نقش سرمایه فکری در ارتقای عملکرد شرکتهای دانش بنیان با رویکرد آینده پژوهی: یک پژوهش کیفی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمعصومه محمدآبادی 1 , کیومرث نیاز اذری 2 , نگین جباری 3
1 - دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان،ایران
2 - استاد گروه مدیریت آموزشی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ،ساری،ایران
.K.niazazari@gmail.com
(مسئول مکاتبات)
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی،عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان،ایران
کلید واژه: شرکت های دانش بنیان, رویکرد آینده پژوهی, ارتقای عملکرد, سرمایه فکری,
چکیده مقاله :
زمینه: آینده پژوهی؛دانش تحلیل،طراحی و برپایی هوشمندانه آینده است،تلاشی که با تجزیه و تحلیل منابع و الگوها به تجسم آینده و برنامه ریزی برای آن می پردازد.مهمترین کارکرد آینده پژوهی ایجاد تصویری از آینده برای بهبود آن است.شرکت های دانش بنیان به عنوان، ملموس ترین روش تجاری سازیِ نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان،نیازمند مفهومی برای ایجاد تصویری از آینده برای بهبود آن و تقویت عملکرد می باشند.هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه فکری بر ارتقای عملکرد شرکت های دانش بنیان با رویکرد آینده پژوهی صورت گرفته است.روش:روش پژوهش از نوع کیفی می باشد.برای بررسی عمیق مفاهیم مورد نظر از روش مطالعه اسنادی و بررسی مبانی نظری و همچنین مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد.مشارکت کنندگان 15 نفر از متخصصان و خبرگان مطرح در شرکت های دانش بنیان خراسان شمالی در سال97 بودند که با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند.برای بررسی صحت یافته ها از روش بررسی توسط اعضا استفاده شد.برای تعیین پایایی ، از روش پایایی بین دوکد گذار استفاده شد.در تحلیل داده ها از تحلیل محتوای استقرایی (تکنیک 6 مرحلهای آرباخ و سیلورستاین)استفاده شد.یافته ها:یافته ها نشان داد با رویکرد آینده پژوهی تاثیر سرمایه فکری بر ارتقای عملکرد شرکت های دانش بنیان در دو بعد اثرات درونسازمانی شامل (نوآوری و ارزش آفرینی،تیم سازی و تمرکز زدایی،یادگیری سازمانی،مدیریت دانش،رهبری تحول آفرین،شایسته سالاری و پذیرش فناوری) و اثرات برون سازمانی(شبکه سازی،مشتری مداری و بازارگرایی،برندینگ و بین المللی سازی) مطرح می شوند.نتیجه گیری: این مدل می تواند در تصمیمات بهبود عملکرد هر شرکتی به تناسب استراتژی و فرهنگ عمومی شرکت مورد استفاده قرار گیرد.
Futures Studies is the knowledge of intelligent analysis, design and establishment of future, an effort which analyzes resources and patterns to visualize the future and plan for it. The most important function of future studies is to create an image of the future to improve it. Knowledge-based companies, as the most tangible method of commercialization of the results of high tech research and producing a high added value, require a concept to provide a picture of the future for improvement and performance enhancements. As a result, the purpose of this study was to investigate the effect of intellectual capital on promoting the performance of knowledge-based companies with a Futures studies approach. Conducting the research with a qualitative method, for the in-depth study of the concepts concerned, the method of studying the documents and examining theoretical foundations as well as semi-structured interviews were used. Participants, 15 experts and specialists well-known in the knowledge-based companies of North Khorasan in the year 97 which were selected using purposeful sampling and snowball method to theoretical saturation boundary. In order to check the accuracy of the findings, the method of investigation by the members was used. To determine the reliability, a reliability method between two encoders was used. Data analysis was performed using inductive content analysis (6-step technique of Auerbach and Silverstein). Findings showed that with futuristic approach, the effect of intellectual capital on improving the performance of knowledge-based companies can be seen in two categories; inter-organizational effects (innovation and value creation, team building and decentralization, organizational learning, knowledge management, transformational leadership, meritocracy, technology acceptance) and external effects (networking, customer valuation and market orientation, branding and internationalization). This model can be used in decisions made to improve the performance of each company in accordance with the corporate strategy and culture.
_||_