طراحی مدل ارزیابی حوزه رهبریEFQMبا استفاده ازMCDM
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر الهوردی تقوی علیداش 1 , دکترحسن مهرمنش 2
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
کلید واژه: بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت, تصمیم گیری های چند معیاره, مدیریت کیفیت جامع, استدلال شواهد, ارزیابی,
چکیده مقاله :
امروزه بنگاه های اقتصادی کشور در فرایند جهانی شدن با چالش های بی شماری مواجه هستند . مدل تعالی سازمانیEFQMابزار قوی جهت کمک به سازمان ها به منظور فائق آمدن بر این چالش ها است . این مدل دارای دو بخش عمده به نامهای توانمندسازها و نتایج است.توانمندسازها دارای پنج حوزه به نام های 1-رهبری 2-کارکنان 3-خط مشی و استراتژی 4-شراکتها ومنابع 5-فرایندها هستندو نتایج دارای چهار حوزه به نام های 1-نتایج کارکنان 2-نتایج مشتریان 3-نتایج ذی نفعان 4-نتایج عملکرد کلیدی است .ارزیابی از طریق این مدل به کمک معیارهای فرعی (سطح دوم ) انجام می شود . این امر باعث میشود که ارزیابی ذهنی باشد وچه بسا با مراجعه مجدد به اسناد و مدارک ، امتیازات داده شده متفاوت باشد بنابراین غیرقطعی تلقی می گردد.تحقیق حاضر برای کاستن مشکل فوق پیشنهاد می کند امتیازدهی از نکات کلیدی و ارزیابی از طریق استدلال شواهد که یکیاز روش های جبرانی غیر قطعیMCDMاست صورت گیرد . سپس زمینه های قابل بهبود را شناسایی نموده، در ابتدا براساس ساده و مهم ب ودن گروه بندی، و در مرحله بعد زمینه های قابل بهبود مهم، از طریق یکی از تکنیک هایMADM اولویت بندی شوند تا بر اساس اولویت، اجرا شده، سازمان سریع تر به تعالی دست یابد.در ضمن یافته های تحقیق نشان میدهد که اوزان معیارهای فرعی و نکات کلیدی بر خلاف آنچه که در مدل تعالیEFQMبرابر در نظر گرفته شده یکسان نیستند .
Today, our country's economic firms face countless challenges in globalization. EFQM excellence is astrong tool to help organizations surmount these challenges. This model has two major parts: enablersand results. Enablers include five areas: leadership, people, policy and strategy, partnership andresources, and processes. Results include four areas: people, customer, society, and key performance.This model has been used in organization assessment by people who are responsible for our country’sindustries. However, this model has also been criticized. Assessment is done using an evidentialreasoning approach. The evidential reasoning approach is one of the MCDM techniques. Theimprovable areas must be recognized and divided into two classes: simple and important. Next, theimportant improvable areas must to be prioritized by one of the MADM techniques. To achieve morerapid excellence, the important improvable areas must be conducted by priority. According to theresearch findings, the sub-criteria and bolt points are not equal, in spite of the fact that they areconsidered equal in EFQM excellence.