خط مشی فرصتهای کارآفرینانه در صنعت گردشگری استان آذربایجان شرقی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتروحاله مهدیلوی 1 , سلیمان ایرانزاده 2 , فرزین مدرس خیابانی 3 , ناصر فقهی فرهمند 4
1 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 - گروه ریاضی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: فرصتهای کارآفرینی, روش آمیخته, صنعت گردشگری,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: : هدف این تحقیق طراحی الگوی تشخیص فرصتهای کارآفرینی در صنعت گردشگری استان آذربایجان شرقی در راستای توسعه خطمشی کارآفرینی بوده است.روشها: روش تحقیق از منظر هدف کاربردی- توسعهای و از منظر روش انجام کار آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی پژوهش از تحلیل تم در جهت شناسایی تمهای اصلی و فرعی الگوی تشخیص فرصتهای کارآفرینی در صنعت گردشگری استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها در این بخش مصاحبه بوده است. در گام دوم بخش کمی نیز بر اساس تمهای اصلی از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری(ISM) در جهت طراحی الگوی تشخیص فرصتهای کارآفرینی در صنعت گردشگری استفاده شده است. جامعه آماری این بخش شامل کلیه مدیران صنایع وابسته به صنعت گردشگری بوده است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی- مورگان 234 نفر تعیین شده است.یافتهها: یافتههای تحقیق در بخش کیفی نشان دهنده هشت تم اصلی و سی و سه تم فرعی بوده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان دهنده تأیید تمهای اصلی از طریق تمهای فرعی بوده است.نتیجهگیری: نتایج مدلسازی ساختاری- تفسیری نشان میدهد که الگوی بدست آمده در شش سطح روابط بین محرکهای تشخیص فرصتهای کارآفرینی در صنعت گردشگری را نشان میدهد که در آن فرایندهای شناختی فعالان بخش گردشگری تأثیرگذارترین عامل بوده است.
Objective: The purpose of this study was to design a model for identifying entrepreneurial opportunities in the tourism industry of East Azerbaijan province in order to develop the entrepreneurial policy.Methods: The research method was from the point of view of practical-developmental goal and from the point of view of the method of mixed method,. The main data collection tool in this section was interview. In this section, a group of experts is used for interviews. Sampling in this section is done theoretically and sampling is continued until the theoretical saturation is reached. In the quantitative part, based on confirmatory factor analysis, the validation of the main themes has been done through sub-themes based on experimental data. In the second step, the quantitative part, based on the main themes, the structural-interpretive modeling (ISM) method has been used to design a pattern for identifying entrepreneurial opportunities in the tourism industry. The data collection tool in this section was a questionnaire. The statistical population of this section includes all managers of industries related to the tourism industry. The statistical sample size was determined using the Krejcie-Morgan table of 234 people.
_||_