فراترکیب الگوها و چارچوب های ارزیابی و ممیزی پژوهشهای دانشگاهی: رهیافت مفهومی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتجعفر ترک زاده 1 , مهدی صادقیان سورکی 2 , رضا عقیلی 3
1 - مدرس دانشگاه
2 - مدرس دانشگاه
3 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: "پژوهش", "نظام ارزیابی", ممیزی", " اثر,
چکیده مقاله :
ارزیابی و ممیزی نظام پژوهش، سازهای چند بعدی، پیچیده و شامل فرایندهایی که در نظام دانشگاهی برای دستیابی به اهداف اساسی مورد توجه قرار میگیرد است، در این راستا مدلها و چارچوبهای متنوعی ایجاد شده که هر یک به نوعی در توصیف، تحلیل و تبیین این سازه کوشیدهاند با این حال عدم اجماع در خصوص ابعاد آن در ادبیات دانشگاهی و تعدد مدلهای غیربومی بر خلاء نظری در این حوزه دلالت داشته است؛ لذا هدف این مقاله ارائه چارچوبی جامع از ارزیابی و ممیزی نظام پژوهش می باشد. این چارچوب نگرشی واقع گرایانه و کاربردی نسبت به ارزیابی نظام پژوهش و معیاری است که به کمک آن میتوان به طور مستمر شرایط موجود را بهبود بخشید. این مطالعه با رهیافت مفهومی انجام گرفته که در ضمن آن شاخصهای مرتبط با ارزیابی از نظام پژوهش استخراج و در قالب فراترکیبی از مطالعات انجام شده، بیان شده است. نتایج مطالعه خلاء نظری در حوزه ارزیابی نظام پژوهش به شیوه بومی را مورد توجه قرار داده و سعی در بهبود کیفیت ارزیابی نظام پژوهش در دانشگاه و به دنبال آن پاسخگویی مطلوب به محیط که منجر به بقای معنادار دانشگاه در محیط خود میگردد، دارد.
The evaluation and audit of the research system of multidimensional, complex and involves processes that are considered in the academic system for achieving the basic goals, in this regard, various models and frameworks have been created, each one in a way However, the lack of consensus on its dimensions in academic literature and the multiplicity of non-homogeneous models implies a theoretical vacuum in this field. Therefore, the purpose of this paper is to provide a comprehensive framework for evaluation And audit of the research system, while also providing effective, coherent and responsive processes to achieve goals. Has been strict. , which can continuously improve the existing conditions. This study has been carried out with a conceptual approach that extracts the indicators related to the evaluation from the research system and is presented in the form of a series of studies carried out. The results of the study of theoretical vacuum in the field of evaluation of the research system in native manner have been considered and trying to improve the quality of evaluation of the research system in the university, followed by a desirable response to the environment that leads to a significant survival of the university in its environment
_||_