تدوین راهبردهای توسعة ورزش شرکت پالایش نفت آبادان
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریترضا بالدی 1 , حسین اکبری یزدی 2 , شیوا آزادفدا 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2 - استادیارگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ورزش, برنامه راهبردی, تحلیل سوات,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش تدوین راهبرهای توسعة ورزش شرکت پالایش نفت آبادان با رویکرد تصمیمگیری چند معیاره بود که با روش کاربردی-تحلیلی انجام شده است. روشها: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر نحوة گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته(کیفی و کمی) میباشد. جامعة آماری پژوهش شامل ورزشکاران، مدیران باشگاهها و همچنین صاحبنظران دانشگاهی در حیطة مدیریت راهبردی در ورزش بود. نمونة آماری این پژوهش نیز شامل شورای راهبردی بود که از جامعة فوق به روش هدفمند انتخاب گردید و تعداد آنها 17 نفر بود. ابزار اندازه گیری این پژوهش شامل پُرسشنامة بسته پاسخ مربوط به گویه های سوات بود. این پرسشنامه شامل 31 سؤال بود که سؤالات آن نقاط قوت (8 سؤال)، نقاط ضعف (7 سؤال)، فرصتها (8 سؤال) و تهدیدها (8 سؤال) را مورد بررسی قرار دادند جهت رتبهبندی راهبردهای شناسایی شده از پرسشنامهای مطابق با روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید. یافتهها: مطابق با نتایج رتبهبندی راهکارها مشخص گردید که تمرکز برگسترش ورزش های همگانی کم هزینه با وزن کلی 211/0، راهبرد مشارکت با منطقه آزاد در توسعه و تقویت زیر ساختهای ورزشی شهر با وزن کلی 163/0 و راهبرد توسعة نظام آموزش و ارتقاء کلیة منابع انسانی(مدیران، کارشناسان، کادر فنی و ورزشکاران) با وزن کلی 146/0 مهمترین راهبردهای توسعة ورزش شرکت پالایش نفت آبادان میباشد.
Objective: The purpose of this study was to compile the guidelines for sports development of Abadan Oil Refining Company with a multi-criteria decision-making approach that has been done by applied-analytical method. Methods: The present research is applied in terms of purpose and in terms of how to collect information of mixed type (qualitative and quantitative). The statistical population of the present study included athletes, club managers, as well as academic experts in the field of strategic management in sports. The statistical sample of this study also included the Strategic Council, which was selected from the above community in a targeted manner and their number was 17 people. Findings: A questionnaire was also used to rank the identified strategies in accordance with the hierarchical analysis method. Partnership strategy with free zone in developing and strengthening the city's sports infrastructure with a total weight of 0.163 and strategy for developing the education system and upgrading all human resources (managers, experts, technical staff and athletes) with a total weight of 0.146 are the most important development strategies the sport is Abadan Oil Refining Company.
_||_