شناسایی، بررسی و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بر بهره وری شرکتهای حمل ونقل کالای داخلی (استان تهران) و ارائه راهکارهای مربوط به آن
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر جلال حقیقت منفرد 1 , محمد کیانی 2
1 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
2 - ندارد
کلید واژه: بهره وری, حمل ونقل جاده ای کالای داخلی, تکنیک دلفی, محیط عمومی, محیط عملیاتی, محیط داخلی,
چکیده مقاله :
چکیدهاین تحقیق با هدف شناسائی عوامل موثر بر بهره وری سازمان، سعی در ارائه راهکارهای مناسب و عملی برای افزایش بهره وریشرکتهای حمل ونقل جاده ای کالای داخلی (استان تهران ) دارد. به همین منظور با استفاده از تکنیک دلفی و اجماع خبرگانصنعت حمل ونقل جاده ای کالا، عوامل موثر بر بهره وری این صنعت شناسائی شده و پس از تعریف فرضیات تحقیق و تجزیه وتحلیل استنباطی و انجام آزمونهای کولموگروف اسمیرنف ( تست نرمالیتی داده ها)t ،تک نمونه ای ، رتبه بندی فریدمن و آزمون ویل کاکسون، یافته های حاصله حاکی از آن است که عوامل موثر بر بهره وری شرکتهای حمل ونقل کالای داخلی درقالب سه دسته عامل مشتمل بر عو امل مرتبط با محیط عمومی، محیط عملیاتی و محیط داخلی شرکتها قابل بررسی می باشدکه از این بین، عوامل مربوط به محیط داخلی شرکت از بقیه مهمتر و عوامل محیط عملیاتی و محیط عمومی به ترتیب درجایگاه دوم و سوم قرار دارند و از میان مولفه های مورد بررسی در این سه مح یط ( عمومی، عملیاتی و داخلی ) ، به ترتیب،جلب رضایت مشتریان از طریق بارگیری و تحویل به موقع بار، حمایت قانونی اتحادیه و انجمن از شرکتهای حمل ونقل درزمان نیاز ، چیدمان افراد در اتحادیه و انجمن به صورت ترکیبی از افراد اثرگذار و اثرپذیر، دارای اولویت بالات ری نسبت به دیگرمولفه ها برای اثرگذاری بر بهره وری می باشند
This study presents practical solutions to increase the efficiency of Tehran internal road commoditytransportation companies with the aim of recognizing effective elements. To reach this goal, theeffective factors were identified by Delphi techniques, and transportation experts were polled aboutthese factors . According to the collected information, the sample groups were extended to a researchstatistical society which involves Tehran internal road commodity transportation managers. Theresults show that the most important factors are the company’s internal environment and operationalenvironment. Customer satisfaction is obtained through on-time product loading and delivery, legalsupport of the union, association of transport companies with the required time, representation inunion, and honesty of union.