آینده پژوهی بازار قوطی نوشیدنی آلومینیومی در ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسهراب دل انگیزان 1 , یوسف محمدی فر 2 , بهاره بهرامی نیا 3
1 - گروه علوم اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه ، ایران
2 - گروه کارآفرینی ،دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه ، ایران
3 - گروه مدیریت کار آفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: بازار قوطی نوشیدنی, قوطی آلومینیومی, آینده پژوهی, تحلیل تأثیر متقابل, سناریو,
چکیده مقاله :
قوطی های آلومینیوم پایدارترین نوع بسته بندی در تمامی جهات میباشند که می توانند علاوه بر تاثیرات ژرف زیست محیطی، به لحاظ اقتصادی نیز مورد آینده پژوهی و مطالعه قرار گیرد. مقاله پیش رو برگرفته از پژوهشی است که به آینده پژوهشی بازار قوطی نوشیدنی آلومینیومی در ایران پرداخته است. نوع روش تحقیق مورد استفاده آمیخته(ترکیبی از روش کمی و کیفی) روشهای مورد استفاده: sleep، دلفی، تحلیل تأثیر متقاطع و سناریونویسی بوده است. در بخش های مختلف به فراخور نیاز از ابزار های متعددی مانند پرسشنامه، مصاحبه عمیق نیمه ساختار مند و همچنین از نرم افزارهای متعددی مانند Micmac و Senario wizard و 24 SPSS (به منظور تجزیه و تحلیل داده های کمی) بهره گیری شد. 27 عامل اصلی از میان 50 عامل کلیدی موثر بر آینده بازار به روش دلفی استخراخ شد. در ادامه با استفاده از نرم افزار میک مک شده، پنج عامل کلیدی موثر بر آینده این بازار(شامل تحریم های اقتصادی، روابط بین المللی کشور، تورم، نوسانات نرخ ارز و شیوه مدیریت) تعیین شد. سپس، برای تدوین سناریو پنج عامل کلیدی موثر وارد نرم افزار سناریو ویزارد شد. و در نهایت تحریم های اقتصادی و شیوه های مدیریت به عنوان اصلی ترین متغیرها برای تدوین سناریوهای نهایی انتخاب و با توجه به شرایط احتمالی پیش رو، چهار سناریو برای آینده بازار این صنعت، ارائه شد. محتمل ترین سناریوی پیش روی بازار قوطی نوشیدنی آلومینیومی در ایران شرایط مطلوب را نشان می دهد از سوی دیگر،شرایط بحرانی عوامل بیرونی و درونی بازار نیز دور از انتظار نیست.
Aluminum cans are the most sustainable type of packaging in all directions that can be studied and studied economically in addition to the profound environmental impacts. The following article is taken from a study that examines the future of Aluminum Drink Cans market in Iran. The type of research method used was mixed (a combination of quantitative and qualitative). The methods used were: sleep, Delphi, cross-impact analysis, and scenario writing. In different sections, various tools such as questionnaires, semi-structured in-depth interviews, as well as several software such as Micmac and Senario wizard and 24 SPSS (for quantitative data analysis) were used. The 27 key factors out of the 50 key factors influencing the future of the market were identified by the Delphi method. Then, using the Mac software, five key factors influencing the future of the market (including economic sanctions, international relations, inflation, exchange rate fluctuations and management practices) were identified. Then, five key effective factors were entered into the Wizard Scenario software for scenario development. Finally, economic sanctions and management practices were selected as the main variables for the formulation of the final scenarios, and given the likely conditions ahead, four scenarios were presented for the future of the industry's market. The most likely scenario facing the Aluminum Drink Cans market in Iran shows favorable conditions. On the other hand, the critical conditions of external and internal market factors are not unexpected either.