شناسایی عوامل موثر بر همکاری استراتژیک زنجیره تامین در صنعت قطعه سازی تبریز
محورهای موضوعی : آینده پژوهیهوشنگ تقی زاده 1 , ناهیده حیدرزاده 2 , مرتضی هنرمند عظیمی 3
1 - استاد گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، ایران
2 - دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار،گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، , واحد تبریز، ایران
کلید واژه: کلید واژه: زنجیره تامین, همکاری استراتژیک, قطعه سازی تبریز,
چکیده مقاله :
زمینه: همکاری بین شرکتها در زنجیره تأمین صنایع برای دستیابی به مزیت رقابتی امری مهم و حیاتی بشمار می آید، که این امر نیازمند وجود یک دیدگاه سیستماتیک در زنجیره تامین می باشد. هدف: در این تحقیق هدف شناسایی عوامل موثر بر همکاری استراتژیک زنجیره تامین در صنعت قطعه سازی تبریز است که با رویکرد تحلیلی به تعیین و دسته بندی بندی مولفه ها پرداخته شده است. روش ها: این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و تحلیلی بوده جامعه آماری تحقیق تولید کنندگان قطعات خودرو به تعداد 150 واحد و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 108 واحد انتخاب شده است. ابزار تحقیق، پرسشنامه بوده است که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش و تایید قرار گرفته شده است. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار spss استفاده شده است. یافته ها: یافته های حاصل از آزمون برازش نمونه بر اساس شاخص بارتلت و کفایت نمونه برابر با 0.879 بوده و ضریب اشتراکات استخراجی برای تمامی ابعاد بیشتر از 0.5 بدست آمده و درصد واریانس تجمیعی تبیین شده عوامل موثر 60.007 درصد بوده که عوامل موثر بر همکاری استراتژیک را در پنج مولفه دسته بندی کرده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داده است که همکاری استراتژیک در پنج عامل؛ سطح همکاری، زیر ساخت های همکاری، مکانیزم های همکاری، هماهنگی در وظایف و جنس هماهنگی دسته بندی شده اند.
Background: Cooperation between companies in the supply chain industry is critical to achieving competitive advantage, which requires a systematic view of the supply chain. Purpose: In this research, the purpose of identifying the factors affecting the strategic supply chain collaboration in Tabriz Manufacturing Branch is to identify and categorize the components by analytical approach. Methods: This research is an applied and analytical research. The statistical population of the research of automobile parts manufacturers was 150 units. Sample size according to Morgan table is 108 units. The research instrument was a questionnaire whose validity was verified through its content validity and its reliability through the Cronbach's alpha coefficient. For data analysis, the exploratory factor analysis method has been used with SPSS software. Results: The results of the sample fit test were based on the Bartlet index and the adequacy of the sample was 0.879, and the coefficient of aggregate extraction for all dimensions was more than 0.5 and the percentage of variance explained by the effective factors was 60.007%. The factors influencing strategic cooperation It is categorized into five components. Conclusion: The results show that strategic cooperation is classified into five factors: the level of cooperation, cooperation infrastructure, cooperation mechanisms, coordination in terms of tasks and gender coordination.
_||_