تبیین الگوی خط مشی دو جانبه گرایی در عرصه مربیگری با رویکرد اکتشاف، انتفاع
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمیرعلی سید نقوی 1 , جهانیار بامدادصوفی 2 , رضا واعظی 3 , پریسا اختری 4
1 - دانشیار گروه مدیریت دولتی،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طبابایی ، تهران ، ایران
3 - استاد تمام گروه مدیریت دولتی ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، ایران
4 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی ، دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: خط مشی, اکتشاف, مربیگری دوجنبه گرا, مربیگری, دوجانبه گرایی, انتفاع, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: دوجانبهگرایی سازمانی قابلیت سازمان برای ایجاد، انتشار و عمل براساس دانش تولید شده و اکتشاف و انتفاع فعالیت ها در عرصه مربیگری برای تولید یادگیری سازمانی دوجانبه مورد نیازمیباشد. در پژوهش حاضر، پژوهشگران برآنند تا الگوی خطمشی مربیگری دوجانبهگرا با رویکرد انکشاف، انتفاع را برای سازمانهای دولتی پیشنهاد دهند.روش: در این پژوهش روش پژوهش کیفی، نظریه داده بنیاد است و برای گردآوری داده ها بر مبنای نمونه گیری هدفمند مصاحبه های عمیق و نیمه ساختارمند با خبرگان دانشگاهی و اجرایی موضوع انجام گردید. سپس برمبنای کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی و استفاده کارا و اثربخش از نرمافزار تحلیل کیفی(MAXQDA.PRO.2018.1) دادهها مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافتهها: مقولههای اصلی"اهداف اجرایی برنامه مربیگری دو جانبه گرا"، "مولفههای راهبردی مرتبط با مربیگری" "عوامل تسهیل کننده و بازدارنده"،"حوزه های اثرگذار داخلی سازمان"و نیز مقوله محوری"مربیگری" استخراج گردید، که منجر به پیامدهای این الگوی اکتشافی درقالب مقوله "مربیگری دوجانبه گرا" شده است. نتیجه گیری: الگوی موردنظر در این پژوهش، حاکی از این است که، سازمانها میتوانند با در نظرگرفتن اهداف خود، این الگو را اجرایی کنند.
Background and Aim: Organizational Mutual Orientation The ability of an organization to create, disseminate and act on the basis of the knowledge produced and the exploration and benefit of activities in the field of coaching is required to produce mutual organizational learning. In the present study, researchers intend to propose a model of reciprocal coaching policy with a development approach, profitability for government organizations.Method: In this research, the qualitative research method is data foundation theory and in order to collect data based on purposeful sampling, in-depth and semi-structured interviews with academic and executive experts were conducted. Then, the data were analyzed based on open, pivotal and selective coding and efficient and effective use of quality analysis software (MAXQDA.PRO.2018.1).Findings: The main categories of "Executive Objectives of Bilateral Coaching Program", "Strategic components related to coaching", "Facilitating and deterrent factors", "Internal influential areas of the organization" and also the central category of "coaching" are extracted. Which has led to the consequences of this exploratory model in the form of "reciprocal coaching".Conclusion: The model in this study suggests that organizations can implement this model by considering their goals.
صحت، سعید؛ سجادیان، فاطمه. (1398). ادراک کارکنان از فعالیتهای منابع انسانی تعهدمحور. فصلنامه علمی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). سال 28، شماره91. ص31-63.
صحت، سعید؛ عطوفی، امین؛ جعفری، فربد. (1391). رابطه بین رضایت شغلی، نیاز به کنترل، نیاز به کسب موفقیت و نیاز به کسب قدرت کارکنان. فصلنامه علمی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). سال 22، شماره68. ص17-32.
افجه، علیاکبر؛ حسنزاده، زینب؛ فقیهی، ابوالحسن؛ عالمتبریز، اکبر. (1399). تحلیل ابعاد کلیدی رفتار سازمانی در پیادهسازی موفق مدیریت عملکرد کارکنان. فصلنامه علمی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). سال 29، شماره95. ص9-47.
استراوس، آنسلم، کربین، جولیت، (1396)، مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای، مترجم ابراهیم افشار، چاپ ششم، نشر نی.
اسماعیلی، آذین، رحیمی، فرج الله، نداف، مهدی. (1396). بررسی تاثیر مربیگری سازمانی بر رفتارهای غیرمولد فردی در محیط کار: نقش میانجی جو مثبت سازمانی. پژوهشهای مدیریت، دوره 21، شماره 3 : 167 – 191
بامدادصوفی، جهانیار، روشنی، سعید. (1392). از روانشناسی صنعتی تا رفتار سازمانی پیشرفته. انتشارات سوره.
جهانی، محسن. (1396). وضعیت توجه به نقش مربیگری از سوی مدیران در دانشگاه فردوسی مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد.
داناییفرد، حسن، الوانی، سیدمهدی، آذر، عادل (1392) "روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع"، انتشارات اشراقی، صفار، تهران.
سیدنقوی، میرعلی. قربانی زاده، وجه اله. حسین پور، داود و کوشکی جهرمی، علیرضا. (1392). الگوی توسعه یادگیری دوجانبه برای سازمانها. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). شماره 80. «قابل بازیابی از
فرزادنیا، فرزانه، (1388)، مدلهای فرآیند مربیگری در مدیریت، ماهنامه تدبیر، شماره 212. ص 24- 22 «قابل بازیابی از:
کوشکی جهرمی، علیرضا و زارع، سوده. (1396). رهبری دوجانبه گرا نقش تعویض انعطافپذیر بین رفتارهای رهبری باز و بسته جهت ارائه مشاوره به مدیریت جهت کسب نتایج نوآورانه برای تیم کاری. دومین کنفرانس سالانه مدیریت بر مبنای هوشمندی. دانشگاه تهران.
کوشکی جهرمی، علیرضا. (1392). الگوی هم ردیفی سیستمهای مدیریت منابع انسانی برای توسعه یادگیری دوجانبه در سازمان. رساله دکتری. گروه مدیریت دولتی. دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.
مک ناب، دیوید ال، (1395)، روشهای پژوهش کمی و کیفی (مدیریت دولتی و سازمانهای غیرانتفاعی)، مترجمان: رضا واعظی، محمد صادق آزمندیان، جلد دوم (روشهای کیفی)، انتشارات صفار.
_||_Agarwal, R., Angst, C. M., & Magni, M. (2009). The performance effects of coaching: A multi- level analysis using hierarchical linear modeling. International Journal of Human Resource Management, 20 (10), 2110-2134. https://doi.org/10.1080/09585190903178054
Angle, A. (2018). Internal versus external coaching: whats the best approach for your organization?
Bozer, G., Sarros, J.C., Santora, J.C. (2013). The role of coachee characteristics in executive coaching for effective sustainability. Journal of management development 32 (3), 277-294
https://doi.org/10.1108/02621711311318319
Cameron, D., Dromerick, L. J., Ahn, J., & Dromerick, A. W. (2019). Executive/life coaching for first year medical students: a prospective study. BMC medical education, 19 (1), 1-7. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1564-4
Diaz-Fernandez, M., Pasamar., S & Valle-Cabrera., R. (2017). Human capital and human resource management to achieve ambidextrous learning: a structural perspective. Business Research Quarterly, 2 (1),63-77. https://doi.org/10.1016/j.brq.2016.03.002
Ellinger, A. D., & Hamlin, R. G. (2016). Coaching in the HRD context. In T. Bachkirova, G. Spence, & D. Drake (Eds.), The SAGE handbook of coaching (pp. 470-485)..
Fong, K. H., & Snape, E. (2015). Empowering leadership, psychological empowerment and employee outcomes: Testing a multi-level mediating model. British Journal of Management, 26 (1), 126-138. https://doi.org/10.1111/1467-8551.12048.
Gray, E. (2006). Executive Coaching: Towards a dynamic alliance of psychotherapy and transformative learning process. Journal of management learning 37 (4), 475-497. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/1350507606070221
Gibson, C.B. & Birkinshaw, J. (2004). The antecedents, consequences, and mediating role of organizational ambidexterity. Academy of Management Journal 2004, Vol. 47, No. 2, 209–226. https://www.jstor.org/stable/20159573
Handbook of coaching. (2018). Pros and cons of different internal executive coaching models. Center of Executive Coaching
Herrmann, D., & Felfe, J. (2014). Effects of leadership style, creativity technique and personal initiative on employee creativity. British Journal of Management, 25 (2), 209-227. https:// doi.org/10.1111/j.1467-8551.2012.00849.x.
Jansen, J. (2005). Ambidexterous organization, a multi level study of absorptive capacity, exploratory and exploitative innovation and performance. PhD thesis, Eramus University Rotterdam
Kappler K-H, K., Voan Dohlen, H., Weiler, J., Fusarelli, B., & Zwadyk, B. (2020). Architecture of innovative internship coaching models within US principal preparation programs. International Journal of Mentoring and Coaching in Education.
Limaj, E., & Bernroider, E. W. (2019). The roles of absorptive capacity and cultural balance for exploratory and exploitative innovation in SMEs. Journal of Business Research, 94, 137-153. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.10.052
Luu, T. T. (2017)," Ambidextrous leadership, entrepreneurial orientation, and operational performance: Organizational social capital as a moderator. Leadership & Organization Development Journal, 38 (2), 229-253
Milner, J., Milner, T., & McCarthy, G. (2020). A Coaching Culture Definition: An Industry-Based Perspective From Managers as Coaches. The Journal of Applied Behavioral Science, 56 (2), 237-254. https://doi.org/10.1177%2F0021886320905126
O’Reilly, C.A., & Tushman, M.L. (2013). Organizational Ambidexterity: Past, Present and future. Academy of Management Persperctives (in press), 27 (4), Standford University. https://doi.org/10.5465/amp.2013.0025
Palm, K., & Lilja, J. (2016). Key enabling factors for Organizational ambidexterity in the public sector, International Journal of Quality and Service Sciences, 9 (1),2-20. 8
Underhill, B. O. (2018). Centralizing coaching provision. In J. Passmore, B. O. Underhill, & M. Goldsmith (Eds.), Mastering executive coaching (pp. 178-193). Routledge.
Urich, D. (2008). Coaching for results. Business strategy series. 9 (3), 104-115. http://dx.doi.org/10.1108/17515630810873320
Szabó, S., Slavić, A., & Berber, N. (2019). Coaching and its effects on individual and organizational performances in Central and Eastern Europe. Anali Ekonomskog fakulteta u Subotici, 55 (41), 67-80. https://www.researchgate.net/publication/334243830
Solomon, I. G. (2020).THE ROLE OF COACHING IN ORGANIZATIONAL CULTURE: A COMPARATIVE APPROACH. ISBN: 978-9963-711-67-3 .1752-1756.
Terblanche, N. H. D. (2020). The coaching model derivation process: combining grounded theory and canonical action research for developing coaching models. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 13 (1), 45-60. https://doi.org/10.1080/17521882.2019.1619794
Walker, Alison. (2011). An HR perspective on executive coaching for organizational learning. International Journal of evidence based coaching and mentoring. 9 (2), 67-79. https://radar.brookes.ac.uk/radar/items/385c7413-8ecf-4c84-b11b-7e6cfce23aa4/1/
Wang, T., Yang, J., & Zhang, F. (2018). The effects of organizational controls on innovation modes: An ambidexterity perspective. Journal of Management & Organization, 1-25. https://doi.org/10.1017/jmo.2018.35
Wilson, C. (2011). Developing a coaching culture. Industrial and Commercial Training 43 (7): 407-414. https://doi.org/10.1108/00197851111171827
Zabiegalski, E. (2015). Leaning ambidexterity in organization. PhD dissertation. George Washington University.
Zuñiga-Collazos, A., Castillo-Palacio, M., Montaña-Narváez, E., & Castillo-Arévalo, G. (2020). Influence of managerial coaching on organisational performance. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 13 (1), 30-44. https://doi.org/10.1080/17521882.2019.1619795
fgeh,Ali Akbar ; Hassanzadeh, Zeinab; Faqihi, Abul Hassan; Alam Tabriz, Akbar (2020). Analysis of key dimensions of organizational behavior in the successful implementation of employee performance management. Scientific Quarterly of Management Studies (Improvement and Transformation). 29 (95):9-47. [in Persian]
Bamdad Sufi, Jahanyar, Roshani, Saeed (2013). From industrial psychology to advanced organizational behavior. Sura Publications. [in Persian]
Danaei Fard, Hassan, Alwani, Seyed Mehdi, Azar, Adel (2013) "Qualitative research methodology in management: a comprehensive approach", Ishraqi Publications, Saffar, Tehran. . [in Persian]
Farzadnia, Farzaneh (2009). Models of coaching process in management, Tadbir Monthly.212:24-22. "Recoverable from: http://ensani.ir/file/download/article/20110215170635-j%20 (6).pdf. [in Persian]
Ismaili, Azin, Rahimi, Farajullah, Nadaf, Mehdi (2017). Investigating the effect of organizational coaching on unproductive individual behaviors in the workplace: The mediating role of positive organizational climate. Management Research.21 (3):167-191. [in Persian]
Jahani, Mohsen (2017). Status of attention to the role of coaching by managers in Ferdowsi University of Mashhad. Master Thesis of Ferdowsi University of Mashhad. [in Persian]
Kushki Jahromi, Alireza and Zare, Soodeh,. (2017). Bilateral Leadership The role of flexible switching between open and closed leadership behaviors to provide management advice to achieve innovative results for the work team. The Second Annual Conference on Intelligence Based Management. University of Tehran. https://elmnet.ir/article/20661911-25194 . [in Persian]
Kushki Jahromi, Alireza., (2013). Peer-to-peer model of human resource management systems for the development of mutual learning in the organization. Ph.D. Thesis. Government Management Group. Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University. [in Persian]
McNab, David L., (2016), Quantitative and Qualitative Research Methods (Government Management and Non-Profit Organizations), Translators: Reza Vaezi, Mohammad Sadegh Azmandian, Volume II (Qualitative Methods), Saffar Publications.
Sehat, Saeed; Sajjadian , Fatemeh (2019). Employees' perception of commitment-oriented human resource activities. Scientific Quarterly of Management Studies (Improvement and Transformation). 28 (91):31-63.[in Persian]
Sehat, Saeed; Atofi, Amin; Jafari, Farbod (2012). The relationship between job satisfaction, the need for control, the need to succeed and the need to gain employee power. Journal of Management Studies (Improvement and Transformation).22 (68):17-32. [in Persian]
Seyed Nagavi, Mir Ali. Gorbany Zadeh , Vajh Allah. Hosseinpour, Davood and Koushki Jahromi, Alireza (2013). Pattern of mutual learning development for organizations. Journal of Management Studies (Improvement and Transformation).80. "Recoverable from:
10.22054/JMSD.2016.4025. [in Persian]
Strauss, Anselm, Carbin, Juliet (2017) Basics of qualitative research, techniques and stages of production of grounded theory, translated by Ebrahim Afshar, sixth edition, Ney Publishing.