شناسائی مؤلفههای رهبری اصیل مبتنی بر ابعاد اخلاقی از سوی پیروان در آموزش عالی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتاعظم رجبی مرام 1 , الهام کاویانی 2 , فرانک موسوی 3 , مریم اسلام پناه 4
1 - استادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - استادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
4 - استادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
کلید واژه: رفتار اخلاقی, اخلاق کاری, رهبر, شجاعت اخلاقی, اخلاق اسلامی,
چکیده مقاله :
هدف : هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفه های رهبری اصیل مبتنی بر ابعاد اخلاقی از سوی پیروان در آموزش عالی است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. روششناسی: روش گردآوری داده ها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبه های عمیق و باز (25 مصاحبه با 23 نفر ) با کارکنان نمونه دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور و دولتی غرب کشور (همدان، کردستان، لرستان، ایلام) می باشد. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی این پژوهش توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد. پایایی نیز با استفاه از روش توافق درون موضوعی، 6/73% به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. یافتهها: نهایتا 32 کد مفهومی و 7 مقوله اصلی استخراج شد. مقوله های اصلی شامل: اخلاق مبتنی بر آموزه های اسلامی، رشد اخلاقی، رفتارهای اخلاقی، شجاعت اخلاقی، تعصب اخلاقی، روابط اخلاقی و پیامدهای اخلاقی می باشد. با بهره گیری از مؤلفه های رهبری اصیل مبتنی بر اخلاق، می توان شاهد رشد فاکتورهای اخلاقی در بین کارکنان بود.
Objective: The purpose of this study is to identify the ethical dimensions of genuine leadership by followers in higher education. This research has a qualitative approach and Grounded Theory method has been used as research method. Methodology: The method of data collection is to study the theoretical basics and in-depth interviews (25 interviews with 23 people) with the sample staff of Islamic Azad, Payam Noor and governmental universities in west of Iran (Hamadan, Kurdistan, Lorestan, Ilam). The sampling method continued to be purposive and theoretically saturated. The validity of this study was verified by the interviewers and then by the professors. Reliability was 73.6% using the process audit method. Continuous comparison method during three stages of open, axial and selective coding was used for data analysis. Findings: Finally 32 concept codes and 7 main categories were extracted. Main topics include: Ethics based on Islamic teachings, moral development, ethical behavior, moral courage, ethical bias, ethical relationships and ethical implications
_||_