اولویتبندی مولفههای وصول مطالبات معوق در سیاستگذاری نظام مالی بانک سپه
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتافشین گودرزی 1 , محمود رضایی زاده 2 , ماشا.. ولی خانی 3 , علیرضا شیروانی جوزدانی 4
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان ، اصفهان، ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز ، تهران ایران
3 - استادیار،گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب ، تهران، ایران
4 - دانشیار،گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان ،اصفهان، ایران
کلید واژه: مطالبات معوق, بانک سپه, سیاست گذاری, موسسات اعتباری, نظام مالی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: بدون تردید یکی از پیامدهای فعالیت پولی بانک ها و مؤسسات اعتباری، پیدایشمطالبات معوقاست که تاثیرات قابل توجهی را در نظام اقتصادی ایجاد میکند. این موضوع علاوه بر کاهش سودآوری بانک ها، موجب کندی چرخش نقدینگی در اقتصاد، عدم اختصاص به موقع اعتبارات به درخواستهای مولد حوزه صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی و در نهایت رکود اقتصادی میگردد. هدف این پژوهش معرفی الگوی بانک سپه برای وصول مطالبات معوق بانک سپه میباشد. همچنین به دنبال این موضوع هستیم که ابعاد مؤلفهها و شاخصهای مدل وصول مطالبات معوق بانک سپه کدامند و چه روابطی بین این ابعاد - مؤلفهها وجود دارد. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل 323 نفر از کارکنان بانک سپه میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول مورگان 181 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. روش جمع آوری اطلاعات به روش تحلیل محتوا و فن دلفی میباشد. محیط پژوهش منابع دست اول بانکهای اطلاعاتی معتبر در گستره زمانی ۱۳۸۸ تا ۱۳99 در حوزه وصول مطالبات معوق بانکی بوده است. تعداد نمونه در بخش کیفی شامل 20 نفر از متخصصان جهت نظر سنجی و تحلیل و کد گذاری محقق به اشباع نظری رسید. روش نمونه گیری هدفند بود. به منظور تحلیل استنباطی دادهها از تکنیکهای تحلیل عامل تائیدی استفاده شده است. یافته ها: عوامل محیطی با بار عاملی 0.707 و آماره تی 4.992 تأثیر مستقیم و معنیداری بر الگوی وصول مطالبات معوقه دارد. بنابراین عوامل محیطی بر الگوی وصول مطالبات معوقه تأثیر مثبت و معناداری دارد. عوامل سازمانی با بار عاملی 0.630 و آماره تی 3.120 تأثیر مستقیم و معنیداری بر الگوی وصول مطالبات معوقه دارد. نتایج: عوامل سازمانی بر الگوی وصول مطالبات معوقه تأثیر مثبت و معناداری دارد. عوامل قانونی با بار عاملی 0.581 بر الگوی وصول مطالبات معوقه تأثیرگذارند. عوامل قانونی بر الگوی وصول مطالبات معوقه تأثیر مثبت و معناداری دارد.
Background and Aim: Undoubtedly, one of the consequences of the monetary activity of banks and credit institutions is the emergence of delinquent receivables, which has a significant impact on the economic system. In addition to reducing the profitability of banks, this slows down the circulation of liquidity in the economy, the lack of timely allocation of credit to productive demand in industry, mining, trade and agriculture, and ultimately the economic downturn. The purpose of this study is to introduce Sepah Bank model for collecting Sepah Bank overdue receivables. We are also looking for the dimensions of the components and indicators of the Sepah Bank arrears collection model and what are the relationships between these dimensions and components. Method: The statistical population of this study includes 323 employees of Sepah Bank. Using simple random sampling method and Morgan table, 181 people were selected as the sample size. The method of data collection is content analysis and Delphi technique. The research environment has been the first-hand sources of reputable databases in the period of 2009 to 1399 in the field of collection of overdue bank receivables. The number of samples in the qualitative section, including 20 experts for surveying, analysis and coding of the researcher, reached theoretical saturation. The sampling method was purposive. Confirmatory factor analysis techniques have been used for inferential data analysis. Finding: Environmental factors with a factor load of 0.707 and a T-statistic of 4.992 have a direct and significant effect on the pattern of arrears collection. Therefore, environmental factors have a positive and significant effect on the pattern of collection of arrears. Organizational factors with a factor load of 0.630 and a T-statistic of 3.120 have a direct and significant effect on the pattern of arrears collection. Results: Organizational factors have a positive and significant effect on the pattern of receipt of arrears. Legal factors with a factor load of 0.581 affect the pattern of receivables. Legal factors have a positive and significant effect on the pattern of collection of arrears.
پرهیزکار، احمد. (1395). راهکارهایی برای وصول مطالبات معوق. سومین کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد حسابداری و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم.
جوهری، هادی. (1397). طراحی و تدوین مدل ریسک اعتباری مشتریان حقوقی در نظام بانکی کشور با استفاده از مدلهای چندسطحی. دانشگاه علامه طباطبایی، پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان.
خدرلو، بیتاله. (1397). اعتبارسنجی مشتریان حقیقی در سیستم بانکی کشور و ارائه مدل لجستیک برای آن (مورد مطالعه) بانک تجارت استان زنجان.
خلیلزاده، جواد. (1397). بررسی چالشهای تأمین مالی بنگاهها با تأکید بر نقش سیاستهای پولی و اعتبارات بخش بانکی با رویکرد مدل تعادل عمومی پویای تصادفی در ایران سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا.
خدادادی، عباس. (1397). بررسی مسائل و مشکلات وصول مطالبات تسهیلات تکلیفی در بانکهای تخصصی جمهوری اسلامی ایران. دومین کنفرانس بین المللی یافتههای نوین در حسابداری، مدیریت، اقتصاد و بانکداری.
رضوی، سعید.، طاهری، حمید؛ عرب خزاییلی، بهروز. (1397). بررسی تأثیر ایجاد انگیزه در کارکنان برای وصول مطالبات معوق مطالعه موردی: بانک مسکن استان مازندران. دومین کنفورانس بینالمللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران.
روحی، میلاد.(1395). ارائه مدل پیشبینی نرخ وصول تسهیلات مشتریان بانکی بر اساس روش GA-SVM/SVR با استفاده از دادهکاوی. دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران شمال.
شوقی، ا (1397) زنجیره تحولی در صنعت وصول مطالبات. هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک نظامهای پرداخت. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا.
شهیدی ،غزاله. (1397).ارائه مدلی برای تشخیص توالیهای متقلبانه در تراکنشهای کارتهای بانکی با استفاده از مدل مخفی مارکوف سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا.
عباس پور، محسن؛ ارسلان بد، محمد. (1396). بررسی مطالبات غیر جاری نظام بانکی ایران و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری و تسهیل در وصول مطالبات. یازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت.
عفتی، مرضیه؛ غلامی، بیح الله. (1396). بررسی تأثیر ایجاد انگیزه در کارکنوان بورای وصول مطالبات معوق مطالعه موردی: بانک مسکن استان مازندران. کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری. 136.
محمدی، رحمان؛ صاحبدل، محسن. (1397). تأثیر مطالبات معوق بر اقتصاد. نخستین همایش ملی حسابداری ومدیریت.
محمدی، شهرام؛ محمدی، نرگس. (1397). وصول مطالبات بانکی با استناد به سند رهنی و قراردادهای بانکی با تأکید بر رویه اداره ثبت اسناد و املا کشور. پنجمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسوانی در ایران.
معراجی فر، مهدی؛ هنرمندی، زینب. (1397). ساختار مالکیت و ناکارآمدی وصول مطالبات در بانکهای ایرانی. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا.
_||_Ang JS, Chua JH, McConnell JJ. The administrative costs of corporate bankruptcy: A note. The Journal of Finance. 1982;37(1):219-26.
Berger AN, Udell GF. The economics of small business finance: The roles of private equity and debt markets in the financial growth cycle. Journal of banking & finance. 1998;22 (6-8):613-73.
Binks MR, Ennew CT, Reed GV. Information asymmetries and the provision of finance to small firms. International small business journal. 1992;11(1):35-46.
Berryman J. Small business failure and survey of the literature. European Small Business Journal. 1983;1(4):47-59.
Cardone Riportella C, Cazorla Papis L. New approaches to the analysis of the capital structure of SME's: empirical evidence from Spanish firms. 200
Berger AN, Cowan AM, Frame WS. The surprising use of credit scoring in small business lending by community banks and the attendant effects on credit availability, risk, and profitability. Journal of Financial Services Research. 2011;39(1-2):1-17.
Cassar G, Holmes S. Capital structure and financing of SMEs: Australian evidence. Accounting & Finance. 2003;43(2):123-47.
Chittenden F, Poutziouris P, Watts T. Taxing Expansion: A Model for Fairer Taxes on Small and Medium-Sized Enterprises: Manchester Business School; 1996
Fischer EO, Heinkel R, Zechner J. Dynamic capital structure choice: Theory and tests. The Journal of Finance. 1989;44(1):19-40.
Frank MZ, Goyal VK. Testing the pecking order theory of capital structure. Journal of financial economics. 2003;67(2):217-48.
IFC. The SME Banking Knowledge Guide, IFC Advisory Services, Access to Finance. washnigton DC. 2010:1.
Fama EF, French KR. Testing trade-off and pecking order predictions about dividends and debt. The review of financial studies. 2002;15(1):1-33.
Ferri MG, Jones WH. Determinants of financial structure: A new methodological approach. The Journal of Finance. 1979;34(3):631-44.
Frydenberg S. Theory of capital structure-a review. FRIHET OG MANGFOLD, FESTSSKRIFT TIL ODD, G Arntzen L Fallan & O Gustafsson, eds, Trondheim: Tapir/TØH, Tapir Academic Press, NO-7005 Trondheim, Norway. 2011.
Jensen MC, Meckling WH. Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of financial economics. 1976;3(4):305-60.
Longenecker JG. Small business management: Launching and growing new ventures: Cengage Learning; 2009.
Modigliani F, Miller MH. The cost of capital, corporation finance and the theory of investment. The American. 1958;1:3.
Modigliani F, Miller MH. Corporate income taxes and the cost of capital: a correction. The American economic review. 1963;53(3):433-43.
Myers SC. Capital structure. Journal of Economic perspectives. 2001;15(2):81-102.
Myers SC. The capital structure puzzle. The journal of finance. 1984;39(3):574-92.
Zicchino L. Essays on financial structure and economic activity under asymmetric information. 2003.