ارایه الگوی نوین سنجش میزان کامیابی بر اساس مبانی مدیریت فرهنگی ملی ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمریم بختیاری 1 , سید رضا صالحی امیری 2 , هاشم نیکومرام 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت فرهنگی،دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کامیابی, موسسه لگاتوم, فرهنگ ملی ایران, سنجش کامیابی,
چکیده مقاله :
زمینه: کامیابی مفهومی ست که با هدف ایجاد یک دیدگاه کلی از ماهیت و روش ایجاد خوشبختی واقعی، توسط موسسات مختلف با شاخص هایی همچون سرمایه اجتماعی، سلامتی، امنیت، حقوق بشر، آزادی و کیفیت کلی زندگی مورد ارزیابی قرار گرفته است. هدف: هدف از این پژوهش ارایه الگوی نوین سنجش میزان کامیابی ملی بر اساس مبانی مدیریت فرهنگی ایران می باشد روش ها: در بخش کیفی با استفاده از نظر خبرگان عوامل شناسایی شدند و سپس پرسشنامه تدوین شده، پس از تعیین روایی صوری و مفهومی، بین 384 نفر از شهروندان تهرانی توزیع و بابکار گیری روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی با نرم افزار ایموس در یک الگوی کلی ارائه شده است. یافته ها: الگوی پیشنهادی که در ابتدا با ۹۷ گویه معرفی شده بود، پس از انجام آزمون های مختلف آماری با شش مولفه اصلی شامل آزادی اجتماعی، ثبات حاکمیت، آموزش عالی، سلامتی، آزادی شخصی، و سرمایه اجتماعی ارائه شد. پرسشنامه استانداردی که برای ارزیابی شاخص ملی کامیابی تنظیم شده است شامل ۲۸ گویه می باشد. از میان این مولفه ها، ثبات حکومت در بهترین رتبه و آموزش عالی و سلامتی در رتبه های بعدی قرار می گیرند و شاخص آزادی شخصی از نظر ایشان وضعیت مناسبی ندارد. نتیجه گیری: بر اساس الگوی ارائه شده، افراد جامعه ایرانی در برخی موضوعات درک و تجربه متفاوتی از وضعیت شاخص های کامیابی دارند، و همچنین پرسشنامه ارائه شده در این تحقیق می تواند ابزار مناسبی برای سنجش میزان کامیابی درک شده افراد، با توجه به فرهنگ ملی ایران باشد.
Background:Success is a concept that has been evaluated by various institutions with indicators such as social capital, health, security, human rights, freedom and overall quality of life with the aim of creating an overview of the nature and method of creating real happiness. Objective:The purpose of this study is to present a new model for measuring national success based on the principles of cultural management in Iran. Methods: In the qualitative section, using the opinion of experts, the factors were identified and then the questionnaire was developed, after determining the face and conceptual validity, distributed among 384 citizens of Tehran and the use of exploratory and confirmatory factor analysis methods with Emos software in An overview is provided. Results: The proposed model, which was initially introduced with 97 items, was presented after performing various statistical tests with six main components including social freedom, governance stability, higher education, health, personal freedom, and social capital. The standard questionnaire designed to assess the national success index consists of 28 items. Among these components, the stability of the government is in the best rank and higher education and health are in the next ranks, and the index of personal freedom is not in a good position for them. Conclusion:Based on the proposed model, people in Iranian society in some subjects have different perceptions and experiences of the status of success indicators, and also the questionnaire presented in this study can be a good tool to measure the perceived success of people, according to culture.