ارزیابی کیفیت پایان نامه های کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی به منظور ارتقاءکیفیت یادگیری دانشگاهی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیعبدالرحیم نوه ابراهیم 1 , یزدان منصوریان 2 , سکینه رحیمی 3
1 - دانشیار دانشگاه خوارزمی
2 - دانشیار دانشگاه خوارزمی
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه: ارزیابی, پایاننامه, تحلیل محتوا, اصول نگارش علمی,
چکیده مقاله :
زمینه: پایان نامه های دانشگاهی از دو بعد، قابل توجه و بررسی هستند: محتوا و ساختار. پژوهشها باید به روش علمی انجام شده، و نتایج حاصله، با رعایت اصول نگارش علمی گزارش شود. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفی پایان نامه های کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم در سال های 89-80 صورت گرفت. روش: پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. تعداد 57 پایان نامه به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه ای که حاوی 96 سؤال در هفده شاخص و هفت بخش شامل مدخل، کلیات، ادبیات، روش، یافته ها، نتیجه گیری و منابع گردآوری شد. ابزار گردآوری دادهها، مشاهده و به صورت اسنادی انجام گرفت و بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت درجه بندی شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی از قبیل فراوانی، درصد، درصد تراکمی، میانگین و انحراف استاندارد، صورت گرفت. یافته ها: یافتهها نشان داد میانگین کل بخش های هفت گانه در پایان نامه های مورد بررسی، بر اساس پیوستار پنج درجه ای مطلوبیت در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار گرفت. بخشهای مدخل ، یافته ها و منابع در وضعیت مطلوب و بخش های کلیات، ادبیات، روش، و نتیجه گیری در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار گرفت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد پایان نامه ها در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارند. برگزاری کارگاههای روش تحقیق، ارائه دروسی مبنی بر اصول نگارش علمی و پایان نامه نویسی، ارزیابی مرتب پایان نامهها و تدوین دستورالعملی که بخش های مختلف پایان نامه را تشریح نماید، میتواند در ارتقاء کیفیت پایان نامهها تأثیرگذار باشد.
Context: University dissertations could be considered from two dimensions, namely content and structure. Research results should be reported in scientific method respecting essential of scientific writing.Purpose: The present research is conducted with the purpose of qualitative evaluation of theses written for the fulfillment of the degree of Masters in educational administration in Tarbiat Moallem University during 1380s.Method: this survey research consisted evaluation of 57 theses. Data was collected by use of a questionnaire with 96 items covering 17 categories which were assimilated in7 sections, mainly introduction, general issues, literature, method, findings, results, and references. Collection of data was based on observation by use of documents in the library of the University. Analysis of the data was made by use of descriptive statistics.Findings: The findings revealed that the total mean for seven sections in theses for the study was 3.33; Mean value for Introduction, findings, and references were 3.78, 4.22, 3.74, respectively and were considered desirable. Mean for general issues, literature, method, and results were 3.07, 3.08, 3.38, 3.19, a relatively desirable.Results: The results of the study showed that theses for Masters degrees were relatively desirable in general. The study recommends that workshops in methodology, writing skills, and continuous Evaluation of theses would lead to a quality assurance in this regard.