پیاده سازی خط مشی بازاریابی دیجیتالی در حوزه شبکه های اجتماعی با رویکرد داده بنیاد
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتنادیا محسنی 1 , علی نوروزی مبارکه 2 , عبداله نعامی 3 , محمدرضا کاشفی نیشابوری 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی ،واحد بین الملل کیش،دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش،ایران
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران .
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت مالی، واحد تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.
کلید واژه: شبکه های اجتماعی, بازاریابی دیجیتال, خط مشی, اپلیکیشن های مواد غذایی و بهداشتی, رویکرد ترکیبی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف:با توسعة روزافزون رسانه های جدید در اشکال الکترونیکی، تجدیدنظر در مباحث خط مشی و فراهم آوری، که عموماً از سوی بخش های سنتی مجموعه سازی در فضای دیجیتال ها انجام می گیرد، امری ضروری می نماید. این پژوهش با هدف پیادهسازی خطمشی بازاریابی دیجیتالی در حوزه شبکه های اجتماعی با رویکرد داده بنیاد انجام شده است. روش: پژوهش حاضر با روش کیفی انجام گرفته و برای ساخت مدل پارادایمی از مصاحبه های دقیق مرتبط با نظریه مبتنی بر دادهها با نمونه هایی که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی از میان متخصصان مطرح دانشگاهی دارای زمینه علمی مرتبط با بازاریابی دیجیتالی در حوزه شبکه های اجتماعی ، مدیران و کارشناسان شرکت ها انتخاب شده بودند، انجام شد. در مدل پارادایمی تئوری مبتنی بر داده ها پدیده اصلی این پژوهش، فرایند تدوین الگوی بازاریابی دیجیتالی در حوزه شبکه های اجتماعی با در نظر گرفتن تجربه مشتریان می باشد. یافته ها: با توجه به بررسی ابعاد موضوع و مطالعات مربوطه نتیجه گیری شد ارزش ها (زیرساخت ها، بازارمحوری، کارآفرینی، نوآوری) مهارت ها (سخت افزار و نرم افزار)و بازاریابی از عوامل تاثیر گذار در بازاریابی دیجیتالی می باشند. این تاثیرگذاری با عواملی چون هدف کسب و کار، توانمندسازی مبتنی بر یادگیری، الگوی ارتباطی و ارتباط با مشتریان دارای تاثیر گذاری بیشتری خواهند شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که؛ با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرمهای اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر حضور و بازاریابی در رسانههای اجتماعی، تقریباً برای هر کسبوکاری مفید واقع خواهد شد.
Background and Aim: This study aims to implement a digital marketing policy in the field of social networks with a data foundation approach.Method: The present study was conducted by qualitative method and to construct a paradigm model of accurate interviews related to data-based theory with samples that were selected using snowball sampling method from all prominent academic experts, managers and experts of companies. شد. In the paradigm model of data-based theory, the main phenomenon of this research is the process of developing a digital marketing model in the field of social networks, taking into account the customer experience.Findings: According to the dimensions of the subject and related studies, it was concluded that values (infrastructure, market orientation, entrepreneurship, innovation), skills (hardware and software) and marketing are effective factors in digital marketing. This impact will be more effective with factors such as business purpose, learning-based empowerment, communication pattern and customer relationship.Conclusion: The results showed that; Given the activity of a large part of the community on social platforms such as Telegram, Instagram, Twitter, presence and marketing on social media, it will be useful for almost any business.
ﺍﻳﻤﺎﻧﻲ، عباس، ﺣﺴﻴﻨﻲ ﻓﺮ، ﺍسد. ، ﻭ ﻣﺒﺎﺭﻛﻲ، محسن. (١٣٩٦). ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺷﺒﻜﻪﻫﺎی ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺮ ﻛﺎﺭﺁﻓﺮﻳﻨﻲ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻲ ﺩﺭ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﺩﺍﻧﺶ ﺑﻨﻴﺎﻥ. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ، ٦ (٢٢): ٢٢-١.
ﺣﺴﻴﻨﻲ، ﻣﻴﺰﺭﺍ ﺣﺴﻦ. (١٣٩١). ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻭ ﺑﻜﺎﺭ ﮔﻴﺮی ﻣﺪﻝ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍی ﺑﺎﺯﺍﺭﻳﺎﺑﻲ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜﻲ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﭘﺎﺋﻴﻦ ﺩﺳﺘﻲ ﭘﺘﺮﻭﺷﻴﻤﻲ. ﻧﺸﺮﻳﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﭘﮋﻭﻫﺸﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻓﺮﺩﺍ، ١١ (٣٣): ٤٨-٣٧.
زینلی، حمیده (1397). جایگاه بازاریابی دیجیتالی و ریسک آن در فروش بیمه زندگی. مقاله برگزیده بیست و پنجمین همایش ملی بیمه و توسعه. ر. ک به سایت https://mic. co. ir.
فیض، داوود و شعبانی، عاطفه (1397). بررسی تاثیر اقدامات بازاریابی در رسانههای اجتماعی؛ نوعی از استراتژی هک رشد بر تمایلات رفتاری و تبلیغات شفاهی مشتریان. تحقیقات بازاریابی نوین. دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 31، شماره زمستان، صفحه 45-68.
نیک بین، حسین، بدیع زاده، علی، داوری، علی و حسینی نیا، غلامحسین (1397). ارائه مدل کسب وکار موثر در حوزه کسب وکارهای الکترونیکی با روش شبکه خزانه. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت توسعه فناوری. دوره 6، شماره 2، شماره تابستان، صفحه 137-159.
وجدانی، حسین (2019). دیجیتال مارکتینگ برای استارتاپ ها. https://www. ratin. agency/blog/digital-marketing-articles/
_||_Ananda, Artha Sejati, Garcíaa, Ángel Hernández, Lamberti Lucio (2016). N-REL: A comprehensive framework of socialmedia marketing strategic actions for marketing organizations. Journal of Innovation & Knowledge. www. elsevier. es/jik.
Burt, Ronald (2020)” The Social Capital of French and American Managers”. Organization Science.
Chih Chena, Shih-, & Peng Lin, Chieh (2019). Understanding the effect of social media marketing activities: The mediation of social identification, perceived value, and satisfaction. Technological Forecasting & Social Change, (2019) 140-22-23.
Clark, V. L. P. and Ivankova, N. V. (2016). Mixed Methods Research: A Guide to the Field. SAGE Publications, 1ST edition.
Dwivedi, Y. K. , and et al. (2021). Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions. International Journal of Information Management, 59.
Duartea, Paulo, Costa e Silva, Susana, Bernardo Margarida & Ferreira (2018). How convenient is it? Delivering online shopping convenience to enhance customer satisfaction and encourage e-WOM. Journal of Retailing and Consumer Services. Journal homepage: www. elsevier. com/locate/jretconser.
Godey Bruno, Manthioua, Aikaterini , Pederzoli, Daniele ,Rokka, Joonas & Aiello ,Gaetano , Donvito , Raffaele , Singh, Rahul (2016). Journal of Business Research. http://dx. doi. org/1016.10/j. jbusres. 181.40. 2016.
Iankovaa , Severina , Davies, Iain Archer-Brown Chris, Marderc, Ben & Yau , Amy (2018). A comparison of social media marketing between B2B, B2C and mixed business models. Industrial Marketing Management. www. elsevier. com/locate/indmarman.
Heng ,Michael S. H & Moor, Aldo de (2013). ” From Habermas’s communicative theory to practice on the internet.”. Blackwell Publishing Ltd, Information Systems Journal plan,A. ,&Haenlein,M. (2010). Users of the world, unite!The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons,53, pp. 59--‐68.
Kim, Myung J, Choong-Ki Lee & Bonn ,Mark (2017). Obtaining a better understanding about travel-related purchase intentions among senior users of mobile social network sites. International Journal of Information Management. journal homepage: www. elsevier. com/locate/ijinfomgt.
Kothari, C. R. (2004). Research Methodology: Methods and Techniques. New age international,2nd. edition.
Mehregan, M. R. , Safari, H. & Asgharizade, E. (2012). Measuring Competitiveness of Methanol through Fuzzy System. Journal of Business management, (4)2 165-184. (in Persian)
Mishra, S. B. and Alok, S. (2017). Handbook of Research Methodology. Educreation, 1st edition.
Parrsons,P. G. ,Scott,J. ,& Uncles,M. D. (2010). How the local competition defeated a global
brand: The case of Starbucks. Australasian Marketing Journal,41--‐47.
Shareef , Mahmud Akhter, Mukerji , Bhasker Yogesh K. Dwivedi, Nripendra P. Rana . Islam ,Rubina (2017). Social media marketing: Comparative effect of advertisement sources. Journal of Retailing and Consumer Services. www. elsevier. com/locate/jretconser.
NZIER (New Zealand Institute of Economic Research). (2000). E-commerce and its Projected Impacts on Agriculture. Ministry of Agriculture and Forestry, Nixon, Chris reviewed by Alex Sundakov and John Feil.
Verhoef, Peter. C. , and Bijmolt, Tammo. (2019). Marketing perspectives on digital business models: A framework and overview of the special issue. International Journal of Research in Marketing, (3)36: 341-349.