مدیریت هزینه : شواهدی از رفتار چسبندگی هزینه ها در شرکت های ایرانی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر سلیمان ایران زاده 1 , حسن محمدزاده مقدم 2
1 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
2 - ندارد
کلید واژه: هزینه های فروش, اداری و عمومی, چسبندگی, رفتار هزینه ها, حجم فعالیت, مدل سنتی,
چکیده مقاله :
یک فرض اساسی در حسابداری صنعتی وجود دارد که چنین بیان می شود : رابطه ی بی ن هزینه ها و حجم فعالیت شرکتدرافزایش و کاهش های آن با هم متناسب است. هدف این مطالعه این است که به دو سوال پاسخ دهد : 1- آیا هزینه هاچسبنده اند؟ و 2- آیا افزایش هزینه ها با افزایش سطح فعالیت، نسبت به کاهش آنها در پایین آمدن سطح فعالیت، به یکمیزان است؟ نتایج مطالعات نشان دهنده ی آنست که هزینه های فروش، اداری و عمومی(SG&A)به طور میانگین به ازای افزایش1% درفروش 0.43%افزایش می یابند در حالی که با کاهش یک درصدی در درآمد فروش، هزینه های عمومی، اداری و فروش به میزان 0.32%کاهش می یابند .این رفتار هزینه ای چسبنده در تضاد با مدل سنتی است که فرض می کند که هزینه ها رفتاری متقارن با افزایش و کاهش فعالیت دارند.مقایسه و تجزیه و تحلیل داده ها در مقایسه با مدل های سنتی رفتار هزینه در اینکه هزینه ها متناسب با تغییرات در سطحفعالیت حرکت می کنند یک مدل جایگزین که چسبندگی هزینه نامیده می شود را نشان می دهد . زیرا ، مدیران عمداً منابع رابرای فعالیت ها تعدیل می کنند.
A fundamental assumption in cost accounting is that the relation between costs and volume issymmetric for volume increases and decreases. In this study, we investigate whether costs are"sticky"—that is, whether costs increase more when activity rises than they decrease when activityfalls by an equivalent amount. Our studies and researches are showing, that selling, general, andadministrative (SG&A) costs increase on average 0.43% per 1% increase in sales but decrease only0.32% per 1% decrease in sales. This sticky cost behavior contradicts the traditional model whichassumes that costs behave symmetrically for activity increases and decreases. Our analysis comparesthe traditional model of cost behavior in which costs move proportionately with changes in activitywith an alternative model in which sticky costs occur because managers deliberately adjust theresources committed to activities. We test hypotheses about the properties of sticky costs and how thedegree of stickiness of SG&A costs varies with firm circumstances.