛ بختیاری، ابوالفضل (1398). مهارت آموزی و آموزش کارآفرینی در مدارس: چالش ها و راهبردها، دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین (با رویکرد برنامه ریزی درسی)، اصفهان.
خیرینیا فیروزجایی، حسینعلی (1399). تحلیل محتوای مهارتآموزی در کتابهای درسی دوره ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
فتحی، محمدرضا؛ مرادی، روح اله (1393). تحلیل محتوای برنامه درسی علوم تجربی پایه های سوم دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به فرایند حل مسئله و مهارتهای تفکر،نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی،مرودشت.
گلدوجی نژاد، آقچه (1398). بررسی اثربخشی مهارت آموزی و کارآفرینی در مدارس متوسطه اول شهرستان گنبدکاووس، پنجمین همایش ملی پژوهش های نوین در برنامه ریزی درسی ایران، تهران.
مصاحبه با خبرگان آموزش و پرورش (1401). مصاحبه جهت اجرای رساله دوره دکتری با عنوان طراحی الگوی برنامه درسی مهارتآموزی در دوره ابتدایی. به راهنمایی دکتر مریم صفرنواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر.
مرادیدهقی، شهریار (1398). تدوین الگوی اسلامی ایرانی مهارتآموزی در مدارس متوسطه کشور. رساله دکتری تخصصی. دانشگاه علامه طباطبائی، پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان.
مقیمی، سیدمحمد؛ خنیفر، حسین؛ اردی بهشت، محمدمهدی؛ شریفی، سیدمهدی (1397). ارایه الگوی آموزش مهارت محور جهت توسعه کارآفرینی رسانه ای. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 11، 4، 700-681.
ناصری، مژگان؛ شریفی، اصغر؛ ایمانی، محمدنقی (1398). ارائه الگوی مفهومی برای مهارتآموزی دانشجـویان دختر دانشگاه های کشور. فصلنامه فرهنگی – تـربیتی زنان و خانواده، 14، 48، 70-39.
نوروزی مصیری، علی حسن؛ تیموری، ابراهیم؛ گرامی خواه، عرفان؛ عربی جونقانی، احمد (1398). مروری بر الگوی مهارتآموزی در فرایند یاددهی و یادگیری دوره ابتدایی. پنجمین کنفرانس ملی علوم انسانی و مطالعات مدیریت. تهران.
National Skills Coalition (2020).Skills for Good Jobs Agenda 2020. ERIC Number: ED603281
Suswandari, M.; Siswandari; Sunardi; Gunarhadi (2020). Social Skills for Primary School Students: Needs Analysis to Implement the Scientific Approach Based Curriculum. Journal of Social Studies Education Research, 11, 1, 153-162.
Tiwari, P., & Malati, N. (2020). Employability Skill Evaluation among Vocational Education Students in India. Journal of Technical Education and Training, 12, 1, 218-228.