شناسایی شاخص های اجتماعی-فرهنگی مربیگری تعاملی در وزارت ورزش و جوانان
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتابریشم رشیدزاده دوان 1 , محمد عطایی 2 , مهدی الوانی 3 , ناصر حمیدی 4
1 - دانشگاه ازاد اسلامی قزوین
2 - دانشگاه ازاد اسلامی قزوین
3 - دانشگاه ازاد اسلامی قزوین
4 - دانشگاه ازاد اسلامی قزوین
کلید واژه: فازی, یادگیری, حل بحران, پیشنگر, مربیگری تعاملی,
چکیده مقاله :
زمینهعلیرغم تعاریف مطرح شده که همواره مربیگری را رابطه ای تعاملی نشان می دهد، اکثر تحقیقات پیشین در این حوزه بر شناسایی ویژگی های مربی در خلا متمرکز است و نقش یادگیرنده و تاثیر بستر و رویکرد مربیگری، در این رابطه تعاملی، ناشناخته باقی مانده است.هدفهدف پژوهش حاضر شناسایی شاخص های اجتماعی-فرهنگی مربیگری تعاملی با تمرکز بر رویکردهای سه گانه پیشنگر، یادگیری و حل بحران است.روش هانوع تحقیق بنیادی و روش تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است. یافته هادر بستر اجتماعی-فرهنگی با رویکرد پیشنگر مربیگری تعاملی زمانی اثربخش است که مربی عمل شایسته بر اساس انصاف و اخلاق و فرمان خدا انجام دهد، یادگیرنده عملی متناسب با باورها، ارزش ها و فرهنگ جامعه انجام دهد. در رویکرد یادگیری، مربی با استفاده از تجربه و آموزش بر تربیت فرد اثربگذارد، یادگیرنده آموزش کاربردی را با هدف استفاده دنبال کند. در رویکرد حل بحران، مربی برای انتقال مفاهیم گفتگو و بحث متقابل کند، یادگیرنده نظرات و دیدگاههای خود را براحتی مطرح کند.نتیجه گیرینتایج نشان می دهد مهمترین شاخص های اجتماعی-فرهنگی مربیگری تعاملی در رویکرد پیشنگر تمرکز بر اخلاقیات، در رویکرد یادگیری تمرکز بر تربیت و در رویکرد حل بحران تمرکز بر مشورت است.
Despite the definitions that have always shown coaching as an interactive relationship, most of the previous research in this area focuses on identifying the characteristics of the coach, and the role of coachee and the impact of coaching context and approach in this interactive relationship remain unknown.the purpose of this study is to identify socio-cultural indicators of interactional coaching.The type of research is fundamental and research method is descriptive (non-experimental). In a socio-cultural context, with forward looking approach, interactional coaching is effective when coach performs a decent practice based on God's ethic and command, the coachee performs the action in accordance with the beliefs, values and culture of the community. In learning approach, the coach uses experience and training to train the individual, coachee uses applied education for the purpose of use. In crisis solving approach, the coach moves forward the concepts of conversation and discussion, making it easy for coachee to express his views and opinions.The results show that the most important socio-cultural indicators of interactional coaching in the forward looking approach is focusing on ethics, in the learning approach focusing on education, and in crisis solving is focusing on counseling.
_||_