تدوین و اعتبار یابی مدل تجاری سازی دانش برای آموزش عالی کشور (یک مطالعه آمیخته)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیآرزو عرفان 1 , محمد علی نادی 2
1 - علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
2 - علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.دانشگاه ازاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان).اصفهان.ایران
کلید واژه: فرهنگ ثروت آفرین, آموزش عالی, دانشگاه ثروت آفرین, تجاری سازی دانش, رصد خانه نیاز,
چکیده مقاله :
زمینه: این یک واقعیت است که شرکتها نیاز به دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی ناشی از دانشگاههای مختلف دارند اما تجاری سازی تحقیقات دانشگاهها را نمیتوانند با موفقیت با توجه به بسیاری از تحقیقات علمی پیشنهاد شده توسط دانشگاهها برای نیازهای واقعی شرکتها و همچنین بازارها برآورده و اجرا کنند. هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفههای تجاری-سازی دانش به منظور ارائه مدل برای آموزش عالی کشور بود. روش: روش پژوهش ترکیبی متوالی اکتشافی بود. در بخش کیفی مطالعه از تحلیل مضمون بارویکرد استقرایی استفاده گردید. در بخش آمار استنباطی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. با توجه به شاخصهای برازش کای اسکوئر نسبی، برازش تطبیقی، برازش تطبیقی مقتصد، و هلتر مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. یافته ها:در این پژوهش سه مضمون فراگیر فرهنگ ثروت آفرین، دانشگاه ثروت آفرین و رصد خانه نیاز شناسایی شد که در آن مضمون فراگیر فرهنگ ثروت آفرین شامل دو مضمون سازمان دهنده حمایت و به گزینی بود مضمون فراگیر دانشگاه ثروت آفرین شامل دو مضمون سازمان دهنده تفکر تجاری و کیفیت مداری بود و مضمون فراگیر رصد خانه نیاز شامل دو مضمون سازمان دهنده یکسان سازی منافع و موقعیت شناسی بود و این شبکه در قالب مدل ساختاری برازش شد. نتیجه گیری:با توجه به مضامین اصلی استخراج شده می توان گفت فرهنگ سازی و بسترسازی دانشگاه جهت فراهم سازی امکانات و آموزش کارکنان و درنظر گرفتن نیازهای جامعه و بازار و ارتباط سه جانبه بین دانشگاه، دولت و صنعت از عوامل کلیدی در ایجاد تجاری سازی دانش در آموزش عالی محسوب می شود.
Background: It is a fact that companies need the scientific and technological achievements of different universities, but the commercialization of university research cannot be successful, given the many academic research proposed by universities for Meet the real needs of companies as well as markets. Purpose: The purpose of this study was to identify the components of commercialization of knowledge in order to provide a model for higher education in the country. Method: The research method was a sequential exploratory combination. In the qualitative section of the study, the subject analysis of inductive loading was used. The inferential statistics of the confirmatory factor analysis were used. Regarding the Chi-square fitting, comparative fit, adaptive fit, and Holder model, the fit was appropriate. Findings: In this research, three main themes of wealthy culture, university of wealth and observatory were identified, in which the rich content of rich culture included two themes of support and selection. The comprehensive content of the wealthy university consists of two organizing themes Business thinking and orbital quality, and the overwhelming content of the observation site needed to include two themes of equalization of interests and positioning. Conclusion: According to the main themes extracted, it can be said that the development of the university in order to provide the facilities and training of the staff, taking into account the needs of society and the market and the three-way communication between the university, government and industry, are key factors in the creation of knowledge commercialization In higher education
_||_