ارائه شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخصهای مدل ارتقاء شایستگی حرفهای اعضا هیات علمی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیامیر تیمورزاده 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , ناصر میرسپاسی 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ( مسئول مکاتبات)
3 - استاد گروه مدیریت دولتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: منابع انسانی, نظام آموزش عالی, دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران, مدل شایستگی حرفه ای,
چکیده مقاله :
چکیده این پژوهش به منظور ارائه مدلی برای ارتقای شایستگی حرفه ای اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران طراحی و تدوین شد. اهمیت مسئله به دلیل ضعف در ویژگی های حرفه ای اعضای این دانشگاه و دانشگاه های دیگر بوده که توسط تحقیقات قبلی گزارش شده است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات می باشد؛ این دانشگاه به این دلیل برگزیده شد تا در صورت مشخص شدن ویژگی ها، معیارهای آن به سایر واحدها تسری یابد. به دلیل بدیع بودن نسبی موضوع، محقق به از شیوه کیفی استفاده نمود. در این شیوه با استفاده از تکنیک دلفی، شاخص های مدل شایستگی حرفه ای اعضای هیئت علمی این دانشگاه طراحی شد. نمونه آماری شامل 10 عضو هیئت علمی بوده که به صورت تصادفی انتخاب شدند. یافته ها نشان دادند که مدل طراحی شده قابلیت استفاده در دانشگاه آزاد اسلامی را دارد؛ این مدل برای استفاده در سایر مکان ها با استفاده از شاخص های آماری، مورد آزمون نهایی قرار گرفت که یافته ها حاکی از تائید مدل بودند. کلیدواژه ها: مدل شایستگی حرفه ای، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، منابع انسانی، نظام آموزش عالی.
This study was designed and developed to provide a model for enhancing the professional competence of faculty members of Islamic Azad University of Science and Research of Tehran. The importance of the issue is due to the weakness in the professional characteristics of its members and other universities as reported by previous research. The statistical population includes all the faculty members of the Azad University of Science and Research Branch; this university was chosen to extend its criteria to other units if the features were identified. Due to the relative novelty of the subject, the researcher used a qualitative method. In this way, using Delphi technique, the indicators of professional competency model of the faculty were designed. The sample consisted of 10 faculty members who were randomly selected. The results showed that the designed model can be used in Islamic Azad University; this model was tested for use elsewhere by statistical indices and the findings confirmed the model. Keywords (English): Professional Competency Model, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Human Resources, Higher Education System
_||_