طراحی الگوی تدوین خط مشی اصلاح و بهبود نظام اداری (مطالعه موردی: شرکت ملی گاز ایران)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتجواد فدایی 1 , مسعود پورکیانی 2
1 - ایزان، کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، دانشکده حسابداری و مدیریت، رشته مدیریت دولتی
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد ، کرملن، ایران
کلید واژه: مدل سازی معادلات ساختاری, تحلیل عاملی تائیدی, خط مشی اصلاح و بهبود نظام اداری, نظریه داده بنیاد, شرکت ملی گاز ایران,
چکیده مقاله :
زمینه: نظام اداری در سازمان های دولتی در ایران با توجه به نقش گسترده و مؤثری که در انجام امور دارند، یکی از زیرساختهای مهم توسعه محسوب میشود که بیتوجهی به آن آسیبهای جبران ناپذیری در مسیر تحقق برنامهها، رضایت مردم و ... به دنبال دارد هدف: این پژوهش با هدف ارائة الگوی اصلاح و بهبود نظام اداری در شرکت ملی گاز و با استفاده از روش آمیخته (کیفی و کمی) اجرا شده است. روشها: در بخش کیفی از مدل داده بنیاد استفاه شد. در این بخش مدل داده بنیاد تحقیق با مصاحبه با 15 نفر از خبرگان ستادی در شرکت ملی گاز با روش دلفی، کدگذاری محوری و گزینشی انجام شد. در بخش کمی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نر افزای لیزرل و آموس مدلپیشنهادی و فرضیات ارائه شده در مرحله کیفی را مورد بررسی قرا میدهد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل کلیه مدیران امور اداری در 31 شرکت استانی گاز به همراه ستاد مرکزی میباشد. در این بخش از جدول مورگان جهت تعیین نمونه استفاده گردید.
Purpose: The purpose of this study was to provide a model for improvement and improvement of the administrative system in the National Gas Company using the mixed method (qualitative and quantitative). Methods: In the qualitative section, the data model of the foundation was used. In this section, the data model of the research foundation was conducted by interviewing 15 staff experts in the National Gas Company with Delphi method, axial and selective coding. In the quantitative part, using the modeling of structural equations in the male environment, Liserl and Amos, examine the proposed model and the hypotheses presented in the qualitative stage. The statistical population of the research in the small part consists of all administrators in 31 provincial gas companies along with the central headquarters. In this section, Morgan table was used to determine the sample. Results: The results show that the causal factors (structural and organizational domain, productivity area, human capital area, managerial field and legal and political system) affect the policy of improving and improving the administrative system in the National Iranian Gas Company. Also, the underlying factors (social and cultural flows, economic and technological flows,
_||_