مدل بازاریابی شخصی اعضای هیات علمی (موردمطالعه:دانشگاههای استان اردبیل)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمحسن شیرپور 1 , صدرالدین ستاری 2 , رسول وظیفه 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد پارس آبادمغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آبادمغان، ایران.
کلید واژه: هیئت علمی, بازاریابی, دانشگاههای استان اردبیل, بازاریابی شخصی,
چکیده مقاله :
زمینه: دانشگاه با هدف ترویج، انتقال دانش و تربیت نیروی انسانی در زمینههای مختلف علم و فنون به آموزش عالی و پژوهش میپردازد. این امر نیازمند هیات علمی توانمند است. لذا برخی از اعضای هیئت علمی درصدد بازاریابی شخصی، برند سازی و سرآمد بودن درسطح منطقه، استان یا کشور میباشند.هدف: هدف تحقیق حاضر، ارائه مدلی برای بازاریابی شخصی اعضای هیات علمی دانشگاه ها درقلمرو مکانی استان اردبیل مابین سالهای 1396 تا 1399 میباشد.روش ها: روش تحقیق ترکیبی از روشهای کمی و کیفی بوده. اطلاعات بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفراز صاحب نظران بازاریابی و اعضای هیئت علمی از دانشگاههای دولتی و آزاد استان اردبیل جمع آوری شده است، و با کدگذاری، ابعاد و مولفههای تحقیق، شناسایی و مدل اولیه تحقیق، طراحی شده است. با استفاده از این مدل و یافتههای بخش کیفی، پرسشنامه ای طراحی شد که روائی آن توسط روایی همگرا و پایائی آن توسط آلفای کرونباخ تائید شد. نمونه 373 نفر از سایر اعضای هیئت علمی از دانشگاههای دولتی و آزاد استان بود. با استفاده از مدل معادلات ساختاری، ابعاد مدل بازاریابی شخصی اعضای هیئت علمی دانشگاههای اردبیل یافت شد.یافتهها: براساس یافتههای حاصل از مدل معادلات ساختاری، مولفههای مهارتهای اجرایی (0.813)، مهارتهای علمی (0.886) و مهارتهای نگرشی (0.783) از مهارتهای بازاریابی شخصی اعضای هیئت علمی هستند. همچنین برازش مدل نشان دهنده مطلوبیت مدل تحقیق است.نتیجه گیری: با تکیه بر نتایج این تحقیق میتوان گفت اعضای هیات علمی دانشگاهها برای دستیابی به مهارتهای شخصی، نیازمند کسب مهارتهای علمی، اجرایی و نگرشی هستند.
Background: The university provides higher education and research with the aim of promoting, transferring knowledge and training human resources in various fields of science and technology. This requires capable faculty. Therefore, some faculty members are looking for personal marketing, branding and excellence in the region, province or country. Objective: The purpose of this study is to "provide a model for personal marketing of university faculty members" in the spatial territory of Ardabil province between 1396 to 1399. Methods: The research method was a combination of quantitative and qualitative methods. Qualitative information was collected through semi-structured interviews with 20 marketing experts and faculty members from public and private universities in Ardabil province, and was designed with coding, dimensions and components of research, identification, and the initial research model. Using this model and the findings of the qualitative section, a questionnaire was designed whose validity was confirmed by convergent validity and its reliability by Cronbach's alpha. The sample consisted of 373 other faculty members from public and private universities in the province. Using the structural equation model, the dimensions of the personal marketing model of the faculty members of Ardabil universities were found. Findings: Based on the findings of the structural equation model, the components of executive skills (0.813), scientific skills (0.886) and attitude skills (0.783) are among the personal marketing skills of faculty members. Also, the fit of the model indicates the desirability of the research model. Conclusion: Based on the results of this study, it can be said that university faculty members need to acquire scientific, executive and attitude skills to achieve personal skills. .
_||_
Amundsen, C. & et al. (2015). The What and Why of Faculty Development in Higher Education: An In-depth Review of the Literature, Available.
Dee, J.R, and Daly, Ch. J. (2019), Innovative models for organizing faculty development programs pedagogical reflexivity, student learning empathy and faculty agency, Human Resource. Journal of the Sociology of Self-Knowledge, 6, 1-22.
Haghtalab, H, (2010), Marketing of Educational Services, Booklet of the First National Conference of Education and Research Managers, Mashhad, pp. 28-23. (in Persian)
Haji Aliakbari, N., Soleimani, N., Shafizadeh, H., Tabatabaee, S. (2019). Investigating the Factors Affecting the Development of Educational Marketing Using Three-Branch Theory. medical journal of mashhad university of medical sciences, 61 (supplment1), 183-189. (in Persian)
Hashemi, S., Mashinchi, A., Mohammadkhani, K. (2017). A Model for Competency Assessment of the Faculty in the Islamic Azad University (IAU Branches in Fars Province). Journal of New Approaches in Educational Administration, 7 (28), 185-211. (in Persian)
Hosseini S M; Doori B; Ghuochani F; Hadizadeh Moghadam A; Saemian S. (2014). The Explanation of Competence Development Model of Personal Brand, Journal of strategicmanagement studies, 5 (17), 93-112. (In Persian)
Hosseini S, Abolghasemi M, Yadollahi Farsi J, Rezaeizadeh M (2016). Designing an Entrepreneurial Competencies Model for University Faculty Members (Case Study: Shahid Beheshti University). Higher education in Iran. 9 (1), 167-133. (in Persian)
Johnson, K, (2017), The Importance of Personal Branding in Social Media: Educating Students to Create and Manage their Personal Brand, International Journal of Education and Social Science, 4 (1), 21-27.
Lair D; Sullivan K; Cheney G. (2005). Marketization and the Recasting of the Professional Self: the rhetoric and ethics of personal branding, Management Communication Quarterly, 18 (3), 307-343.
Miller, J, Moore, D (2006), Businesses and Business Records, translated by Atieh Batahi and Parviz Dargi, Tehran, Rasa.
Mirkamali, S M; Bazargan, A; Kharazi, S K, (2016), A Model for the Growth of Faculty Members of the University of Tehran, Journal of Research and Planning in Higher Education, 6 (3), 1-17. (in Persian)
Morgan M. (2011). Personal Branding:Create your Value Proposition, Strategic Finance journal, 3 (6), 77-65.
Rafina, Mileen, (2018), Strategic branding in non-governmental universities in Karachi, Pakistan, Ph.D. in Educational Management, Sinapur University.
ramezani, G., Azizi, N., shafiei, M. (2019). Market orientation in higher education: An analysis of the role and function of marketing. Journal of Educational Planning Studies, 8 (15), 1-18. (in Persian)
Rasmussen, Peter, (2012), Strategic Planning in Educational Organizations, Helsinki: Managers of Tomorrow's Publications.
Rezaeian, A., Khandan, A., Ganj Ali, A., Moridian, H. (2015). The Progress of Scientific Members at Universities (Case Study: Scientific Members of Imam Sadegh University). , 4 (13), 491-514. (in Persian)
sangari, N. (2017). Developing the Core Competencies Model of Islamic University Faculty Members (Case Study: Alzahra University, 6 (13), 45-60. (in Persian)
Shirpour, M., sattari, S., Vazifeh, R. (2021). Conceptual framework of personal marketing competencies of university faculty members. Educational Development of Judishapur, 12 (3), 690-702. (in Persian)
Taghipour Zahir, A, (2008), An Introduction to Educational and Curriculum Planning, Tehran: Ad Publishing, 32nd Edition. (in Persian)