تجزیه و تحلیل معیارهای بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مبتنی بر محاسبات ابری با استفاده از تکنیک دیمتل
محورهای موضوعی : آینده پژوهینادی علیزاده 1 , نازنین پیله وری 2 , محمود البرزی 3
1 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد یادگار امام خمینی ( ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (مسئول مکاتبات)
nazanin.pilevari@gmail.com
3 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: یادگیری الکترونیکی, تصمیم گیری چند معیاره, تکنیک دیمتل, محاسبات ابری,
چکیده مقاله :
محاسبات ابری یکی از جدید ترین فناوری های ارائه خدمات است که تا کنون به طور کامل در هیچ سیستم آموزشی مورد استفاده قرار نگرفته است. هدف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل معیارهای بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مبتنی بر محاسبات ابری است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه ها میباشد و ابزار مورد استفاده پرسشنامه است که تعداد 21پرسشنامه بین خبرگان حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه ها توزیع،و در نهایت 21 پرسشنامه جمع آوری گردید و جهت پاسخگویی به پرسشهای پژوهش و تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش دیمتل استفاده شد. با تجزیه و تحلیل معیارهای پژوهش با استفاده از تکنیک دیمتل مشخص گردید که در بین 11 معیار معرفی شده ، معیار عوامل سازمانی با بیشترین مجموع سطری در بین سایر معیارها در راه انتخاب مولفه های بهبود یادگیری الکترونیکی دارای بیشترین اثر گذاری بر روی سایر عناصر است و بیشترین ضریب وزنی را در کل سیستم داراست. به عبارتی با اهمیت ترین معیار و دارای بیشترین تاثیر و تاثر در کل سیستم است. مطابق با الگوی مفهومی ارایه شده در مقاله در هسته مرکزی الگو بهبود سرویس های یادگیری الکترونیکی مدنظر بوده و از طرفی با ارزیابی انجام شده می بایست نسبت به افزایش همکاری سازمانی به عنوان تاثیرگذار ترین عامل توجه بیشتری نمود چراکه مدیران سازمانی با حمایت های همه جانبه خود خواهند توانست بهبودی در یادگیری الکترونیکی ایجاد نمایند و محتوای آموزشی با کمترین مجموع سطری کمترین اثرگذاری را بر روی سایر عناصر داراست.نتایج این پژوهش می تواند برای شرکت ها و موسسات اموزشی فعال در زمینه پردازش ابری و پژوهشگران این رشته کاربرد داشته باشد.
The main objective of this research is to analyze the criteria for improving electronic learning services based on cloud computing using the Diemel technique. The statistical population of the study is the managers and experts of the field of information technology in universities. The tool is a questionnaire. 21 questionnaires were distributed among experts of the field of information technology of universities. Finally, 21 questionnaires were collected and to answer the research questions and information analyzes Dimetel method was used. By analyzing the research criteria using Dimetal's technique, it was found that among 11 criteria, the criteria of organizational factors with the highest total of lines among other criteria in the way of choosing the components of e-learning improvement has the most impact on other elements and The most weight factor in the whole system. In other words, the most important criterion has the greatest impact on the whole system. And the educational content with the least sum of the line has the least impact on other elements. The results of this research can be applied to companies and educational institutions active in the field of cloud computing and researchers in the field.
_||_