شناسایی و بیان شاخصهای موثر بر مدیریت سرمایه فکری با رویکرد الگوی دانشی در گمرکات کشور
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتعلی رزمان 1 , حسین گنجی نیا 2 , موسی رضوانی چمن زمین 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد آستارا،دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران
2 - استادیار مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت، ایران
3 - استادیار مدیریت و حسابداری، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی ، آستارا، ایران
کلید واژه: شاخصهای دانشی, الگویدانشی, مدیریت سرمایهفکری, گمرکاتکشور,
چکیده مقاله :
هدف: سازمان ها برای توسعه خود باید دارای قابلیت هایی باشند که بتوانند برای ایجاد منابع کمیاب، ارزشمند و تقلید ناپذیر به کار برند. مدیریت سرمایه فکری، مزیت رقابتی است که تقلید آن سخت می باشد. هدف این پژوهش شناسایی و بیان شاخص های موثر بر مدیریت سرمایه فکری با رویکرد الگوی دانشی در گمرکات کشور است.روش پژوهش: پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمعآوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختار یافته و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند با20 نفر از خبرگان و آگاهان اداره گمرک کشور مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت.یافته ها: در قالب مدل پارادایمی شامل سرمایه ارتباطی، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری به عنوان مقوله محوری و یادگیری سازمانی، نگرش سیستمی و فناوری اطلاعات به عنوان شرایط علی، سازمان های همکار، نظریه پردازان خارجی، دولت و شرایط محیطی به عنوان عوامل زمینه ای، موانع و چالش ها شامل، عوامل سازمانی به عنوان راهبردها و خط مشی گذاری دانش محور، مدیریت دانش، نوآوری،خلاقیت، ایده و سازمان دانش محور به عنوان پیامد قرار گرفت.نتایج: مبین معناداری مدل های اندازه گیری و معادلات ساختاری در سطح اطمینان 99% می باشد.
Objective: Organizations for their development must have capabilities that can be used to create scarce, valuable and unimaginable resources. Intellectual capital management is a competitive advantage that is difficult to emulate. The purpose of this study is to identify and express the indicators affecting the management of intellectual capital with a knowledge model approach in the country's customs.Research Method: The research was conducted within the framework of a qualitative approach and using the foundation data method. Data collection tools were semi-structured interviews and in order to collect information, 20 experts and informants of the country's customs administration were interviewed using purposive sampling method. Data analysis was performed in three stages of open, axial and selective coding.Findings: In the form of a paradigm model including communication capital, human capital, structural capital as a central category and organizational learning, systemic attitude and information technology as causal conditions, partner organizations, foreign theorists, government And environmental conditions were considered as background factors, barriers and challenges, including organizational factors as knowledge-based strategies and policies, knowledge management, innovation, creativity, ideas and knowledge-based organization as consequences.Results: The significance of measurement models and structural equations is at the level of 99% confidence.
آقاجانی, حسنعلی و ساعده شایقی. (1399). تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر بهبود عملکرد سازمانی با تاکید بر شاخص سرمایه انسانی، اولین کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت، شیراز، موسسه بین المللی آموزشی و پژوهشی خوارزمی.
احمدی، محمد، حاتمی زاده، نیکتا، حسینی، محمدعلی، (1398)، شناسایی و دسته بندی مفاهیم و مولفههای سرمایه فکری در سازمان، نشریه مدیریت ارتقای سلامت، دوره5، شماره3، صص27-15.
تقی پور، محمد، محبوبی، مریم، قراگوزلوف حمید. (1395). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر موانع به اشتراک گذاری دانش، فصلنامه علمی پژوهشی پردازش و مدیریت اطلاعات، دوره31، شماره4، صص 1074-1049.
چوپانی، ح.، زارع خلیلی، م.، قاسمی، ع.، و غالمزاده، ح. (1393). بررسی رابطة بین سرمایه فکری با نوآوری سازمانی مطالعة موردی شرکت سهامی بیمة توسعه، فصلنامة ابتکار و خالقیت در علوم انسانی، دوره 2،شماره 1،صفحات27ـ5
حسنوی، رضا، اخوان، پیمان، رمضان، مجید، زاهدی، محمدرضا. (1395). ارائه مدل سنجش میزان تاثیر مدیریت دانش بر سرمایههای فکری در یک مرکز دانش بنیان، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال15، صص37-20.
حیدری، مرضیه، نیکویی، محمدحسین. (1399). بررسی نقش میانجی سرمایه فکری، نواوری و استراتژیهای سازمانی بین تسهیم دانش و عملکرد سازمانی، در حال انتشار.
خیراندیش، مهدی، طوری، سارا، حواسی، سحر. (1396). تاثیر مدیریت دانش بر توسعه سازمان از طریق نقش میانجی سرمایه فکری در دانشگاه هوایی شهید ستاری، نشریه علمی ترویجی، سال12، شماره48، صص117-98.
دارابی، رویا، نصیری، محمد، مولایی ایل ذوله، علی. (1396). بررسی تاثیر سرمایه فکری بر فرآیندهای مدیریت دانش متاثر از فرهنگ سازمانی (دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران)، مدیریت سلامت، 2 (68)، صص73-65.
سلیمی، راثیان. (1390). ارائه چارچوب مفهومی ارزیابی سرمایه فکری در آموزش عالی: رهیافتی برای مراکز آموزش عالی فنی و مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران41-19.
سمیعی زفرقندی، مرتضی، آقاکثیری، ندا. (1396). سهم سرمایه فکری و مدیریت دانش در یادگیری معلمان، فصلنامه خانواده و پژوهش، شماره35، صص103-88.
صلواتیان، سیاوش، موسویان، مرتضی، ایراندوست، محسن. (1396). الگوی مفهومی پیشنهادی مدیریت دانش برای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، اندیشه مدیریت راهبردی، سال11، شماره2، پیاپی22، صص184-149.
نوروزی چشمه علی، الهام، روشن، علیقیلی، وفادار، میلاد. (1396). تحلیل اثر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت پایانههای نفتی ایران، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال4، شماره13، صص119-95.
هرج حسن آبادی، فهیمه، مظفری، محمدمهدی. (1396). ضرورت پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان ها و نقش آن در کسب مزیت رقابتی، اولین کنفرانس ملی مطالعات مدیریت نوین مدیریت در ایران.
_||_Bartolacci, F., Caputo, A., & Soverchia, M. (2020). Sustainability and Financial Performance of SMEs: A Bibliometric and Systematic Literature Review. Business Strategy & The Environment.
Cabrilo, Sven Dahms, (2018) "How strategic knowledge management drives intellectual capital to superior innovation and market performance", Journal of Knowledge Management, Vol. 22 Issue: 3, pp.621-648.
Dias Jordão, Jorge Casas Novas, (2017) "Knowledge management and intellectual capital in networks of small- and medium-sized enterprises", Journal of Intellectual Capital, Vol. 18 Issue: 3, pp.667-692.
Harlow, (2018) "Developing a knowledge management strategy for data analytics and intellectual capital", Meditari Accountancy Research, Vol. 26 Issue: 3, pp.400-419.
Hassan, S., Mei, T. S., & Johari, H. (2017). Mediating role of operational capabilities between intellectual capital and organizational performance: a proposed theoretical FRAMEWORK. Academy of Strategic Management Journal, 16 (3).
Hussinki, Paavo Ritala, Mika Vanhala, Aino Kianto, (2017) "Intellectual capital, knowledge management practices and firm performance", Journal of Intellectual Capital, Vol. 18 Issue: 4, pp.904-922.
Masud, H., & Daud, W. N. W. (2019). Human Resource Management Practices and Organizational Commitment: Research Methods, Issues, and Future Directions.
Secundo Giustina, Alessandro Marherita, Gianluca Elia and Giuseppina Passiante, Intangible assets in higher education and research: mission, Performance or both?”, Journal of Intellectual Capital. Vol.11,No.2, (2010),pp: 140-157.
Sila, I. (2020). Investigating changes in TQM’s effects on corporate social performance and financial performance over time. Total Quality Management & Business Excellence, 31 (1-2), 210-229.
شناسایی و بیان شاخصهای موثر بر مدیریت سرمایهفکری با رویکرد الگویدانشی
در گمرکات کشور
چکیده
هدف: سازمانها برای توسعه خود باید دارای قابلیتهایی باشند که بتوانند برای ایجاد منابع کمیاب، ارزشمند و تقلید ناپذیر به کار برند. مدیریت سرمایه فکری، مزیت رقابتی است که تقلید آن سخت میباشد. هدف این پژوهش شناسایی و بیان شاخصهای موثر بر مدیریت سرمایه فکری با رویکرد الگوی دانشی در گمرکات کشور است.
روش پژوهش: پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیري روش داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمعآوري دادهها، مصاحبههاي نیمه ساختار یافته و به منظور گردآوري اطلاعات، با به کارگیري روش نمونهگیري هدفمند با20 نفر از خبرگان و آگاهان اداره گمرک کشور مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاري باز، محوري و انتخابی انجام گرفت.
یافتهها: در قالب مدل پارادایمی شامل سرمایهارتباطی، سرمایهانسانی، سرمایهساختاری به عنوان مقولهمحوري و یادگیریسازمانی، نگرش سیستمی و فناوری اطلاعات به عنوان شرایط علی، سازمانهای همکار، نظریه پردازان خارجی، دولت و شرایط محیطی به عنوان عوامل زمینهای، موانع و چالشها شامل، عوامل سازمانی به عنوان راهبردها و خطمشیگذاری دانشمحور، مدیریتدانش، نوآوری،خلاقیت، ایده و سازمان دانش محور به عنوان پیامد قرار گرفت.
نتایج: مبین معناداری مدلهای اندازهگیری و معادلاتساختاری در سطح اطمینان 99% میباشد.
واژگان کلیدي: مدیریت سرمایهفکری، الگویدانشی، گمرکاتکشور، شاخصهای دانشی.
مقدمه
در اقتصاد دانائی محور، فعالیتهای سازمان بر اساس دانش روز سازمان شکل میگیرند و توجه بیشتر به مدیریت دارائیهای نامشهود و انواع سرمایههای ناملموس در سازمان معطوف میشود. در این میان سازمانهایی موفقترند که از این دارائیهای باارزش به نحو مطلوبتری استفاده کنند. در اقتصاد دانش محور، از سرمایه فکری1 به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده میشود و در دنیای امروز، موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این داراییها بستگی دارد. مدیریت سرمایه فکری به مانند مدیریت هر منبعی دارای، فرصتهای بینظیر و در عین حال به دنبال خود، چالشهای خاص خود را دارد. امروزه نگاه مدیران از دارائیهای مشهود به دارائی های نامشهود معطوف شده است(آقاجانی و شایقی،1392). ظهور اقتصاد دانش محور و رقابت مبتنی بر دانش، سازمانها را بر آن داشته است که به سازماندهی داراییهای و تلقی ارزش راهبردی از آن اهمیت دهند(سلیمی و راثیان،1390). در دهه گذشته موضوع سرمایه فکری برای دانشمندان بسیار مهم بود پس از اینکه جهان دغدغه آشکاری از اقتصاد دانش را نشان داد، سرمایه فکری به عنوان یکی از عوامل اساسی عملکرد شرکت شناخته شده است(سرنکو و بونتیس2، 2013; آلام3، 2018).
سرمایه فکری دارای سه بعد است و بسته به دیدگاه که از طریق آن مشاهده میشود. اینها عبارتند از: سرمایه انسانی، بر اساس منابع انسانی، سرمایه ساختاری مبتنی بر سازمانها و سرمایه فکری مبتنی بر هماهنگسازی رابطه بین سازمان و محیط اطراف(جوردن و داسیلوا4، 2017).
در محیط امروزی سازمانهایی پیشرفت خواهند کرد که خود را سازمانهای یادگیرندهای بدانند که هدفشان بهبود مداوم سرمایه فکری است از مزایای سنجش ابعاد سرمایههای فکری میتوان شناسایی و تعیین داراییهای نامشهود تشخیص الگوهای جریان دانش در سازمان اولویتبندی مباحث کلیدی دانش سرعتدهی به الگوهای یادگیری سازمانی ایجاد فرهنگ عملکردگرا و را برشمرد(تقی نتاج و مومن زاده، 1392). اما با وجود اهمیت فزاینده سرمایه فکری به عنوان منبع حیاتی رقابت سازمانها درک محدودی از آن وجود دارد این در حالی است که اندازهگیری و مدیریت سرمایه فکری به مدیران سازمانها اجازه ایجاد، پرورش، کنترل و حفظ یک منبع مستحکم مزیت رقابتی را می دهد چیزی که به سادگی به تصرف رقبا در نخواهد آمد(بارتولاچی و همکاران5،2020). در زمینه اقتصاد مبتنی بر دانش، تحقیقات دانشگاهی برای تولید دانش علمی به عنوان یک منبع برای مزیت رقابتی و پیشرفت اجتماعی اساسی است(فولوود6 و همکاران، 2013; جسوس7، 2019).
پژوهشها نشان میدهد که سازمانهایی که تأکید بیشتري بر سرمایه هاي فکري دارند، نسبت به دیگر سازمانها نوآورترند. زیرا در چنین سازمانهایی، به علت وجود سرمایههاي فکري و استفاده از دانش، یادگیري نیز بیشتر است که این امر به نوبه خود، ارائه راهکارهاي جدید براي انجام امور و به طور کلی نوآوري را در پی خواهد داشت (چوپاني و همکاران، 1393).
دانش و سرمایههاي فکري به عنوان عوامل پایدار براي به دست آوردن مزیت رقابتی برای سازمان ها و نگهداري آن، تشخیص داده شده است (سیلا8،2020). به بیان دیگر، عامل دانش در جایگاه مهمترین سرمایه، جایگزین سرمایههای مالی و فیزیکی در اقتصاد جهانی شده و اقتصاد صنعتی جای خود را به اقتصاد دانش محور داده است. با وجود اینکه دانش به عنوان عامل اصلی در دستیابي به مزیت رقابتي پایدار یک قدرت محسوب ميشود، اما برخورداري از دارایيهاي دانشي، به خودی خود قدرت آفرین و ارزش آفرین نیست؛ بلکه تسهیم و اشتراک آن با دیگر اعضاي درون سازماني و برون سازماني، زمینه خلق دارایيهاي دانشي جدید و ارزشآفرین را فراهم خواهد ساخت(مسعود و دائود9، 2019).
اما اهمیت استفاده از الگوهای مدیریت سرمایه فکری در بخش دولتی، مبنی بر این واقعیت است که ناملموس بودن در نهادهای بخش مدیریت دولتی به مراتب بیشتر از مؤسسات خصوصی است. اوّل، به این دلیل که بخشهای مدیریت دولتی تمایل به داشتن اهداف چندگانه، با ماهیت غیر اقتصادی دارند؛ دوم، به خاطر اینکه در میان منابع مولّدی مثل منابع انسانی، دانش، سرمایه، مواد خام و ماشین آلات؛ نهادهای مدیریت بخش دولتی به شدت از دو مورد اوّل استفاده میکنند که ناملموسند و در پایان به این سبب که محصول نهایی مدیریت بخش دولتی، خدمات است که ناگزیر ناملموس میباشد. بنابراین، بخش دولتی همیشه به شدت وابسته به سرمایه انسانی و متمرکز بر برون دادهای ناملموس بوده است(وال، 2005; صادقی و همکاران، 1396).
سرمایه فکری: مفهوم سرمایه فکری اولین بار در سال 1969 توسط شخصی به نام جان کنث گالباریث10 به کار برده شد. اگرچه تام استوارت در سال 1991 با انتشار مقاله وی تحت عنوان «چگونه سرمایه فکری به دارایی ارزشمندی برای آمریکایی ها تبدیل شده» در مجله فورچون به مفهوم سرمایه فکری عمومیت بخشید. استورات11 در سال 1997 سرمایه فکری را شامل، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای (مشتری)، قلمداد می کرد. در حالی که ادوینسون12 در سال 1997 تفاوت اساسی را بین سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری که خود به سرمایه سازمانی و سرمایه رابطه ای تقسیم می شود را عوامل تشکیل دهنده سرمایه فکری می دانست. همچنین، مدل دیگری به نام مدل ادوینسون مالون سرمایه فکری را متشکل از سه جزء سرمایه ساختاری، سرمایه انسانی و سرمایه مشتری می داند. در نهایت، در سال های اخیر متغیرهای متنوعی جهت تعریف سرمایه فکری بیان شد. یک طبقه بندی که مورد قبول است. سرمایه فکری را متشکل از سه جزء سرمایه انسانی (افرادی که ابداع و نوآوری می کنند). سرمایه ساختاری (ابزاری جهت انتقال و تقسیم دانش)، و سرمایه ارتباطی (روابطی که در تجارت، ارزش ایجاد می کند)، می داند(حسنوی و همکاران، 1395، 22). سرمایه فکری به عنوان مجموعه دانش که سازمان ها برای کسب مزیت رقابتی استفاده می کنند، در عملکرد نقش مهمی ایفا می کند. سرمایه فکری فراهم کننده یک پایگاه منابع جدیدی است که از طریق آن سازمان می تواند به رقابت بپردازد. بنتیس معتقد است، سرمایه فکری عبارت است از، تلاش برای استفاده موثر از دانش (محصول نهایی)، در مقابل اطلاعات (ماده خام)، است. سرمایه فکری اصطلاحی برای ترکیب دارایی ناملموس بازار، دارایی فکری، دارایی انسانی و دارایی زیرساختاری است که سازمان را برای انجام فعالیت های خود توانمند می سازد(احمدی و همکاران، 1395). به عبارت دیگر، سرمایه های فکری به صورت گروهی از دارایی های دانش محور تعریف می شوند که به یک سازمان اختصاص دارند و جزء ویژگی های آن سازمان محسوب می شوند و به طور قابل ملاحظه ای از طریق افزایش سطح ارزش افزوده برای ذینفعان کلیدی، به بهبود وضعیت رقابتی سازمان منجر می شوند. سرمایه فکری شامل، همه فرآندها و داراییهایی می شود که معمولأ در ترازنامه نشان داده نمی شود و همچنین، شامل همه دارایی های ناملموس میشود(نوروزی چشمه علی و همکاران، 1396).
مدیریت دانش: بیش از ده سال از عمر ابداع مفهوم کلی مدیریت دانش می گذرد و در این مدت، تعاریف گوناگونی در این خصوص ارائه گردیده که هر یک ابعادی از این موضوع را نمایش می دهند. مدیریت دانش، فرآیند نظام مند منسجمی است که ترکیب مناسبی از فناوری های اطلاعاتی و تعامل انسانی را به کار می گیرد تا سرمایه های اطلاعاتی سازمان را شناسایی، مدیریت و تسهیم کند. این دارایی ها شامل پایگاه های اطلاعاتی، اسناد، سیاست ها و رویه های می شود. علاوه بر این هم دانش آشکار و هم دانش ضمنی کارکنان را در بر می گیرد و از روش های متنوع و گسترده برای تصرف، ذخیره سازی و تسهیم دانش در داخل یک سازمان استفاده می کند (هرج حسن آبادی و مظفری، 1396). مدیریت دانش، دانستن ارزش دانش، فهم اطلاعات سازمان، استفاده از سیستم های فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور حفظ، استفاده و کاربرد دوباره دانش می باشد (هرج حسن آبادی و مظفری، 1396). مدیریت دانش، شامل فرآیند ترکیب بهینه دانش و اطلاعات در سازمان و ایجاد محیطی مناسب به منظور تولید، اشتراک و به کارگیری دانش و تربیت نیروهای انسانی خلاق و نوآور است (اولیو و کانددی13، 2006). مدیریت دانش، فرآیند کشف، توسعه و ایجاد، نگهداری، ارزیابی و به کار گیری دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طریق ایجاد پیوند میان منابع انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد ساختاری مناسب برای دست یابی به اهداف سازمانی صورت می پذیرد (صیادی و همکاران، 1395).
جدول 1:خلاصه پیشینه پژوهش
ردیف | نام پژوهشگر | سال | عنوان پژوهش | یافته ها |
1 | حیدری و نیکویی | 1399 | بررسی نقش میانجی سرمایه فکری، نوآوری و استراتژی های سازمانی بین تسهیم دانش و عملکرد سازمانی | نتایج نشان می دهد که، تاثیر تسهیم دانش بر سرمایه فکری، نوآوری و استراتژی های سازمانی معنادار است. تاثیر سرمایه فکری، نوآوری و استراتژی های سازمانی بر عملکرد سازمانی معنادار بوده است. همچنین، تسهیم دانش تاثیر معناداری بر عملکرد سازمانی داشته است. در مجموع، نتایج نشان می دهد که، سرمایه فکری، نوآوری و استراتژی های سازمانی در رابطه بین تسهیم دانش و عملکرد سازمانی نقش میانجی دارد. |
2 | خیراندیش و همکاران | 1396 | بررسی تاثیر مدیریت دانش بر توسعه سازمان از طریق نقش میانجی سرمایه فکری در دانشگاه هوایی شهید ستاری | نتایج نشان داد که، مدیریت دانش بر توسعه سازمان و سرمایه فکری و سرمایه فکری بر توسعه سازمان تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که، سرمایه فکری باعث افزایش تاثیر مدیریت دانش بر توسعه سازمان می شود. |
3 | دارابی و همکاران | 1396 | بررسی تاثیر سرمایه فکری بر فرآیندهای مدیریت دانش متاثر از فرهنگ سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی استان مازندارن | نتایج پژوهش نشان می دهد که، سرمایه فکری بر فرآیندهای مدیریت دانش (دانش آفرینی، جذب دانش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش، بکارگیری دانش)، تاثیر نسبتأ قوی و معناداری داشته است. |
4 | صلواتیان و همکاران | 1396 | بررسی الگوی مفهومی پیشنهادی مدیریت دانش | نه عنصر یا مقوله تعیین نیازها، راهبردها و اهداف دانشی، شناسایی و کشف دانش، ذخیره و سازماندهی دانش، تسهیم دانش و به کارگیری دانش، نظام مستندسازی، ارزیابی، شناسایی فعال و حذف دانش منسوخ شده و بازخورد به منبع دانش است که بر نحوه اثربخش جریان دانش در سازمان صداوسیما اشاره دارد. |
5 | سمیعی زفرقندی و آقاکثیری | 1396 | بررسی سهم سرمایه فکری و مدیریت دانش در یادگیری معلمان | یافته ها نشان می دهد که، مدیریت دانش و سرمایه فکری با یادگیری معلمان رابطه مثبت و معناداری دارد. براساس نتایج تحقیق ابعاد متغیر سرمایه فکری شامل، سرمایه ساختاری، انسانی و ارتباطی هر یک به ترتیب به میزان 0.29، 028، 0.27 درصد و ابعاد مدیریت دانش شامل، شناسایی و ایجاد، بکارگیری، هدفمندسازی و انتقال دانش هر یک به میزان 0.20، 0.39، 0.26درصد از متغیر ملاک، یادگیری را پیش بینی می کنند. |
6 | نوروزی چشمهعلی و همکاران | 1396 | بررسی تحلیل اثر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت پایانه های نفتی ایران | نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که، سرمایه انسانی و ساختاری و رابطه ای بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت دارد و از سوی دیگر، این اجزاء به طور غیرمستقیم با نقش میانجی مدیریت دانش بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت دارند. |
7 | اقبال و همکاران | 2019 | بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری و سرمایه فکری در آموزش عالی | نتایج پژوهش نشان می دهد که، فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد دانشگاه های پاکستان تاثیر معناداری دارد. همچنین، مدیریت دانش به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش میانجی نوآوری و سرمایه فکری بر عملکرد تاثیر مثبت می گذارد. |
8 | هارلو | 2018 | بررسی توسعه استراتژی مدیریت دانش بر سرمایه فکری | نتایج پژوهش نشان می دهد که، برای دستیابی به اهداف شرکت، استراتژی مدیریت دانش لازم است. همچنین، استراتژی های مدیریت دانش و ابعاد مدیریت دانش بر سرمایه فکری تاثیر معناداری دارد. |
9 | کابریلو و دامس | 2018 | چگونه مدیریت دانش استراتژیک، سرمایه فکری را به نوآوری و عملکرد هدایت می کند؟ | نتایج پژوهش نشان میدهد که، ابعاد سرمایه فکری (سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی)، تاثیر مستقیمی بر عملکرد و نوآوری دارد. اما سرمایه انسانی تاثیر مستقیمی بر عملکرد و نوآوری ندارد. همچنین، مدیریت دانش نقش تعدیل کننده در رابطه بین سرمایه فکری و اجزای آن بر عملکرد و نوآوری دارد. |
10 | حسن و همکاران | 2017 | ارائه چارچوبی برای سرمایه فکری و عملکرد شرکت | برای بهبود قابل توجه در عملکرد، سرمایه فکری و قابلیت های عملیاتی اجباری هستند و مکمل یکدیگرند. آن ها می توانند با هم، یک اثر هم افزایی بر عملکرد سازمانی داشته باشند. |
11 | دیاس جوردیو و نواس | 2017 | بررسی تاثیر مدیریت دانش و سرمایه فکری در شرکت های کوچک و متوسط | نتایج پژوهش نشان می دهد که، اجزای مدیریت دانش (خلق دانش، ساماندهی، به اشتراک گذاری و کاربرد دانش )، بر سرمایه های فکری (ساختاری، رابطه ای و انسانی)، تاثیر مثبت و معناداری می گذارد. |
12 | هسونکی و همکاران | 2017 | بررسی تاثیر سرمایه فکری و مدیریت دانش بر عملکرد شرکت | نتایج نشان می دهد که، شرکت هایی که سطح بالایی از سرمایه فکری را دارند در استفاده از مدیریت دانش کاراتر هستند. همچنین، شرکت هایی دارای سطح بالای از سرمایه فکری میتوانند عملکرد نوآوری شرکت را با سطوح بالای مدیریت دانش مطابقت دهند. |
با توجه به همپوشاني مفهومي بين سرمايههاي فكري يك سازمان(سرمايه انساني، سازماني و اجتماعي) و رویکرد الگوی دانشی، مولفههاي مديريت دانش ميتوانند زيربناي يك الگوي مفهومي از اجزای سرمايهفكري را شكل دهند همچنين، نظر به تعاريف مطرح شده پيرامون مفهوم نقشه دانش چنين ميتوان استنباط نمود كه نقشه دانش به منزله ابزار يا وسيلهاي براي آگاهي از داراييها و سرمايههاي فكري موجود، شناسايي و رديابي جايگاه و روابط بين اين داراييها در سازمان است. لذا يك الگوي مطلوب سرمايه فكري ميتواند در برگيرنده ايجاد نقشههاي دانش با رويكردهاي متفاوت باشد. فقدان يك كار تحقيقي كه جوانب فوق را در حوزه سرمايه فكري و رویکرد خط مشی دانشی با يكديگر پوشش داده باشد، پژوهشگر را واداشت تا تحقيقات و استانداردهايي كه به طور مجزا از موارد فوق را تحت پوشش قرارداده اند، مدنظر قرار داده و يك الگوي سرمايه فكري با رویکرد مدیریت دانش برای گمرکات کشور ارائه دهد. بنابراین سوال اصلی این است که، آیا امکان شناسایی و بیان شاخصهای موثر بر مدیریت سرمایه فکری با رویکرد الگوی دانشی در گمرکات کشور وجود دارد یا خیر؟
روش پژوهش
از آنجا که پژوهش حاضر در پی درک عوامل موثر بر مدیریت سرمایه فکری با رویکرد الگوی دانشی در گمرکات کشور، رهنمودهای موثقی را ارائه دهد یک پژوهش کاربردی محسوب می شود. از سوی دیگر با توجه به دانش افزایی ناشی از طراحی الگوی مدیریت سرمایه فکری با رویکرد الگوی دانشی در گمرکات کشور و بررسی اثرات متغیرهای موثر در آن، این پژوهش جهت گیری توسعه ای نیز دارد. پژوهش حاضر در مرحله کیفی بر پارادایم تفسیری و در مرحله کمی بر پایه پارادایم اثباتگرایی استوار است. از آنجا که پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای ترکیبی به شمار میرود، تبعا در انجام آن نیز از راهبرد های پژوهش کمی و کیفی استفاده میشود، راهبرد کیفی مورد استفاده در مرحله اول پژوهش نظریه داده بنیاد و راهبرد های کمی مورد استفاده در این پژوهش پیمایش و همبستگی میباشد. جامعه آماری هدف این پژوهش در بخش کیفی؛ به منظور گردآوري اطلاعات، با به کارگیري روش نمونهگیري هدفمند با20 نفر از خبرگان شامل اساتید دانشگاه و خبرگان و آگاهان اداره گمرک کشور مصاحبه انجام شد و در بخش کمی، جامعه آماری هدف این پژوهش عبارت بودند از کارکنان گمرک استان آذربایجان شرقی به تعداد 434 نفر میباشند که با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع محدود 204نفر حجم نمونه بدست آمد.
مقداری طلاغات از کتابها، مقالات و اسناد و مدارک بدست آمده است. دادههای اولیه نیز از مصاحبه حاصل شدهاند و در بخش کمی، پرسشنامه، ابزار عمده گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه میباشد. پس از بررسی ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش و نیز تحلیل مصاحبههای صورت گرفته با کارشناسان گزارههای اصلی استخراج و بر آن اساس پرسشنامهای مشتمل بر 204 سوال طراحی گردید. سوالات پرسشنامه در قالب طيف پنجگانه لیکرت طراحی گردید. از این منظر پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای میدانی و کتابخانهای به شمار میرود. دراین پژوهش اعتبار صوری به وسیله آزمودنیها درپیش آزمون مورد بررسی قرارگرفت. درنتیجه برخی گویهها ازنظرنوشتاری بهبود یافته و متن پرسشنامه نیز از لحاظ ظاهری زیباتر شد و پس ازاصلاحات انجام شده، اعتبارصوری ابزار تاییدگردید و مقدار ضریب آلفای کرونباخ (885/0) نشان دهنده پایایی بالا و قابل قبول پرسشنامه است. به منظورسنجش اعتبارمحتوای پرسشنامه، از ارزیابان و داورانی استفاده شد که از اساتید دانشگاهی و خبرگان گمرکات کشور بودند، باتوجه به این که تعداد ارزیابان 14 نفرمیباشد، براساس جدول مربوط به شاخص لاوشه، حداقل مقدار قابل قبول باید 51درصد باشد تا گزینه مورد نظر باقی بماند، درغیراین صورت گزینه از نظر خبرگان اعتبار نداشته و باید حذف شود. پس ازمحاسبه اعتباربه وسیله فرمول لاوشه مشخص شد که تمامی گویهها دارای نسبت اعتبارمحتوای قابل قبول هستند. خلاصه نسبت اعتبارمحتوا به شرح جدول 2 است.
جدول 2: اعتبار محتوی پرسشنامه
شماره گویه | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |
Cvr محاسبه شده | %85 | 85% | 85% | 85% | 57% | 71% | 57% | 100% | 85% | 71% | 100% | |
شماره گویه | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |
Cvr محاسبه شده | 100% | 85% | 57% | 71% | 100% | 100% | 71% | 85% | 85% | 95% | 85% | |
شماره گویه | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | |
Cvr محاسبه شده | 71% | 85% | 85% | 85% | 57% | 85% | 71% | 71% | 85% | 60% | 85% | |
شماره گویه | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | |
Cvr محاسبه شده | 100% | 85% | 71% | 85% | 85% | 85% | 57% | 100% | 71% | 57% | 85% | |
شماره گویه | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | |
Cvr محاسبه شده | 100% | 86% | 87% | 85% | 57% | 85% | 85% | 71% | 85% | 70% | 100% | |
شماره گویه | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | |
Cvr محاسبه شده | 85% | 85% | 71% | 85% | 85% | 71% | 71% | 71% | 85% | 66% | 100% | |
شماره گویه | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | |
Cvr محاسبه شده | 85% | 100% | 89% | 57% | 100% | 85% | 85% | 57% | 71% | 85% | 57% | |
شماره گویه | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | |
Cvr محاسبه شده | 100% | 100% | 88% | 71% | 85% | 97% | 57% | 71% | 57% | 85% | 85% | |
شماره گویه | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | |
Cvr محاسبه شده | 85% | 85% | 71% | 85% | 85% | 71% | 71% | 71% | 85% | 92% | 100% | |
شماره گویه | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | |
Cvr محاسبه شده | 85% | 100% | 85% | 57% | 100% | 85% | 85% | 57% | 71% | 85% | 57% | |
شماره گویه | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | |
Cvr محاسبه شده | 100% | 100% | 85% | 71% | 85% | 87% | 62% | 71% | 57% | 85% | 85% | |
شماره گویه | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | |
Cvr محاسبه شده | 65% | 85% | 71% | 72% | 55% | 81% | 92% | 71% | 87% | 55% | 90% | |
شماره گویه | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | |
Cvr محاسبه شده | 75% | 82% | 87% | 57% | 100% | 88% | 85% | 56% | 71% | 85% | 51% | |
شماره گویه | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | |
Cvr محاسبه شده | 100% | 100% | 85% | 71% | 85% | 77% | 57% | 71% | 57% | 85% | 85% | |
شماره گویه | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | |
Cvr محاسبه شده | 85% | 85% | 71% | 86% | 85% | 71% | 71% | 71% | 85% | 70% | 100% | |
شماره گویه | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | |
Cvr محاسبه شده | 85% | 100% | 85% | 67% | 100% | 85% | 85% | 58% | 71% | 85% | 57% | |
شماره گویه | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | |
Cvr محاسبه شده | 100% | 100% | 80% | 71% | 85% | 59% | 52% | 71% | 57% | 85% | 85% | |
شماره گویه | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | |
Cvr محاسبه شده | 85% | 85% | 71% | 81% | 85% | 71% | 71% | 71% | 84% | 80% | 100% | |
شماره گویه | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | |
Cvr محاسبه شده | 83% | 100% | 84% | 57% | 100% | 85% | 85% | 58% | 75% | 83% | 57% | |
شماره گویه | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | |
Cvr محاسبه شده | 100% | 100% | 85% | 71% | 87% | 67% | 54% | 71% | 67% | 85% | 82% | |
شماره گویه | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196 | 197 | 198 | |
Cvr محاسبه شده | 81% | 88% | 71% | 86% | 85% | 71% | 71% | 71% | 85% | 60% | 100% | |
شماره گویه | 199 | 200 | 201 | 202 | 203 | 204 | ||||||
Cvr محاسبه شده | 83% | 94% | 87% | 89% | 100% | 72% |
در این پژوهش برای ورود داده ها،سنجش پایایی ابزارازنرم افزارSPSS و برای سنجش اعتبارسازه هاواعتبارمقیاس اندازهگیری که بااستفاده ازتحلیل عاملی تأییدی صورت گرفته است ورسیدن به مدل معادلات ساختاری ازنرم افزار AMOS استفاده شده است
یافتهها
در این مرحله از پژوهش، متن پیاده شده از مصاحبه با تعدادی از اساتید و خبرگان گمرکات کشور، پس از مطالعه بادقت و چندباره آن، خلاصه شده و کلمات، جملات و عبارتهایی که در ارتباط با فرایند مدیریت سرمایه فکری در الگوی دانشی اولیه بود، از دل متون بیرون کشیده شد. روش تحلیل اطلاعات در این پژوهش براساس رویکرد نظاممند نظریهای استراوس و کوربین در سه گام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شده است که مبتنی بر مقایسه مداوم است. مقولههای عمده در قالب یک مدل پارادیمی (مدل زمینهای) حول مقوله هسته به یکدیگر ارتباط داده میشوند. در واقع، مدل ترسیم شده به توصیف صوری مقولهی و تحلیل و تبیین آن میپردازد. این فرآیند را ترکیب مقوله هسته و پالایش و آراستن سازههای منتج شده از آن اطلاق میشود. مدل مذکور به صورت یک مدل یا نمودار صوری، اما معنایی و مفهومی به شکل (1) ترسیم شد.
در همین راستا مقولات استخراجی به صورت زیر دسته بندی شد:
شرایط علّی: یادگیری سازمانی،نگرش سیستمی وفناوری اطلاعات
شرایط محوری: سرمایه ارتباطی، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری
بستر حاکم: سازمانهای همکار، نظریه پردازان خارجی، دولت و شرایط محیطی
شرایط مداخلهگر: موانع و چالشها شامل، عوامل سازمانی، شرایط جامعه، عوامل فردی و عدم آموزش و پژوهش
راهبردها: خط مشی گذاری، برنامه استراتژیک و رضایت و وفاداری کارکنان
پیامد: خط مشی گذاری دانش محور، مدیریت دانش، نوآوری،خلاقیت و ایده وسازمان دانش محور
شکل 1: مدل مفهومی تحقیق
در این پژوهش برای آزمون فرضیات مدل معادله ساختاری نهایی در نظر گرفته شده است که با توجه به حمایت مدلهای اندازه گیری توسط دادههای جمع آوری شده، شرایط لازم برای آزمون و برآورد مدلهای معادله ساختاری به وجود آمده است. مدل معادله ساختاری شکل (2)، مدل کلی پژوهش را نشان میدهد.
شکل2: مدل معادلات ساختاری پژوهش مبیین فرایند مدیریت سرمایه فکری با رویکرد الگوی دانشی
همانطوریکه در جدول 3، آمده است شاخصهای برازش مدل همگی بیانگر تأیید مدل در سطح اطمینان ۹۹ درصد است.
جدول 3: شاخصهای برازش مدل اندازهگیری
شاخص ها | CMIN/DF | IFI | TLI | CFI | RMSEA |
مدل فرایند الگوی دانشی دانش محور | 2.888 | 0.939 | 0.995 | 0.935 | 0.071 |
جدول 4: نتایج تحلیل مسیر روابط تحقیق
مسیر | تخمین غیراستاندارد | خطای استاندارد | نسبت بحرانی | سطح معناداری | ضریب استاندارد | ضریب تعیین | ||
سرمایه فکری | <--- | شرایط علی | 0.632 | 0.073 | 8.676 | *** | 0.763 | 0.582 |
راهبرد/تعاملات | <--- | سرمایه فکری | 0.453 | 0.072 | 6.262 | *** | 0.579 | 0.335 |
راهبرد/تعاملات | <--- | موانع و چالشها | 0.559- | 0.076 | 7.349- | *** | 0.762- | 0.581 |
راهبرد/تعاملات | <--- | عوامل زمینه ای | 0.506 | 0.173 | 2.922 | 0.003 | 0.284 | 0.081 |
پیامد | <--- | راهبرد/تعاملات | 0.737 | 0.122 | 6.044 | *** | 0.652 | 0.452 |
بحث و نتیجه گیری
امروزه در سازمانها علاوه بر داراییهای مشهود، داراییهای نامشهود اهمیت کلیدی را در راستای موفقیت هر چه بیشتر سازمانها بر عهده دارند. و هر سازمانی در جهت توسعه یک اقتصاد و سیستم دانش محور در تلاش است.زیرا این منابع جزئی از منابع بیپایان و از عناصر کلیدی موفقیت هر سازمان هستند. سرمایه فکری از مهم ترین داراییهای نامشهود سازمان است، سرمایه فکری زاده عرصه علم و دانش است و میتواند نقش بسیار موثری را در راستای موفقیت مستمر سازمان ایفا نماید. مدیریت سرمایه فکری برای موفقیت طولانی مدت یک سازمان بسیار پراهمیت است و اهمیت دانش به عنوان یک دارایی مهم و باارزش برای سازمانهای امروزی سبب شده است تا نحوه کسب، توسعه، بهرهبرداری، اداره صحیح و ارتقای آن به یکی از مسؤولیتها و چالش های اساسی سازمان ها تبدیل شود. امروزه مدیریت دانش نقش بسیار مهمی در ارتقا و بهبود شایستگیهای اساسی بازی میکند تا جایی که میتوان از مدیریت دانش به عنوان تغییردهنده ساختار سازمانی و فراهم کننده محیطی پویا جهت بهبود شایستگیهای اساسی سازمان تعبیر کرد. با توجه به چنین رویکردی، دانشِ سازمان، نشاندهنده توانایی سازمان است و موجب ظهور روش مدیریتی جدیدی بر اساس اطلاعات و دانش شده است که همان مدیریت دانش نامیده میشود و امروزه به یک منبع استراتژیک مهم تبدیل شده است. فضای کسب وکار مبتنی بر دانش نیازمند رویکردی است که داراییهای نامشهود جدید سازمانی مثل دانش، شایستگیها و نوآوریهای نیروی انسانی، روابط انسانی، روابط با مشتری و فرهنگ سازمانی، نظامها و ساختارهای سازمانی و ... را در بر گیرد. از اینرو هدف از این پژوهش شناسایی و بیان شاخصهای موثر بر مدیریت سرمایه فکری با رویکرد الگوی دانشی در گمرکات کشور میباشد، که با استفاده از رویکرد کیفی و با به کارگیري روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع آوري دادهها، مصاحبههاي نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوري اطلاعات، با به کارگیري روش نمونهگیري هدفمند با 20 نفر از خبرگان شامل اساتید دانشگاه، و خبرگان و مدیران گمرکات کشور مصاحبه انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل دادههای کیفی پژوهش عبارتند از: شرایط علّی(یادگیری سازمانی، نگرش سیستمی وفناوری اطلاعات)، شرایط محوری(سرمایه ارتباطی، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری)، بستر حاکم (سازمانهای همکار، نظریهپردازان خارجی، دولت و شرایط محیطی)، شرایط مداخلهگر(موانع و چالشها شامل، عوامل سازمانی، شرایط جامعه، عوامل فردی و عدم آموزش و پژوهش)، راهبردها (خط مشیگذاری، برنامه استراتژیک و رضایت و وفاداری کارکنان)، پیامد(الگوی دانش محور، مدیریت دانش، نوآوری،خلاقیت و ایده وسازمان دانش محور).
با توجه به جدول 4، از آنجائیکه میزان 01/0 >0.000P= می باشد و میزان8.676t= و این میزان از مقدار بحرانی 58/2بالاتر است بنابراین با دادههای جمع آوری شده از نمونه آماری این پژوهش، مدیریت سرمایه فکری با رویکرد الگوی دانشی در گمرکات کشور شامل: یادگیری سازمانی، نگرش سیستمی وفناوری اطلاعات در میل به سرمایه فکری اثر معناداری دارد. و یافته های بدست آمده منطبق است با یافتههای فتاح ناظم و دیگران(1393)، سمیعی زفرقندی و آقاکثیری(1396) و نوروزی چشمهعلی و همکاران(1396)، که نشان داد، مديريت سرماية انساني، مديريت سرمايه ساختاري و مديريت سرمايه رابطهاي با عملكرد كاري كاركنان دارد و . سرمایه انسانی و ساختاری و رابطه ای بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت دارد و از سوی دیگر، این اجزاء به طور غیرمستقیم با نقش میانجی مدیریت دانش بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت دارند. طبق جدول 4، ضریب تعیین شرایط علی مدیریت سرمایه فکری با رویکرد الگوی دانشی در گمرکات کشور شامل: یادگیری سازمانی،نگرش سیستمی وفناوری اطلاعات در میل به سرمایه فکری 582/0 میباشد و این بدان معناست که شرایط علی با ابعادش 58.2 درصد از سرمایه فکری را تبیین و پیشبینی میکند. از آنجائیکه میزان 05/0 >0.003P= می باشد و میزان2.922t= و این میزان از مقدار بحرانی 58/2بالاتر است بنابراین با دادههای جمعآوری شده از نمونه آماری این پژوهش، ویژگیهای زمینهای در حوزههای سازمانهای همکار، نظریه پردازان خارجی، دولت و شرایط محیطی در میل به راهبردها و تعاملات اثر معناداری دارد. ضریب تعیین ویژگیهای زمینهای در حوزههای سازمانهای همکار، نظریهپردازان خارجی، دولت و شرایط محیطی در میل به راهبردها و تعاملات 081/0 میباشد و این بدان معناست که ویژگیهای زمینهای در حوزههای سازمانهای همکار، نظریه پردازان خارجی، دولت و شرایط محیطی 1/8درصد از راهبردها و تعاملات را تبیین و پیشبینی میکند با یافته های . از آنجائیکه میزان 01/0 >0.000P= می باشد و میزان7.349t=- و این میزان از مقدار بحرانی 58/2بالاتر است بنابراین با دادههای جمع آوری شده از نمونه آماری این پژوهش، موانع و چالشها شامل عوامل سازمانی، شرایط جامعه، عوامل فردی و عدم آموزش و پژوهش مناسب در میل به راهبردها و تعاملات اثر معناداری دارد با یافتههای هسونکی و همکاران(2017)، بررسی تاثیر سرمایه فکری و مدیریت دانش بر عملکرد شرکت هماهنگ بوده و شرکتهایی که سطح بالایی از سرمایه فکری را دارند در استفاده از مدیریت دانش کاراتر هستند. ضریب تعیین موانع و چالشها شامل عوامل سازمانی، شرایط جامعه، عوامل فردی و عدم آموزش و پژوهش مناسب در میل به راهبردها و تعاملات 581/0 می-باشد و این بدان معناست که موانع و چالشها شامل عوامل سازمانی، شرایط جامعه، عوامل فردی و عدم آموزش و پژوهش مناسب 1/58درصد از راهبردها و تعاملات را تبیین و پیشبینی میکند. از آنجائیکه میزان 01/0 >0.000P= می باشد و میزان6.262t= و این میزان از مقدار بحرانی 58/2 بالاتر است بنابراین با دادههای جمع آوری شده از نمونه آماری این پژوهش، سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری در میل به راهبردها و تعاملات اثر معناداری دارد. ضریب تعیین سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری در میل به راهبردها و تعاملات 335/0 میباشد و این بدان معناست که سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری 5/33درصد از راهبردها و تعاملات را تبیین و پیشبینی میکند. از آنجائیکه میزان 01/0 >0.000P= می باشد و میزان6.044t= و این میزان از مقدار بحرانی 58/2 بالاتر است بنابراین با دادههای جمعآوری شده از نمونه آماری این پژوهش، سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری در میل به راهبردها و تعاملات اثر معناداری دارد با یافته های. کابریلو و دامس(2018). خیرانداندیش و همکاران(1396) چگونه مدیریت دانش استراتژیک، سرمایه فکری را به نوآوری و عملکرد هدایت می کند منطبق است. یا مدیریت دانش بر توسعه ساختارسازمان و سرمایه فکری تاثیر مثبت و معناداری دارند هم افزایی و انطباق دارد.
در ادامه نتایج پژوهش نشان میدهد که، ابعاد سرمایه فکری(سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی)، تاثیر مستقیمی بر عملکرد و نوآوری دارد ضریب تعیین راهبردها و تعاملات در حوزههای خط مشیگذاری، برنامه استراتژیک و رضایت و وفاداری کارکنان در میل به خط مشیگذاری دانش محور 452/0 میباشد و این بدان معناست که راهبردها و تعاملات در حوزههای خط مشیگذاری، برنامه استراتژیک و رضایت و وفاداری کارکنان 2/45 درصد از خط مشیگذاری دانشمحور را تبیین و پیشبینی میکند. با نتایج نعمتی و دیگران(1399) که به نتایجی چون؛ هدفمند بودن مدیریت دانش، استفاده و پیاده سازی آن، اهمیت به نیروی انسانی به جهت کمک در سهولت پیاده سازی مدیریت دانش در حوزه خط مشی گذاری و رضایت عملکردی کارکنان و نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع و عنصر سازمانی در استفاده از مدیریت دانش در جهت رسیدن به مزیت رقابتی است در ارتباط است و مورد تایید تاثیرگذاری مدیریت سرمایه فکری در تعیین استراتژی ها و خط مشی گذاری های موثر سازمان است. با توجه به شرایط موثر بر مدیریت سرمایه فکری در خط مشیگذاری دانشی گمرکات کشور به مدیران و مسئولین گمرکات کشور برای حصول به خط مشی گذاری دانشی پیشنهاد زیر مطرح میشود:
پیشنهادات
- براساس نتایج این پژوهش یادگیری و استفاده از دانش فنی زمینه ساز استفاده ازسرمایه فکری است. دانشی که از طریق دریچه یادگیری سازمانی به سازمان وارد می شود، در تمامی مولفههای سرمایههای فکری تسری پیدا می کند. بنابراین گمرکات کشور، باید با تقویت ابعاد یادگیری سازمانی که شامل: یادگیری فردی، یادگیری سطح گروهی و یادگیری سطح سازمانی است، در جهت بهبود مدیریت سرمایه فکری اقدام جدی بعمل آورند.
-براساس نتایج این پژوهش میتوان گفت: داشتن نگرش سیستمی از عوامل مهم بهرهگیری از سرمایه فکری است. بنابراین تغییر رویکردی از مدیریت سنتی منابع انسانی به مدیریت استراتژیک منابع انسانی باید در همه سازمانهای نقش دار در سیستم مدیریت یکپارچه صورت پذیرد.
-براساس نتایج این پژوهش، شکلهای جدید سازمانی تنها به این دلیل پدید آمد که اکنون پایگاه دانش را میتوان از طریق ابزار الکترونیکی در اختیار دیگران قرار دهد. فناوری های جدید اطلاعات مانند اینترنت در شیوه های استفاده از پایگاه های دانش سازمانی، انقلابی به راه انداخته است. با پیوند این فناوریها و مهارتهای منحصر به فرد و تجربه کارکنان، منبعی از انرژی پدید میآید که مدیریت دانش را به پیش خواهد برد.
منابع
آقاجانی, حسنعلی و ساعده شایقی، ۱۳۹۹، تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر بهبود عملکرد سازمانی با تاکید بر شاخص سرمایه انسانی، اولین کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت، شیراز، موسسه بین المللی آموزشی و پژوهشی خوارزمی، https://www.civilica.com/Paper-FNCAM01-FNCAM01_458.html
احمدی، محمد، حاتمی زاده، نیکتا، حسینی، محمدعلی، (1398)، شناسایی و دسته بندی مفاهیم و مولفه های سرمایه فکری در سازمان، نشریه مدیریت ارتقای سلامت، دوره5، شماره3، صص27-15.
تقی پور، محمد، محبوبی، مریم، قراگوزلوف حمید، (1395)، بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر موانع به اشتراک گذاری دانش، فصلنامه علمی پژوهشی پردازش و مدیریت اطلاعات، دوره31، شماره4، صص 1074-1049.
چوپاني، ح.، زارع خليلي، م.، قاسمي، ع.، و غالمزاده، ح.(1393)،بررسي رابطة بين سرمایه فکري با نوآوري سازماني مطالعة موردي شرکت سهامي بيمة توسعه، فصلنامة ابتکار و خالقيت در علوم انساني، دوره 2 ،شماره 1 ،صفحات27ـ5
حسنوی، رضا، اخوان، پیمان، رمضان، مجید، زاهدی، محمدرضا، (1395)، ارائه مدل سنجش میزان تاثیر مدیریت دانش بر سرمایه های فکری در یک مرکز دانش بنیان، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال15، صص37-20.
حیدری، مرضیه، نیکویی، محمدحسین، (1399)، بررسی نقش میانجی سرمایه فکری، نواوری و استراتژی های سازمانی بین تسهیم دانش و عملکرد سازمانی، در حال انتشار.
خیراندیش، مهدی، طوری، سارا، حواسی، سحر، (1396)، تاثیر مدیریت دانش بر توسعه سازمان از طریق نقش میانجی سرمایه فکری در دانشگاه هوایی شهید ستاری، نشریه علمی ترویجی، سال12، شماره48، صص117-98.
دارابی، رویا، نصیری، محمد، مولایی ایل ذوله، علی، (1396)، بررسی تاثیر سرمایه فکری بر فرآیندهای مدیریت دانش متاثر از فرهنگ سازمانی (دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران)، مدیریت سلامت، 2 (68)، صص73-65.
سلیمی، راثیان. (1390). ارائه چارچوب مفهومی ارزیابی سرمایه فکری در آموزش عالی: رهیافتی برای مراکز آموزش عالی فنی و مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران41-19.
سمیعی زفرقندی، مرتضی، آقاکثیری، ندا، (1396)، سهم سرمایه فکری و مدیریت دانش در یادگیری معلمان، فصلنامه خانواده و پژوهش، شماره35، صص103-88.
صلواتیان، سیاوش، موسویان، مرتضی، ایراندوست، محسن، (1396)، الگوی مفهومی پیشنهادی مدیریت دانش برای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، اندیشه مدیریت راهبردی، سال11، شماره2، پیاپی22، صص184-149.
نوروزی چشمه علی، الهام، روشن، علیقیلی، وفادار، میلاد، (1396)، تحلیل اثر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت پایانه های نفتی ایران، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال4، شماره13، صص119-95.
هرج حسن آبادی، فهیمه، مظفری، محمدمهدی، (1396)، ضرورت پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان ها و نقش آن در کسب مزیت رقابتی، اولین کنفرانس ملی مطالعات مدیریت نوین مدیریت در ایران.
Bartolacci, F., Caputo, A., & Soverchia, M. (2020). Sustainability and Financial Performance of SMEs: A Bibliometric and Systematic Literature Review. Business Strategy & The Environment.
Cabrilo, Sven Dahms, (2018) "How strategic knowledge management drives intellectual capital to superior innovation and market performance", Journal of Knowledge Management, Vol. 22 Issue: 3, pp.621-648.
Dias Jordão, Jorge Casas Novas, (2017) "Knowledge management and intellectual capital in networks of small- and medium-sized enterprises", Journal of Intellectual Capital, Vol. 18 Issue: 3, pp.667-692.
Harlow, (2018) "Developing a knowledge management strategy for data analytics and intellectual capital", Meditari Accountancy Research, Vol. 26 Issue: 3, pp.400-419.
Hassan, S., Mei, T. S., & Johari, H. (2017). MEDIATING ROLE OF OPERATIONAL CAPABILITIES BETWEEN INTELLECTUAL CAPITAL AND ORGANIZATIONAL PERFORMANCE: A PROPOSED THEORETICAL FRAMEWORK. Academy of Strategic Management Journal, 16(3)
Hussinki, Paavo Ritala, Mika Vanhala, Aino Kianto, (2017) "Intellectual capital, knowledge management practices and firm performance", Journal of Intellectual Capital, Vol. 18 Issue: 4, pp.904-922.
Masud, H., & Daud, W. N. W. (2019). Human Resource Management Practices and Organizational Commitment: Research Methods, Issues, and Future Directions.
Secundo Giustina, Alessandro Marherita, Gianluca Elia and Giuseppina Passiante, Intangible assets in higher education and research: mission, Performance or both?”, Journal of Intellectual Capital. Vol.11,No.2, (2010),pp: 140-157.
Sila, I. (2020). Investigating changes in TQM’s effects on corporate social performance and financial performance over time. Total Quality Management & Business Excellence, 31(1-2), 210-229.
Identify and express indicators affecting the management of intellectual capital with a knowledge model approach At the country's customs
Abstract
Objective: Organizations for their development must have capabilities that can be used to create scarce, valuable and unimaginable resources. Intellectual capital management is a competitive advantage that is difficult to emulate. The purpose of this study is to identify and express the indicators affecting the management of intellectual capital with a knowledge model approach in the country's customs.
Research Method: The research was conducted within the framework of a qualitative approach and using the foundation data method. Data collection tools were semi-structured interviews and in order to collect information, 20 experts and informants of the country's customs administration were interviewed using purposive sampling method. Data analysis was performed in three stages of open, axial and selective coding.
Findings: In the form of a paradigm model including communication capital, human capital, structural capital as a central category and organizational learning, systemic attitude and information technology as causal conditions, partner organizations, foreign theorists, government And environmental conditions were considered as background factors, barriers and challenges, including organizational factors as knowledge-based strategies and policies, knowledge management, innovation, creativity, ideas and knowledge-based organization as consequences.
Results: The significance of measurement models and structural equations is at the level of 99% confidence.
Keywords: Intellectual capital management, knowledge model, country customs, knowledge indicators.
16
[1] Intellectual Capital
[2] Serenko and Bontis
[3] Allam
[4] Jardon and Dasilva
[5] Bartolacci et al
[6] Fullwood
[7] Jesús
[8] Sila
[9] Masud & Daud
[10] John KennethGalbraith
[11] Stewart
[12] Edvinsson
[13] Oliver & Kandadi