شهروندگرایی در دولت: بررسی موفقیت دولت در اجرای طرح ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان در ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر منیژه حقیقی نسب 1 , بهاره عابدین 2 , شیفته جانفشان 3
1 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: شهروندگرایی, دولت الکترونیک, خدمات ارتباطی, پلیس+10,
چکیده مقاله :
ارتقای کیفیت خدمات دولتی در بازآفرینی نقش دولت در عصر اطلاعات و ارتباطات یک راهبرد اساسی در سند چشماندازتوسعه 20 ساله کشور است. هدف این مقاله بررسی موفقیت دولت در اجرای طرح ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان درشهر تهران است.تحقیق حاضر حاصل دو پژوهش پیوسته و تکمیلی از نمونههای تصادفی شامل 768 شهروند مراجعه کننده به دفاتر خدماتارتباطی و دفاتر خدمات پلیس+10است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و با استفاده از پرسشنامه اطلاعات لازم جمعآوری شده است. نتایج به دست آمده نشانه رضایت و پذیرش نسبی آنان نسبت به الگوهای دیوانسالار قبلی است.بر این اساس میتوان پیش بینی نمود که با پیاده سازی موفقیت آمیز پیشنهادهای حاصل از این تحقیق، اهداف دولت درترغیب شهروندان به پذیرش سیستم جدید و استفاده از خدمات الکترونیکی و اینترنتی و کسب رضایت آنان، در آینده نزدیکتکمیل و تحقق یابد
AbstractImproving the quality of governmental services is a critical element of the national 20-Year VisionPlan for Development, which promotes the role of the government in Information and CommunicationTechnology (ICT). The objective of the present paper is to assess the level of success of thegovernment in providing e-government services for citizens in Tehran. The data were randomlycollected through a questionnaire from 768 citizens that received services from Police +10. The resultsshow that people were satisfied with the services provided. Recommendations are made for enhancingand promoting the level of acceptance and satisfaction with electronic services for futuree-government development