ارائه چهار چوب ادراکی برای نهادینه کردن فناور یهای ارتباطات واطلاعات (ICT) در نظام مدیریت دانشگاهی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیعلی تقی پورظهیر 1 , اصغر شریفی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: فن آوری های ارتباطات و اطلاعات, عوامل, رویکردهای استفاده از IC, چهارچوب ادراکی,
چکیده مقاله :
کاربرد فناوری های ارتباطات واطلاعات (ICT)امروزه تمامی جنبه های زندگی را در برگرفته و همزمان با سایر بخش ها در آموزش عالی (دانشگاه ها) نیز منشاء تحولات شگرفی شده است . بسیاری از صاحب نظران در این نکته اتفاق نظر دارند که دانشگاه ها به عنواننیروی فکری و مرکز تحول جامعه می بایست ضمن جذب وتطبیق این فناوری ها، در نوآوری های جدید نیز پیشگام باشند . تحقق اینامر نیازمند چهار چوب ها و الگوهایی است که بتواند روابط بین ابعاد مختلف آن را نشان داده وبه عنوان راهنمایی برای عمل قراربگیرد.هدف تحقیق حاضر ارائه چنین چهارچوبی بود. برای این منظور با توجه به مبانی نظری و پیشینه تحقیق مؤلفه های اصلیفناوری های ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه ها شناسایی و در پنج دسته کلی، شرایط و موقعیت دانشگاه، سیاست ها وخط مشی هایدانشگاه، آماده سازی، کاربست و بعد ادراکی قرار گرفتند و هر دسته خوشه هایی از متغیرها را در بر می گیرد . همچنین چهار رویکرد دانشگاه ها در استفاده از ICT رویکرد سنتی، رویکرد ترکیبی، رویکرد آموزش از راه دور و رویکرد اقتصاد جدید ) شناسایی و در دو سطح حال و آینده قرار گرفتند . برای آزمون این مؤلفه ها و پاسخگویی به سو الات تحقیق، براساس متغیرها و رویکردهای مذکور پرسشنامه ایحاوی 47 دسته سوال تهیه و پس از اطمینان از روایی و اعتبار آن، اطلاعات لازم از نمونه های آماری تحقیق شامل 410 نفر ( 60 نفرمدیر، 180 نفر هیات علمی و 170 نفر از کارکنان دانشگاه ها) جمع آوری گردید . این داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی وآمار استنباطی چون آزمون های t تک نمونه ای با میانگین جامعه و t زوجی، آزمون تحلیل واریانس، تحلیل عاملی و تحلیل همبستگی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند . نتایج نشان داد که هر پنج دسته از مؤلفه ها جزو مؤلفه های ICT در مدیریت دانشگاهی به شمار می روند. با این حال برای نهادینه کردن فناوری های ارتباطات واطلاعات، ابتدا باید رویکرد دانشگا ه ها در استفاده از فناوری ها دقیقاً مشخص شود،سپس عواملی که هر کدام از این رویکردها را بهتر پیش بینی می کنند به تناسب در برنامه ریزی برای توسعه ا ستفاده از فناوری هایارتباطات و اطلاعات در دانشگاه ها مورد تأکید قرار بگیرد. نهایتاً براساس مجموع تحلی لهای صورت گرفته، چهارچوبی برای نهادینهکردن این فناوری ها در مدیریت دانشگاهی ارائه شده است که در آن هر دسته از متغیرها تحت تأثیر متغیرهای دسته قبل قرار د ارد و مجموع متغیرها رویکرد دانشگاه را در استفاده از فناوری های ارتباطات واطلاعات (ICT) مشخص می کند.
Use of "Information and Communication Technology" encompass all aspects of The Living and coincidewith other sections, In the Higher education also created amazing Evolution. Many scientist agree in thisarea that Universities should be not only as "Think Tank and Social development center", that Indrawn andintegration Technology in to Universities, But also to be pioneer in Technology innovation. This agendaneed to have Frameworks and Models that shows relationship between dimensions of ICT and acting asguidance for doing.Very efforts were accomplished that Conceptualizing Use of ICT in Education and Higher Education adhoc,and explain role of these Technologies. But not Represented Framework that InstitutionalizedIntegration of ICT in Universities.The aim of this study is represent same Framework. For this point, I identify dimensions of ICT inUniversities by investigate of theorical foundation and Research Background, and categorized thisdimensions in to The five categories as Independent Variables that each level contained Several clusters ofvariables. Also, it was investigated which approaches are emerging with Respect to the used of ICT inUniversities. These approaches were depend variables which have Two levels: Now and Future.It Seeks to Answer for Study questions. For this object, It is designed Questionnaire that it is contained 47questions and 201 statement. Then, account questionnaire reliability and validity and gathered data of 410samples (Include: 60Managers, 180 Faculty and 170 University staff). This Data is Analyzed by StatisticalMethods Such as; One Samples t Test, Paired Samples t Test, ANOVA, Factor Analysis and Regression.Conclusions showed that each Five Categories variables are important in use of ICT in UniversityManagement. However, for Institutionalization ICT in University Management, First need to exactlyidentified approaches then identified variables That Will Have an Influence on this approach, and betterexplain it changes. In finally step, this variables Involved in planning for development of ICT inUniversities.Finally, In Terms of analysis, provided a Conceptual Framework for Institutionalizing use of ICT inUniversity Management. In This Framework each category of variables predicts next category, and allvariables predicts university approaches for Use of ICT.