ارائه مدلی جهت پاسخگویی مدیران نظام آموزش عالی در ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر علی تقی پور ظهیر 1 , دکتر طیبه صفایی 2
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه:
کلید واژه: پاسخگویی, پاسخگویی مدیریتی, مؤلفه های پاسخگویی, نظام آموزش عالی, مدل,
چکیده مقاله :
تحولات مداوم و لزوم اصلاحات در نظام آموزش عالی، توقعات و انتظارات جدیدی را از مراکز علمی خصوصا دانشگاه ه ا مطرحنموده است و همواره آموزش عالی را به یک خیزش علمی و فرهنگی با بررسی چالش های عمده و تبیین رسالتهای جدید دعوتمی نماید.اعلام سال پاسخگویی توسط مقام معظم رهبری و توصیه کنفرانس جهانی یونسکو به نظا م های آموز ش عالی جهان مبنی برپاسخگویی و مسئولیت پذیری مدیران دانشگاه ها در قبال پذیرش نتایج ، پیامد ها، وظایف و تصمیم گیری ها، از انگیز ه های اینپژوهش بوده است.پژوهشگر پس از بررسی ادبیات پژوهش ، مدل ها، نظریه ها و چ هارچوب های ادراکی مشتمل بر : مدیریت مبتنی بر ارز ش هایاسلامی، مدیریت دانش، مدل چندبعدی و مدل جامع پاسخگویی، چارچوب مکعبی فرایندها ی ارزشیابی ، چارچوب فناوریاطلاعات و بررسی پژوهش های انجام یافته در خصوص پاسخگویی ، مدل پیشنهادی خود را مشتمل بر پنج عنصر اساسی(فلسفه و اهداف مدل ، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، مراحل اجرایی و نظام ارزیابی و مهندسی مجدد ) به همراه 8 مؤلفه و 45زیر مؤلفه با استفاده از ابزار پرسشنامه ارائه نموده است.نتایج نشان می دهد که گروه های نمونه، برعناصر اساسی مدل و 8 مؤلفه آن مشتمل بر : مولفه های اختیار و مسئولیت، مدیریتو رهبری، نظارت مؤثر و هدفمند، گروه های ذینفع، مدیریت اطلاعات، مدیریت ارتباطات، منابع انسانی و استاندار دهای یاددهیو یادگیری و45زیر مؤلفه مدل تاکید نموده اند و در نهایت مدل پیشنهادی با 91.9درصددر بین گروه های مورد مطالعهمناسب تشخیص داده شده است و در پایان، پیشنهادها و توصیه های کاربردی جهت اجرای مدل در سطح نظام آموزش عالیایران ارایه شده است.
Daily increasing changed and necessity of conducting reforms in systems of higher education hasintroduced new expectation from scientific centers, especially universities which always invites highereducation to a scientific and cultural jump through assessment to key challenges and invitation for astatement of new missions.Announcement of year of accountability by supreme leader and recommendation of Unesco worldconference to higher education systems of world for being responsive and accountability ofuniversities towards accepting results and consequences, duties and decision- making is one of thebasic motives of this research.Researcher after review of research literature , models, theories, conceptual frameworks including :management based on Islamic values, knowledge management, multi-dimensional and comprehensivemodels of accountability, cubic framework of evaluation processes, information technologicalframework and review the latest conducted research regarding accountability, has provided a modelconsist of five basic elements ( philosophy& aims, theoretical foundation ,conceptual framework,administrative phases and evaluation & re-engineering) and 8 components and 60 subcomponentsthrough of questionnaire.Conclusions shows that the sample groups emphasis on basic elements of model and eight basiccomponents of accountability including: authority and responsibility, management and leadership,effective and purposeful supervision, attention to interested groups, information management, humanresources, communication management and standards of teaching and learning and 45 subcomponent.And ultimately has suggested model with 91/9 percent among groups under study were discernedsuitable. Finally, practical suggestions and recommendations were presented for the better applicationof this model in higher education system of Iran